تحلیل گر کسب و کار کیست؟

تحلیل گر کسب و کار کیست؟

تحلیل گر کسب و کار هم یک نقش است. یک نقش که آن هم در یک پروژه تعریف می شود، و وظیفه اش را حتی پیش از مدیر پروژه و قبل از اینکه هنوز پروژه به صورت رسمی شروع شده باشد آغاز می کند.

تحلیل گر کسب و کار کیست؟

تفاوت تحلیلگر کسب و کار با مدیر پروژه در این است که،  مدیر پروژه فارغ از اینکه در چه نوع پروژه ای است یک سری دانش و مهارت های عمومی مدیریت پروژه دارد و از طرفی بنا به ویژگی های فنی پروژه در حوزه تخصصی پروژه دانش و تجربه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، تحلیل گر کسب و کار هم یک نقش است. یک نقش که آن هم در یک پروژه تعریف می شود، و وظیفه اش را حتی پیش از مدیر پروژه و قبل از اینکه هنوز پروژه به صورت رسمی شروع شده باشد آغاز می کند.

در حالی که یک مدیر پروژه مسئول به نتیجه رساندن یک پروژه است یک تحلیل گر کسب و کار مسئول به نتیجه رسیدن محصولی است که پروژه برای آن تعریف شده است. از این منظر محدوده کار تحلیل گر کسب و کار فراتر از مدیر پروژه است، کارش پیش از مدیر پروژه شروع می شود و پس از پایان کار پروژه  همچنان کارهایی است که باید انجام دهد.

به صورت خلاصه وظیفه اصلی تحلیلگر کسب و کار شناسایی مشکلات، فرصت ها یا خواسته هایی است که حوزه کسب و کار دارد، ارزیابی راهکارهای ممکن و ارائه طرح کلان از راهکار مناسب، استخراج و ارائه دقیق نیازمندی های ذینفعان و به کمک آن، هدایت و نظارت فنی بر پروژه یا پروژه هایی که قرار است راهکار را محقق کنند. حال بنا به اینکه تحلیل گر در چه حوزه کسب و کار فعالیت می کند، باید تخصص مرتبط با آن حوزه را نیز داشته باشد.

به صورت آیتمی وظایف یک تحلیل گر کسب و کار شامل :

§         شناسایی و تبیین مشکلات یا فرصت ها (شناسایی تمامی ذینفعان، علل ریشه ای مشکل و)

§         ارزیابی راهکارها و تصمیم سازی برای انتخاب راهکار مناسب (ارزیابی از حیث تکنولوژی، هزینه، شرایط سازمانی)

§         استخراج نیازمندیهای کسب و کار (تا سطح تعیین وظیفه مندی ها و غیر وظیفه مندیهای اصلی راهکار )

§         مشارکت در تبیین نحوه پیاده سازی راهکار (تدوین برنامه مدیریت پروژه، انتخاب مجری و )

§         همراهی و نظارت بر روند پیاده سازی راهکار

چنین فردی با وظایفی که برای آن تعریف شد حتما باید دارای شایستگی ها و مهارتهای خاصی باشد.

چرا به تحلیلگر کسب و کار نیاز داریم؟

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا