عملکرد دولت در ارائه تسهیلات قابل دفاع است؟

عملکرد دولت در ارائه تسهیلات قابل دفاع است؟

اقتصاد > اقتصاد کلان - صدای اقتصاد از قول یک اقتصاددان نوشت: زمینگیر شدن غول‌های صنعتی که اشتغال بالایی نیز دارند، صدمات جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت و بنابراین تحریک تقاضا در بازار، راهکاری مناسب به نظر می‌رسد.

مهدی تقوی گفت: ارائه تسهیلات از سوی دولت با ماموریت افزایش قدرت خرید و تحریک خریداران از منظر علم اقتصاد، برای وضعیت فعلی صنعت ایران، راهکار مناسبی است. در شرایط فعلی بخشی از مردم کالاهای مورد نیاز خود را خریداری می‌کنند اما بخشی از جامعه، توان مالی این را ندارد که برای خرید کالاهای مورد نیاز، یا تعویض کالاهای فرسوده خود اقدام کند که این تسهیلات ماموریت افزایش قدرت خرید و تحریک این بخش از جامعه را دارد.

وی ادامه داد: وی تصریح کرد: این اقدام از منظر علم اقتصاد، برای وضعیت فعلی صنعت ایران، کار مناسبی است و گرچه باعث افزایش نرخ تورم می‌شود اما از دیگر سو بیکاری را کاهش و نرخ رشد اقتصادی را نیز افزایش می‌دهد. چراکه براساس منحنی فیلیپس، رابطه بین تورم و بیکاری در کوتاه مدت منفی است و هر چه نرخ تورم بالا برود بیکاری کم می‌شود.

تقوی ادامه داد: افزایش تورم به این معناست که تقاضا افزایش پیدا کرده، واحدهای تولیدی فعالیت خود را زیاد کرده‌اند و در نتیجه نرخ اشتغال نیز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی فروش برخی از شرکت‌ها که غول‌های صنعتی کشور نیز محسوب می‌شوند و اشتغال بالایی دارند، با مشکل مواجه شده است، گفت: زمین‌گیر شدن این صنایع، صدمات جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت، بنابراین به نظر می‌رسد دولت در تلاش است که با اعطای تسهیلات خرید به متقاضیانی که قدرت خرید ندارند، کمک کند تا این صنایع هم بتوانند به کار خود ادامه دهند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این شرایط، نرخ رشد اقتصادی نیز روند افزایشی به خود می‌گیرد، اظهار کرد: البته شاهکار دولت قبل این بود که این رابطه منفی را معکوس کرد و با مثبت شدن شیب منحنی فیلیپس، هم نرخ تورم افزایشی بود و هم تولید و اشتغال سیر نزولی داشت در نتیجه رشد اقتصادی هم منفی بود درحالی‌که با بالا رفتن نرخ تورم باید رشد اقتصادی نیز افزایش پیدا کند.

تقوی تصریح کرد: اینکه نرخ رشد اقتصادی کشور از نرخ‌های منفی دولت قبل به سمت نرخ‌های مثبت در دولت فعلی سوق یافته‌ است در علم اقتصاد، رونق نامیده می‌شود هرچند که بخش‌هایی از صنایع تولیدی کشور هنوز ضعیف و نیازمند حمایت هستند.

وی ادامه داد: این بخشها در سالهای اخیر به دلایل مختلف مانند تحریم، سیاست‌های غلط اقتصادی، نبود حمایت و کمبود منابع، دچار عقب‌ماندگی‌هایی در تکنولوژی و فرایند شده‌اند و باید احیا شوند تا هم توان محصول روزآمد را داشته باشند و هم بتوانند محصول را با قیمت کمتری عرضه کنند.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا