در گفت‌وگو با صادرکنندگان فولاد مطرح شد

صادرات فولاد در محاق

صادرات فولاد در محاق

گروه صنایع معدنی >فولاد - ورود دولت به بازار ارز در ۱۰ روز قبل که به دنبال رشد لجام گسیخته قیمت‌ها انجام گرفت، در کنار برخی آثار مثبت، سبب رکود موقت در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور شد.

به گزارش ماین نیوز، بخش فولاد نیز از این اتفاق بی نصیب نماند و گویا دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای صادرکنندگان چندان جذاب نیست، به ویژه که هنوز سازوکارهای مناسب برای اجرای دقیق سیاست‌های ارزی جدید مشخص نشده است. فعالان بازار فولاد معتقدند اعلام تک نرخی شدن دلار به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، معاملات در بازار فولاد را به حالت تعلیق درآورده است.

مشخص نبودن نرخ دقیق ارز در بازار و ابهام در وضعیت صادرات و نحوه انتقال ارز، به راه نیفتادن سامانه ارزی و نحوه استفاده از آن و مشخص نبودن وضعیت معافیت‌های مالیاتی صادرکنندگان، از مواردی است که باعث نگرانی صادرکنندگان شده و از همین رو، به گفته آنها تجارت خارجی قفل شده و پولی در این چند روزه رد و بدل نشده و این قفل شدن معاملات ضربه سنگینی به اقتصاد فولادی‌ها وارد خواهد آورد. برخی فعالان اقتصادی شرایط فعلی را مثبت ارزیابی نکرده و در انتظار رفع سریع مشکلات هستند و معتقدند با این تصمیم‌ها مشکلی رفع نخواهد شد و صدمات و آسیب‌های آن در آینده نزدیک نمود پیدا می‌کند.

آنها معتقدند اکنون فرصت آزمون و خطا نیست و در شرایطی که تجار برای ورود پول به کشور هزار و یک راه را برای دور زدن تحریم‌ها در پیش می‌گیرند، این سامانه انتقال پول شاید به ضرر کشور تمام شود. در این بین شرکت‌های بزرگ که در سال گذشته به دلیل رکود بازار داخل به بازارهای صادراتی رو آورده بودند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند و از قفل شدن تجارت در حوزه فرامرزی فولاد خبر می‌دهند.

صادرات فولاد قفل شد

یکی از همین شرکت‌هایی که در تازه‌ترین گزارش خود به سازمان بورس پیش‌بینی تعدیل مثبت سود سهام به دلیل افزایش درآمد ناشی از فروش خود داشته، شرکت فولاد خوزستان بوده که در سال گذشته بیش از نیمی از محصولاتش را روانه بازارهای خارجی کرده است.

این در حالی است که به گفته بهمن تجلی‌زاده معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان، پس از اعلام نرخ ارز و مشخص نبودن وضعیت صادرکنندگان، بازار تجارت فرامرزی قفل شده است. وی این مشکل را برای تمامی صادرکنندگان اعلام کرد و گفت با وضعیت کنونی اغلب صادرکنندگان با مشکل مواجه شده‌اند. تجلی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر فروش صادراتی تنها به‌خاطر تعهدات قبلی انجام شده و روند بازگشت نرخ ارز آن نیز مشخص نیست.

معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد خوزستان، میزان تولید شمش در سال گذشته را ۳ میلیون و ۷۷۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: از این میزان حدود ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار تن آن صادر و بقیه صرف نیاز داخل شده است. وی افزود: متاسفانه شرایطی که پیش آمده امکان پیش‌بینی و برنامه‌ریزی آتی را از ما سلب کرده و تداوم این وضعیت موجب انتشار گزارش‌های منفی شرکت‌های بورسی خواهد شد و مسوولان سازمان بورس باید برای حل این مشکل اقدام کنند.

در گزارش‌های این شرکت به سازمان بورس نرخ تسعیر ارز در سال گذشته برای عملکرد ۱۱ ماهه، ۴ هزار و ۴۵۰ تومان برآورد شده بود؛ در حالی که در اسفند ماه ۴ هزار و ۸۱۱ تومان محقق شده است. بنابراین دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، در روند عملکرد شرکت تاثیر محسوسی خواهد گذاشت.

ابهام در قراردادهای جدید بین‌المللی

در همین حال محمد حسن‌پارسا، معاون فروش فولاد خراسان نیز وضعیت فعلی صادرکنندگان را مبهم توصیف کرد و گفت: خوشبختانه فولاد خراسان تعهدهای صادراتی خود را انجام داده و تعهد جدیدی ندارد؛ اما برای انجام قراردادهای جدید در بازارهای صادراتی ابهام زیادی وجود دارد و فعلا دست نگه داشته‌ایم. وی همچنین درباره تحت تاثیر قرار گرفتن بازار داخلی از نرخ فعلی ارز نیز گفت: با نرخ اعلامی ارز و شوک بازار، فعلا حتی خرید و فروش‌های داخلی نیز متوقف شده، زیرا با قیمت‌های فعلی، خرید صرف ندارد و از سویی نگرانی بابت آینده و نحوه واردات مواد اولیه، عامل بازدارنده فروش شده است.

پارسا با اشاره به میزان صادرات فولاد خراسان در سال ۱۳۹۶ گفت: میزان صادرات میلگرد این شرکت ۹۱ هزار تن و فروش صادراتی شمش نیز ۲۶ هزار تن بوده است. وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن مواجه شدیم، نحوه استفاده از معافیت مالیاتی برای محصولی است که صادر کرده‌ایم اما هنوز ساز و کار آن نیز اعلام نشده است. بنا بر این گزارش، در سال جدید با بازگشایی مثبت بازار و روند رو به رشد قیمت‌ها، اغلب تولید‌کنندگان در صف عرضه و فروش در بورس کالا قرار گرفته و معاملات نیز با رشد همراه شد؛ اما پس از اعلام نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، فضای معاملاتی بورس کالا نیز تحت شعاع قرار گرفته و حجم معاملات مجددا کاهش یافته است.

رشد صادرات مدیون تصمیم دولت

احسان دشتیانه، معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز با بیان اینکه تقویت صادرات و رشد آن در این چند سال، مرهون اقدامات دولت بود و انتظار پایداری در چنین تصمیم‌هایی وجود دارد، گفت: صادرات فولاد در این دولت با جدیت دنبال شد و تقویت حوزه‌های صادراتی به خصوص در حوزه فولاد مدیون تصمیمات شجاعانه دولت بود.

وی افزود: متاسفانه اعلام نرخ دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، در نهایت کنترل‌کننده و عامل محدود‌کننده صادرات خواهد بود و موجب کاهش درآمدهای ارزی خواهد شد و کاهش ارزش پول ملی را به دنبال خواهد داشت. دشتیانه تصریح کرد: هرگونه دستکاری غیر واقعی در اقتصاد باعث صدمه بیشتر خواهد شد. معاون فروش و بازاریابی ذوب‌آهن گفت: خوشبختانه همان طور که مسوولان بارها اعلام کرده‌اند مشکل کشور نبود ارز نیست و دولت ارز کافی در اختیار دارد؛

بنابراین انتظار می‌رود التهاب ارزی بازار مدیریت و فضای پر ابهام فعلی به سرعت رفع شود.وی افزود: تداوم روند فعلی سبب کاهش صادرات فولاد و در نهایت کاهش تولید شرکت می‌شود؛ به خصوص که در سال گذشته با رشد صادرات موفق شدیم از پس مشکلات ذوب‌آهن برآییم.

بلاتکلیفی صادرکنندگان فولاد

علی نعیمی، مدیر بازرگانی ذوب‌آهن پاسارگاد نیز از بلاتکلیفی صادرکنندگان فولاد خبر و داد و گفت: در حال حاضر تجارت قفل شده و صادرکنندگان تکلیف خود را نمی‌دانند. وی تصریح کرد: متاسفانه اصلا نمی‌دانیم تکلیف صادرات چیست و ارز به چه نحوی منتقل خواهد شد و با متوقف کردن نقل و انتقال پول از صرافی‌ها، به‌طور کلی ورود و خروج پول متوقف شده است.

نعیمی ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته هم ارز ناشی از فروش‌های صادراتی از طریق صرافی‌ها وارد کشور می‌شد و امکان ورود آن از طریق سیستم بانکی وجود نداشت، بنابراین با متوقف کردن فعالیت صرافی‌ها در حال حاضر داد و ستدها قفل شده است. معاون بازرگانی شرکت ذوب‌آهن پاسارگاد گفت: در حال حاضر مکانیزمی برای ورود پول تعریف نشده و آنچه اعلام شده نیز غیر‌عملیاتی خواهد بود؛ زیرا تاکنون امکان ورود پول از مجرای بانکی و به‌صورت شفاف وجود نداشته است.

نعیمی این سیاست دولت را عجولانه توصیف کرد و گفت: متاسفانه عواقب تصمیمات عجولانه را مردم باید بپردازند و این تصمیم نه تنها حمایت از کالای ایرانی را به دنبال نداشت، بلکه موجب ضرر و زیان واحدها در بلند‌مدت نیز خواهد شد. وی افزود: بخش خصوصی با گردش نقدینگی ادامه فعالیت می‌دهد و این تصمیم باعث متوقف شدن گردش نقدینگی شده و فعالیت را در کارخانه ما بسیار محدود کرده است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا