شوک پاریسی/ روند بازارهای اقتصادی جهان پس یک فاجعه تروریستی

شوک پاریسی/ روند بازارهای اقتصادی جهان پس یک فاجعه تروریستی

اقتصاد > بازار مالی - همه در انتظار پس‌لرزه‌های شوک پاریس هستند و به نظر می‌رسد اتفاقات اخیر فرانسه، روند بازارهای اقتصادی جهان را تغییر خواهد داد.

مریم فکری

در شبی که هزاران نفر از شهروندان فرانسوی و توریست‌ها در پاریس به گشت و گذار مشغول بودند و هواداران تیم‌های فوتبال فرانسه و آلمان در تدارک شبی به یاد ماندنی بودند؛ در لحظه‌ای همه چیز بر هم خورد. جمعه شب در تاریخ فرانسه به‌عنوان «شب خونریزی، کشتار جمعی، انفجار و گروگانگیری» ثبت شد.

حملات تروریستی در پاریس به اعتقاد تحلیلگران به لحاظ شدت شوک، دست کمی از حملات 11 سپتامبر آمریکا ندارد. (ایـنـجــــــــا) پس از 11 سپتامبر، اقتصادهای بزرگ جهان برای افزایش مقاومت خود در برابر حملات تروریستی، نظام بیمه‌ای خود را مجهز به تدابیر ضد تروریستی و سرمایه‌گذاران برای افزایش مقاومت خود سرمایه‌های خود را از بورس به بازارهای طلا منتقل کردند که نتیجه‌ آن سقوط بورس‌ها و جهش قیمت طلا بود؛ اقدامی که به‌نظر می‌رسد طی روزهای آینده نیز چندان بعید نباشد.

به نظر می‌رسد تا حدی پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوسته است. البته در روز شنبه و یک‌شنبه بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به‌سر می‌بردند و به همین دلیل، در این دو روز تغییری در شاخص‌های مالی و بازارها دیده نشد، اما بلافاصله امروز قیمت‌ها تغییر کرد. البته در این خصوص، محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه طلا و جواهر نیز به خبرآنلاین گفته بود که «از روز دوشنبه باید منتظر واکنش بازارهای جهانی به حوادث پاریس باشیم.» 

بر این اساس، براساس گزارش‌های منتشر شده از وضعیت بازار در اولین روز کاری بازار جهانی در هفته نشان از صعود قیمت‌ها دارد. قیمت طلا هفته گذشته 0.5 درصد کاهش یافت و این فلز ارزشمند روز پنج‌شنبه به 1074 دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از فوریه سال 2010 بود. اما هم‌اکنون در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با 1.3 درصد یا 14.10 دلار افزایش، به 1095 دلار افزایش یافت. (ایــنــجـــــــا)

تحلیلگران معتقدند که «این حادثه ممکن است تقاضای کوتاه‌مدت برای طلا را تقویت کند. به گفته سام لاگلین، معامله‌گر شرکت ام‌کی‌اس، «افزایش خرید طلا که در پی حملات تروریستی صورت گرفته، ممکن است کمک کند این فلز به بالای سطح 1100 دلار صعود کند.»

اگرچه براساس گزارش بلومبرگ، صعود قیمت طلا کوتاه‌مدت خواهد بود و جهت قیمت این فلز زرد تحت‌تاثیر اقدامات بانک مرکزی آمریکا قرار دارد.

سایر فلزات گرانبها اعم از نقره، پلاتین و پالادیوم به پیروی از طلا نیز امروز هر کدام بیش از یک درصد افزایش قیمت را تجربه کردند. (ایــنـــجـــــــــــا)

کاهش بورس جهانی

حملات تروریستی هماهنگ در نقاط مختلف پاریس همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، شاخص‌ها در بازارهای بورس مهم جهان را امروز با افت مواجه کرد؛ به طوری که ارزش شاخص‌ها در آغاز معاملات یک‌شنبه شب به وقت نیویورک کاهش داشت و کاهش‌های تجربه شده در روز جمعه پس از وقوع حملات را شدت بخشید. بخشی از این افت شاخص‌ها به‌زودی جبران شد.

شاخص سهام نیکی (ان 225) که در معاملات اولیه امروز تا 1.8 درصد کاهش یافته بود، با اندکی ترمیم افتی 0.8 درصدی را تجربه کرد. (ایــنـــجــــــــــا)

بازار سهام بزرگ فرانسه نیز در نخستین دقایق آغاز معاملات، 1.1 درصد ریزش کرد و شاخص کک 40 در شرایطی که سرمایه گذاران همچنان پیامدهای حملات تروریستی پاریس در سراسر جهان را هضم می‌کنند، عقب نشینی کرد. اما شاخص فرانسه تنها شاخص اروپایی نبود که کاهش را تجربه کرد. شاخص FTSE 100 انگلیس در ابتدای معاملات 0.6 درصد افت کرد؛ در حالی که داکس آلمان و ام آی بی ایتالیا هم اندکی از ارزش خود را از دست دادند. (ایــنـــجـــــــا)
برخی استراتژیست‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که این حادثه ممکن است تاثیرات اقتصادی بلندمدت داشته باشد یا مسیر حرکت فعلی بازارها را تغییر دهد.

صعود نفت

از سوی دیگر، حوادث تروریستی در فرانسه و حمله هواپیماهای این کشور به مواضع داعش در سوریه موجب شد که قیمت نفت در معاملات امروز در بازار آسیا افزایش یابد. (ایــنـــجـــــــــــا) شاخص‌های قیمت نفت که در هفته گذشته 8 درصد کاهش داشتند، در معاملات امروز بازار آسیا با نوسان شدیدی روبه‌رو شدند، زیرا معامله‌گران درباره پیامدهای حوادث تروریستی پاریس سردرگم هستند.

در ساعت چهار و ٢٥ دقیقه به وقت گرینویچ، قیمت شاخص نفت‌خام آمریکا با ٣٤ سنت افزایش، به ٤١ دلار و هشت سنت برای هر بشکه رسید. قیمت شاخص نفت‌خام برنت نیز در این مقطع با حدود یک درصد رشد، به ٤٤ دلار و ٩٨ سنت رسید.

برخی کارشناسان باور دارند که «رشد قیمت یادشده، یک واکنش احساسی است و معامله‌گران حاشیه خطری برای قیمت نفت در نظر گرفته‌اند تا مشخص شود که حمله‌های هوایی فرانسه به مواضع داعش در سوریه چه پیامدهایی خواهد داشت.»

از سوی دیگر، گزارش‌ها نشان می‌دهد که بهای نفت برنت با یک درصد افزایش، به 44.92 دلار در هر بشکه رسید؛ در حالی که نفت خام آمریکا با حدود 0.54 درصد افزایش، 40.96 دلار در هر بشکه معامله شد. (ایــنـــجـــــــــــا)

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا