مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد:

رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه

رونمایی از سامانه سجام در نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه

سامانه سجام با شعار "تنها یک بار ثبت شوید" مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت.

مدیر فناوری اطلاعات شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: این شرکت در راستای ارتقای خدمات الکترونیکی خود در بازار سرمایه، سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) را در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه رونمایی می کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) به نقل از سمات، علی حسنی افزود: سامانه سجام با شعار "تنها یک بار ثبت شوید" مسئولیت خودکار فرآیند جمع آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را بر عهده خواهد داشت.

وی با یبان اینکه خدمات سجام در دو حوزه خواهد بود، اظهار داشت: دریافت کنندگان خدمات شامل کلیه بورس ها و نهادهای مالی، بخش نخست این فرآیند را تشکیل می دهند.

حسنی ادامه داد: هر فردی در حالت کنونی به عنوان مشتری برای ورود به بازار سرمایه نیازمند دریافت کد معاملاتی یا کد سهامداری است. به همین منظور به یکی از دفاتر کارگزاری برای ایجاد کد مراجعه حضوری می کند و از طریق فرم هایی که در اختیارش قرار می گیرد اطلاعات هویتی و ارتباطی خود را ارائه می دهد تا احراز هویت شود.

مدیر فناوری اطلاعات سمات افزود: این فرم ها و دریافت اطلاعات دوباره در مراحل بعدی مانند خرید و فروش، دریافت شناسه کاربری معاملات برخط، دریافت سود اوراق و مراجع به نهاد های مالی مختلف به شکل تکراری از مشتریان دریافت می شود و این موضوع در هرگونه دریافت خدمت وجود دارد اما سجام از تکرار دریافت اینگونه اطلاعات جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ارائه دهندگان خدمات، دومین گروهی هستند که از سامانه سجام بهره خواهند برد، اظهار داشت: عملیات KYC یا شناخت مشتری، خدمتی است که سجام در اختیار این دسته از ذینفعان قرار می دهد. این دو معنی دارد یکی نیاز نداشتن به بایگانی فرم ها و دومی، توسعه کمی و کیفی خدمات در فضای سایبری است.

حسنی اضافه کرد: با توجه به مطالب فوق، سجام نقش تسهیل کننده و بهبود دهنده بخش شناخت مشتری (KYC) را بر عهده دارد اما این سامانه نقش یک پیش نیاز فنی برای ارائه و دریافت خدمات نوین را در بازار سرمایه ایفا می کند، به طور مثال، برای فرایند توزیع عایدات و سود اوراق بهادار، وجود یک سامانه متمرکز اطلاعات بانکی مشتری ضروری است که سجام این وظیفه را انجام خواهد داد به طوریکه بدون این سامانه ارائه اینگونه خدمات میسر نخواهد بود.

مدیر فناوری اطلاعات سمات تصریح کرد : سجام در دسته سامانه های زیرساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه ای تجاری نیست لذا هدف آن کسب درآمد نخواهد بود و به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه ای ملی محسوب می شود.

وی گفت : سجام مورد تایید و تحت نظارت کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اواراق بهادار است و در طراحی و پیاده سازی آن از حضور یک تیم حقوقی زبده استفاده شده است.

یادآور می شود، فاینکس 2018 از تاریخ 27 تا 30 فروردین 97 برگزار می شود، شرکت های علاقه مند به مشارکت در یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه برای اطلاع از جزئیات این رویداد مهم می توانند به پایگاه اینترنتی نمایشگاه به نشانی http://iranfinex.ir/مراجعه یا با شماره تلفن 42917000 داخلی 133 و 116 تماس بگیرند

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا