سایه ابهامات ارزی بر بازار فولاد

سایه ابهامات ارزی بر بازار فولاد

دنیای معدن -بازار فولاد در طول هفته گذشته فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد، اگرچه غالب نوسان نرخ را باید از مسیر تغییر در قیمت ارز رهگیری کنیم. این شرایط موجب می‌شود تا جایگاه بورس کالا و معاملات آن مهم‌تر از گذشته ایفای نقش کرده و همچنین نگاه فعالان بازار به قیمت‌های پیشنهادی و نرخ‌های کشف شده در این بازار باشد. روند کاهش نسبی در بازارهای جهانی و رفت و برگشت قیمتی در بازار آزاد را میتوان از نکات مهم بازار در هفته گذشته بهشمار آورد، اگرچه برای بررسی دقیقتر بازار باید واقعیتهای قیمتی را بهصورت مجزا در بازارهای مختلف مورد توجه قرار دهیم. این موارد در گزارش هفتگی پایگاه خبری فولاد ایران درج شده که بخشهایی از آن را در ادامه ملاحظه میکنید. سنگآهن بازار سنگآهن وارداتی چین هفته گذشته پس از پشتسر گذاشتن نوساناتی نهایتا کمتر از یک دلار نسبت به هفته قبل بهبود داشته و ۷۵/ ۶۵ دلار در هر تن سیافآر ثبت شد. البته چشمانداز آینده بازار هنوز بهبود نیافته است. هنوز اقتصاد چین با چالشهایی روبهرو است و کاهش سرمایهگذاری در زیرساختها از جمله عوامل منفی تاثیرگذار بر این بازار است. یعنی هنوز تقاضای مقاطع فولادی پایین بوده و هست. البته مازاد عرضه در بازار سنگآهن چین نیز مشکل دیگری است که بر قیمتها اثر منفی دارد. وقتی قیمت فولاد ارزانتر شود بازار سنگآهن را دچار افت قیمت بیشتری خواهد کرد.در بازار سنگآهن صادراتی ایران؛ آخرین متوسط قیمت سنگآهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته حدود ۲ دلار رشد داشته و ۳۲ دلار در هر تن فوب بندرعباس ثبت شد. سنگآهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۲/ ۲۳دلار به ۵/ ۲۵ دلار در هر تن فوب رسید. قراضه هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن افت نرخ داشته و ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار در هر تن سیافآر ثبت شد. عرضه صادراتی آمریکا بالا رفته، از اینرو انتظار میرود این هفته قیمت نزولی باشد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۹ دلار ارزانتر شده و ۲۷۹ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قراضه وارداتی در هند در ۳۷۵ دلار در هر تن سیافآر ثابت باقی ماند.همچنین در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده در ۳۷۶ دلار در هر لانگ تن (تن بزرگ) ثبات نرخ داشت. بیلت بازار بیلت سیآیاس هفته گذشته فعالیت زیادی نداشت و قیمتهای پیشنهادی تا ۱۰ دلار افت کرده و ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. جو بازار قراضه ترکیه منفی است، از اینرو انتظار میرود بیلت هم از این روند پیروی کند.رکود بازار میلگرد و افت قیمت قراضه وارداتی در ترکیه بر بازار بیلت آن نیز تاثیر منفی گذاشته و بیلت سیآیاس هفته گذشته در ترکیه تا ۱۰ دلار افت داشته و از ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن سیافآر ثبت شد. خریدارها بیشتر از ۵۱۵ دلار در هر تن سیافآر درخواست نمیکنند، حتی برخی قیمت درخواستی را تا ۵۰۵ دلار هم پایین آوردند.در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت از ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن درب کارخانه اعلام شد که ۵ دلار ارزانتر از گذشته است.در مصر بیلت سیآیاس ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار در هر تن سیافآر نرخگذاری شد که ۱۰ دلار افت داشت.در کل انتظار میرود بازار بیلت روندی نزولی داشته باشد حتی برخی از فعالان بازار ۴۸۰ دلار در هر تن فوب را نیز در آینده نزدیک ممکن میدانند.در خاور دور هم بیلت وارداتی از سیآیاس خریداری نداشت و قیمت ۵۴۵ دلار در هر تن سیافآر به ثبت رسید. بیلت ایران در آسیا از ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن سیافآر معامله میشود، از اینرو تمایل به خرید وجود دارد و طی دو هفته گذشته معاملات بزرگی نهایی شده است.

روند کاهش نسبی در بازارهای جهانی و رفت و برگشت قیمتی در بازار آزاد را می‌توان از نکات مهم بازار در هفته گذشته به‌شمار آورد، اگرچه برای بررسی دقیق‌تر بازار باید واقعیت‌های قیمتی را به‌صورت مجزا در بازارهای مختلف مورد توجه قرار دهیم. این موارد در گزارش هفتگی پایگاه خبری فولاد ایران درج شده که بخش‌هایی از آن را در ادامه ملاحظه می‌کنید.

سنگ‌آهن

بازار سنگ‌آهن وارداتی چین هفته گذشته پس از پشت‌سر گذاشتن نوساناتی نهایتا کمتر از یک دلار نسبت به هفته قبل بهبود داشته و ۷۵/ ۶۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. البته چشم‌انداز آینده بازار هنوز بهبود نیافته است. هنوز اقتصاد چین با چالش‌هایی روبه‌رو است و کاهش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها از جمله عوامل منفی تاثیرگذار بر این بازار است. یعنی هنوز تقاضای مقاطع فولادی پایین بوده و هست. البته مازاد عرضه در بازار سنگ‌آهن چین نیز مشکل دیگری است که بر قیمت‌ها اثر منفی دارد. وقتی قیمت فولاد ارزان‌تر شود بازار سنگ‌آهن را دچار افت قیمت بیشتری خواهد کرد.در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران؛ آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد هفته گذشته حدود ۲ دلار رشد داشته و ۳۲ دلار در هر تن فوب بندر‌عباس ثبت شد. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱ درصد ایران نیز از ۲/ ۲۳دلار به ۵/ ۲۵ دلار در هر تن فوب رسید.

قراضه

هفته گذشته در بازار واردات قراضه ترکیه متوسط قیمت قراضه سنگین کلاس یک و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ حدود ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن افت نرخ داشته و ۳۴۵ تا ۳۵۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. عرضه صادراتی آمریکا بالا رفته، از این‌رو انتظار می‌رود این هفته قیمت نزولی باشد. قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن ۹ دلار ارزان‌تر شده و ۲۷۹ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قراضه وارداتی در هند در ۳۷۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثابت باقی ماند.همچنین در بازار داخلی آمریکا قراضه خرد شده در ۳۷۶ دلار در هر لانگ تن (تن بزرگ) ثبات نرخ داشت.

بیلت

بازار بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته فعالیت زیادی نداشت و قیمت‌های پیشنهادی تا ۱۰ دلار افت کرده و ۵۰۵ تا ۵۱۵ دلار در هر تن فوب ثبت شد. جو بازار قراضه ترکیه منفی است، از این‌رو انتظار می‌رود بیلت هم از این روند پیروی کند.رکود بازار میلگرد و افت قیمت قراضه وارداتی در ترکیه بر بازار بیلت آن نیز تاثیر منفی گذاشته و بیلت سی‌آی‌اس هفته گذشته در ترکیه تا ۱۰ دلار افت داشته و از ۵۲۵ تا ۵۳۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد. خریدارها بیشتر از ۵۱۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر درخواست نمی‌کنند، حتی برخی قیمت درخواستی را تا ۵۰۵ دلار هم پایین آوردند.در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت از ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن درب کارخانه اعلام شد که ۵ دلار ارزان‌تر از گذشته است.در مصر بیلت سی‌آی‌اس ۵۲۵ تا ۵۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نرخ‌گذاری شد که ۱۰ دلار افت داشت.در کل انتظار می‌رود بازار بیلت روندی نزولی داشته باشد حتی برخی از فعالان بازار ۴۸۰ دلار در هر تن فوب را نیز در آینده نزدیک ممکن می‌دانند.در خاور دور هم بیلت وارداتی از سی‌آی‌اس خریداری نداشت و قیمت ۵۴۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر به ثبت رسید. بیلت ایران در آسیا از ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر معامله می‌شود، از این‌رو تمایل به خرید وجود دارد و طی دو هفته گذشته معاملات بزرگی نهایی شده است.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا