در گفت و گویی با مقامات ارشد بازار سرمایه تصریح شد:

تبیین مسیر اقتصاد مقاومتی از بازار سرمایه

تبیین مسیر اقتصاد مقاومتی از بازار سرمایه

مفهوم اقتصاد مقاومتی با مفهومی که در ذهن ما وجود دارد متفاوت است. اقتصاد مقاومتی در واقع اقتصادی است که برمبنای واردات و مصرف گرایی نیست و به نظر می رسد دراین زمینه ریل گذاری های صحیحی انجام شده و مطالعات تطبیقی مهمی صورت گرفته که کماکان کشور را شبیه به کشورهای پیشرفته مالی دنیا کند.

 

برای حصول به اقتصادی قوی و به دور از وابستگی در بازار سرمایه، نیاز به یک همکاری همه جانبه از سوی تمامی ارکان بازار است. در این زمینه لازم است که از تمامی پتانسیل ها و ابزارهای بازار سرمایه استفاده کنیم. بررسی های نشان می هد طی سال های گذشته اقدامات قابل توجه ای در این زمینه از سوی نهاد ناظر صورت گرفته است که از آن جمله می توان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، بازار سرمایه علاوه بر کمک به دولت در تأمین مالی و پرداخت بدهی ها در راستای اقتصاد مقاومتی باید نقدینگی را به سمت پیمانکارانی سوق دهیم که افزایش تولید را منتج شده اند .

مفهوم اقتصاد مقاومتی با مفهومی که در ذهن ما وجود دارد متفاوت است. اقتصاد مقاومتی در واقع اقتصادی است که برمبنای واردات و مصرف گرایی نیست و به نظر می رسد در این زمینه ریل گذاری های صحیحی انجام شده و مطالعات تطبیقی مهمی صورت گرفته که کماکان کشور را شبیه به کشورهای پیشرفته مالی دنیا کند.

در این زمینه گفت و گویی داریم با مدیران ارشد بازار سرمایه تا از روند پیاده سازی اقتصاد مقاومتی در بازار سرمایه با خبر شویم.

رشد یک هزار و 300 درصدی سرمایه خارجی ها در بازار سرمایه

دکتر سعید فلاح پور، عضو هیئت مدیره و  رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص اظهار داشت: بحث عملیاتی کردن صندوق تثبیت بازار سرمایه یکی از مسیرهای اقتصاد مقاومتی بود که از جاده بازار سرمایه طی شد. این صندوق در مواقعی که نوسانات نامتعارف و شوک آور به بازار فشار وارد می کند، با حمایت از سهامداران به نوعی نقش بازارگردان را ایفا کرده و ثبات را در بازار ایجاد می کند.

وی در ادامه با ارائه آماری از تأمین مالی در بازار سرمایه افزود: میزان تأمین مالی صورت گرفته از عدد 306 هزار میلیارد ریال در سال 92 به عدد یک هزار و 220 هزار میلیارد ریال در سال 95 رسیده که این رقم طی مدت مزبور 4 برابر شده است.

عضو هیأت مدیره سازمان بورس ادامه داد: در همین زمینه اندازه بازار یا به عبارتی ارزش بازاری اوراق، از دو هزار و 420 هزار میلیارد ریال به 4 هزار و 901 هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین ارزش معاملات در بازار که نقدشوندگی بازار را نشان می دهد طی سال 92، یک هزار و 96 هزار میلیارد ریال بود که طی سال 95 به یک هزار و 902 میلیارد ریال رسیده که 70 درصد رشد را نشان می دهد.

وی همچنین افزود: ضریب نفوذ بازار سرمایه که تعداد کدهای سهامداری را نشان می دهد در ابتدای سال 92، 6 میلیون و پانصد هزار بوده که این رقم در سال 95 به 12 میلیون و 130 هزار کد رسیده است. همچنین تعداد نهادهای مالی در ابتدای 92 در حدود 299 بوده که در انتهای سال 95 به عدد 488 رسیده و این بیش از 60 درصد رشد را نشان می دهد .

رئیس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص روند سرمایه گذار خارجی بیان داشت:  در سال 92، میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه 878 میلیارد ریال بوده که در انتهای سال 95 برابر با 12 هزار و 538 میلیارد ریال شده و این یک رشد هزار و 300 درصدی است .

 

صندوق های جدید سرمایه گذاری، راهی برای ورود به قلب بازارهای اروپایی

در ادامه، دکتر علی سعیدی، مشاور رئیس سازمان و عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: برای این که بتوانیم مقاومت خود را در زمینه اقتصادی افزایش دهیم باید از اقتصاد بانک محور به اقتصاد بازار محور کوچ کنیم .

وی ادامه داد: هر چقدر حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور ما بیشتر شود می توانیم بگوییم که اقتصاد مقاوم تری داریم. حضور سرمایه گذار خارجی الزامات خاص خود را دارد. ما از طریق ایجاد دو نوع صندوق سرمایه گذاری که یک قسمت از آن در خارج از کشور به عنوان فیدرفاند " Feeder Fund" در نهادهای ناظر آن کشور به ثبت می رسد و صندوق مادر یا مستر فاند " Master Fund که در داخل کشور و در سازمان بورس به تصویب می رسد را در اروپا به ثبت رسانده ایم.

دکتر سعیدی گفت: در همین زمینه سازمان بورس و اوراق بهادار برای تامین مالی اقتصاد دانش بنیان به توسعه صندوق های جسورانه پرداخت. از سوی دیگر، بازار ایده، که ایده های جدید را مورد معامله قرار می دهد نیز از دیگر فعالیت های بازار سرمایه برای جذب اقتصادهای دانش بنیان بوده است .

 

تحقق آرزوی سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه با تأسیس موسسات رتبه بندی

از سوی دیگر، شهاب الدین شمس، مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس در خصوص اقتصاد مقاومتی بیان کرد: شناخت راه هایی که می تواند به اقتصاد ما فشار بیاورد و بعد از آن تبیین راهبردهایی برای مقابله با آن و در حالت آرمانی، استفاده از این تهدید به عنوان یک فرصت، می تواند در مدیریت بهتر اقتصاد به ما کمک کند.

وی در ادامه بیان داشت:  در واقع اقتصاد مقاومتی دو بخش دارد یک بخش آفندی یک بخش پدافندی. به نظر می رسد توجه به بخش پدافندی ما رو از توجه به بخش آفندی در اقتصاد غافل کرده است.

شمس در این خصوص اظهار داشت: طی مذاکرات مختلفی که با سرمایه گذاران خارجی داشتیم به این نتیجه رسیدیم که آن ها به مجموعه ای نیاز دارند که رتبه بندی اعتباری از سوی شرکت های معتبر در آن اتفاق بیفتد. در این زمینه  سازمان این موضوع را پیگیری کرد و مجوزهای لازم را به شرکت ها اعطا کرد.  

مدیرعامل سرمایه گذاری دانایان پارس در خصوص ریسک های سرمایه گذاران خارجی برای حضور در بازار سرمایه ایران گفت: ریسک تبادل و تسعیر ارز برای سرمایه گذاران خارجی یکی از ریسک های بسیار سنگین است که نیاز به ابزارهایی دارد که بتوانند ریسک خرید ارز را مدیریت کنند . در همین زمینه به نظر می رسد ابزارهای مشتقه ای که در بازار سرمایه فعال هستند بتوانند این ریسک را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: در این خصوص طی مدت اخیر مذاکراتی صورت گرفته تا ابزارهای بدهی ما در بازارهای بین المللی منتشر شود و امکان استفاده از سرمایه های خارجی را برای توسعه طرح های مختلف در حیطه های صنعتی و خدماتی در کشور فراهم آورد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان ساخت:  انواع و اقسام ابزار اسلامی با درآمد ثابت و صکوک های متنوعی که منتشر شد این شرایط را فراهم کرد تا بازار سرمایه ایران به یک تنوع مناسبی از لحاظ ابزارها دست پیدا کند. در واقع این مجموعه مشارکتی که در بازار سرمایه اتفاق افتاده است می تواند به تقویت و پویایی بازار سرمایه کمک کند تا از اقتصاد جهانی نیز سهمی بگیریم .

 

ابزارهای مالی اسلامی، راهی برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی

همایون دارابی، به عنوان آخرین کارشناس بازار سرمایه در این خصوص اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی در واقع یک الگوی مدیریتی انقلابی برای تحول در اقتصاد کشور است. اگر به بندهای اقتصاد دقت کنید به کرات در آن ها تکرار شده که ما باید در قالب این الگوی مدیریتی و انقلابی، مردم را در اقتصاد مشارکت دهیم .

وی ادامه داد: باید مردم را در این قضیه مشارکت دهیم تا اندیشه ها، اهداف، دستاوردها و کشفیات خود را در بازار عرضه کنند و برای آن تامین مالی کنند و نسل جدید از بنگاه ها را ایجاد کنند که بر خلاف بنگاه های قبلی بر پایه مواد خام یا انرژی حاکم نباشد بلکه بر اساس دانش ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه بیان داشت: نسبت به چند سال گذشته تعداد صندوق های مشارکتی بیشتری داریم که مردم می توانند در آنها مشارکت کنند. تعداد شرکت ها برای سرمایه گذاری مستقیم مردم بیشتر شده است و  با سرمایه گذاری مستقیم به ایجاد اشتغال توسعه بنگاه ها کمک کنند. 10 سال پیش وقتی وارد بورس می شدیم امکان خرید سهام پالایشگاه ها و شرکت های بزرگ را نداشتیم اما امروز این امکان وجود دارد .

 

 

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا