هویت تاریخی برخی شهرها در حال تخریب است

هویت تاریخی برخی شهرها در حال تخریب است

اقتصاد > مسکن - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شهرهای کشور با بحران هویت روبرو هستند و متاسفانه بخشی از شهرها که رابطه مستقیم با تاریخ و هویت گذشته ما دارند در حال تخریب است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدسعید ایزدی گفت: 42 درصد جمعیت شهری کشورهای در حال توسعه در سکونت گاه های غیررسمی زندگی می کنند و براساس آمارهای سازمان ملل متحد از هر 6 نفر جمعیت جهان، یک نفر زاغه نشین هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به جمعیت شهر مشهد اشاره کرد و افزود: از مجموع سه میلیون جمعیت کلانشهر مذهبی مشهد بیش از یک میلیون نفر زاغه نشین هستند. امروزه وضعیت شهرهای ما به گونه ای است که تاب آوری لازم در برابر حوادث طبیعی نظیر سیل، زلزله، طوفان و غیره را ندارند.

ایزدی با بیان اینکه متاسفانه امروزه شهرهای ما با بحران هویت روبرو هستند، گفت: متاسفانه بخشی از شهرها که رابطه مستقیم با تاریخ و هویت گذشته ما دارند در حال تخریب شدن است و به جای آن ها بناهایی ساخته می شود که هیچ ارتباطی با تاریخ گذشته ندارند و مردم هیچ احساسی تعلقی با آنها پیدا نمی کنند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه، محدوده ها و محلات هدف برنامه بهسازی و نوسازی شهری را به چهار حوزه بافت های تاریخی مرکز شهری، محدوده های ناکارآمد بافت میانی مراکز شهر، سکونتگاه های غیررسمی (حاشیه نشینی) و سکونتگاه های روستایی که در شهر ها ادغام شده اند تقسیم کرد.

ایزدی در تشریح بافت های تاریخی مرکز شهرها گفت: به طور نمونه در شهر تهران می توان به نقاطی نظیر بازار و اطراف آن، محلات سیروس، عودلاجان، سنگلج و غیره اشاره کرد. این محدوده ها از قدمت بالایی در شهر تهران برخوردارند و بازسازی و بهسازی آن ها اولویت کاری ما محسوب می شوند.

وی ادامه داد: محدوده های ناکارآمد بافت میانی مراکز شهر نیز محلاتی هستند که در اطراف و پیرامون بافت تاریخی شهرها قرار دارند که از آن جمله می توان به محلات خوبخت و جوادیه در شهر تهران اشاره کرد.

سکونت گاه های غیررسمی یا حاشیه نشینی محدوده هایی هستند که مورد تصرف یکسری افراد قرار گرفته اند و ساکنان آن از کیفیت زندگی بسیار پایین برخوردارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بخش دیگری از محدوده ها و محلات هدف برنامه بهسازی و نوسازی شهری، سکونت گاه های روستایی مانند چیذر و ده ونک در تهران هستند که در شهرها ادغام شده اند.

ایزدی اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد رشد توسعه کمی شهرها بوده ایم اما میزان این رشد همواره با ارتقای رشد کیفی به ویژه در سکونت گاه های غیررسمی یکسان نبوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی، بحث پیشگیری در بوجود آمدن سکونت گاه های غیررسمی را مهم دانست و گفت: دولت تلاش دارد با توسعه خدمات مناطق، ارتقای زیرساخت ها و حمایت از ساکنان و مالکان در این بافت ها، از طریق تسهیلات و بسته های تشویقی گام های خوبی در بهسازی و نوسازی محدوده های هدف شهری بردارد.

22339

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا