مقصر اصلی مصرف بی رویه آب کیست؟

مقصر اصلی مصرف بی رویه آب کیست؟

اقتصاد > کشاورزی - ایرنا خبرداد: 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود ولی بیشترین تبلیغات و فرهنگسازی در رسانه ها بر روی کارهایی مانند مسواک زدن و شستن ظرف ها خلاصه شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سیاست گذاری های ناکارآمد، نبود نگرش سیستمی، عملکرد جزیره ای و وضع قوانین نامناسب از عمده علل بروز بحران منابع آب زیر زمینی کشور است.

جهانگیر حبیبی افزود: در سال 1950 سرانه آب تجدید پذیرجهان بیش از 2 هزار مترمکعب برای هر نفر بود اما برای سال 2025 پیش بینی می شود که ایران در مرکز بحران آب بوده و این سرانه به کمتر از یک هزار متر مکعب کاهش یابد.

وی به ریزش های جوی سالانه 366 میلیارد مترمکعبی در کشور اشاره کرد و فزود: با توجه به حجم تبخیرها، روان آب ها و نفوذ آب، مجموع آب تجدید شونده کشور فقط 115 میلیارد مترمکعب است.

حبیبی همچنین به رشد 59 درصدی بارش ها از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: تا 20 آبانماه گذشته ورودی آب به مخازن سدهای کشور در مقایسه با پارسال 42 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: امروز بیشترین استفاده از آب های زیرزمینی کشور در بخش کشاورزی است و 64 درصد آب شرب از این منابع تامین می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش مهمی از کسری مخازن آب زیرزمینی کشور در 17سال اخیر اتفاق افتاده است، افزود: در37 سال گذشته بیش از 109 میلیارد مترمکعب از ذخایر آبخوان های کشور از دست رفته که علت اصلی آن افزایش برداشت بی رویه از آب های زیرزمینی و خشکسالی ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به علت برداشت های بی رویه از منابع آب، تعداد دشت های ممنوعه کشور از 15 دشت در سال 47 به 320 دشت در سال 93 رسیده است.

حبیبی با اشاره به مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی کشور یادآور شد: این در حالی است که بیشترین تبلیغات و فرهنگسازی در رسانه ها در خصوص مباحثی همچون مسواک زدن و شستن ظرف ها خلاصه شده است.

وی، عمده چالش های آب های زیرزمینی کشور را مربوط به بهره برداری بی رویه از این منابع برشمرد و گفت: در 10 سال گذشته به طور متوسط 40 درصد آبدهی منابع آب زیرزمینی کاهش یافته که منجر به افت کیفی آب ها، نشست زمین، خشک شدن باغات و مزارع و افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح و تعادل بخشی آب های زیرزمینی و شفاف سازی و پایش منابع و مصارف آب حوزه ها با همکاری و مشارکت دست اندرکاران، مهمترین برنامه های وزارت نیرو در حوزه منابع آب زیرزمینی است.

حبیبی تاکید کرد: هدف اصلی این طرح ها جبران 500 میلیون مترمکعبی کسری مخازن آب های زیر زمینی در سال نخست، جبران 5.7 میلیارد مترمکعبی کسری مخازن در یک برنامه پنج ساله و جبران 130 میلیارد مترمکعبی کسری مخازن آب های زیرزمینی در یک برنامه 15 ساله است که با مشارکت وزارت خانه های نیرو با جهاد کشاورزی انجام می شود.

وی همچنین برنامه اصلی وزارت نیرو در بخش مهندسی رودخانه ها و سواحل را بهره برداری مطلوب از رودخانه ها در قالب کاربری های سازگار با اکوسیستم رودخانه برشمرد.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا