اهرم فولادی ترامپ برای کسب امتیاز

اهرم فولادی ترامپ برای کسب امتیاز

گروه صنایع معدنی >فولاد - اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات فولاد به امریکا و هراس از مازاد فولاد در بازارهای جهانی به چالشی جدی برای فولادسازان و کشورهای صادرکننده به این کشور، تبدیل شده و به نظر می‌رسد ایالات متحده با استفاده از اهرم تعرفه بر واردات فولاد و سایر کالاها، به دنبال کسب امتیازات بیشتر در قراردادها و پیمان‌های مختلف تجاری و سیاسی خود با سایر کشورهای جهان است و احتمال ادامه این سیاست در بلندمدت و برای تمامی کشورها بسیار دور از ذهن است.

ماین نیوز، بنابراین مهم‌ترین هدف امریکا از اعمال تعرفه واردات را نه حفظ امنیت ملی بلکه اهرمی برای پیشبرد منافع اقتصادی و سیاسی در مراوده‌ها و قراردادهای خود با سایر کشورهای جهان می‌توان تعریف کرد؛ اتفاقی که در حال وقوع است و تمامی کشورهای درگیر، خواهان مذاکره با این کشور برای رسیدن به توافق جدید تجاری سیاسی هستند.

در عین حال در بدترین سناریو، عرضه قراضه صادراتی این کشور به بازارهای جهانی متوقف می‌شود و صنایع داخلی فولاد این کشور به تولید کسری فولاد وارداتی خواهند پرداخت.

در این میان، ترکیه و کره جنوبی به شدت از مسئله کمبود قراضه و تعرفه فولاد متاثر شده و به احتمال زیاد با کاهش تولید روبه‌رو می‌شوند.

برزیل با استفاده از اهرم صادرات سنگ آهن به بازار داخلی امریکا و فاصله کوتاه حمل، کمی قدرت چانه‌زنی خواهد داشت. در غیر این صورت نیازمند کاهش تولید یا پیداکردن بازار جدید برای حدود ۳/۹ میلیون تن فولاد و بیشتر محصولات تخت خود خواهد بود.

ژاپن و روسیه در حوزه دریای سیاه و منطقه آسه‌آن به دنبال مشتری‌های بیشتر نوردی خواهند رفت.

حجم صادراتی سایر کشورهای صادرکننده فولاد به ایالات متحده حدود ۷ میلیون تن است که این کشورها راهی جز توافق بر سر مسئله تعرفه، کاهش تولید فولاد یا یافتن بازارهای جدید پیش رو نخواهند داشت.

برخی کارشناسان بین‌المللی با حذف فولاد خام وارداتی این کشور از شمول تعرفه، تنها حجمی حدود ۵/۱ میلیون تن فولاد را برای صادرات به این کشور برآورد کرده‌اند که این میزان می‌تواند به عنوان مازاد، راهی سایر بازارها شود.

مصطفی سبزواری - کارشناس فولاد
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا