امیدوار در گفت‌وگو با ماین نیوز:

وضعیت زیرساخت حمل‌ونقل معدنی در ایران در حد صفر است

وضعیت زیرساخت حمل‌ونقل معدنی در ایران در حد صفر است

گروه معادن >سنگ آهن - مدیرعامل شرکت زرینه گامان جاده ابریشم معتقد است: زیرساخت‌ها در حوزه صادرات سنگ آهن به ویژه در بخش بندری و همچنین حمل ریلی فراهم نیست. با وجود چنین مشکلاتی با وضع عوارض بر صادرات شاهد متوقف شدن فعالیت‌های این حوزه خواهیم بود.

محمد مرکزی امیدوار در گفت‌وگو با خبرنگار ماین نیوز با اشاره به در پیش بودن پنجمین همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران در 18 اردیبهشت ماه سال جاری به مهمترین مشکلات موجود در حوزه سنگ آهن اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلات در این حوزه عدم ثبات اقتصادی است. از سوی دیگر مسائل مربوط به تحریم‌ها و در کنار آن موارد مربوط به حوزه حمل و نقل از جمله وضعیت کشتی‌ها برای فعالان این حوزه مشکل ایجاد کرده است.

او افزود: در خارج از کشور هم بحث‌های مربوط به حساب‌های بانکی و انتقال پول مطرح است که کار را برای فعالان سنگ آهنی سخت کرده است. در کنار این موارد موضوع وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن چالش‌های دیگری را برای فعالان این حوزه به همراه دارد. امیدوار در این باره تصریح کرد: از سال 95 صادرکنندگان سنگ آهن مالیات را پرداخت می‌کنند و معافیتی برای آنها لحاظ نمی‌شود، در چنین حالتی دیگر وضع عوارض توجیهی ندارد. یعنی با وضع عوارض بر صادرات سنگ آهن عملا کار متوقف خواهد شد.

به گفته وی، نبود ثبات اقتصادی، امکانات لنگرگاه و بارگیری، همچنین نبود امکانات انتقال بار از معدن تا بندر و ... باعث شده سنگ آهن در حوزه صادرات با چالش همراه شود. این مسائل با قرارگیری در کنار موضوع وضع عوارض می‌تواند بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این بخش را متوقف کند.

مدیرعامل شرکت زرینه گامان جاده ابریشم درباره وضعیت بنادر برای صادرات سنگ آهن بیان کرد: متاسفانه وضعیت بنادر و یا بطورکلی حمل و نقل در حوزه سنگ آهن مناسب نیست و اگر بخواهیم مقایسه‌ای با سایر کشورهای معدنی دنیا داشته باشیم، باید بگوییم وضعیت صفر است.

امیدوار اضافه کرد: این در حالی است که مسئولان می‌توانستند در 10 سال اخیر بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حمل ریلی را فراهم کنند. متاسفانه حمل باری ما 17 تا 35 روز به طول می‌انجامد. یعنی زمان زیادی در این زمینه صرف می‌شود. باید مسئولان به موضوع زیرساخت‌ها توجه ویژه داشته باشند.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا