"کاهش نرخ‌سود در دستور کار شورای پول است"

نوسانات اخیر ارزی مقطعی است

نوسانات اخیر ارزی مقطعی است

وزیر اقتصاد، نوسانات اخیر در بازار ارز را به دلیل افزایش نرخ ارز فصلی دانست و گفت: کاهش نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار است.

 علی طیب نیا امروز در حاشیه همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دفاع ملی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه به دنبال اجرای دقیق نرخ سود ۲۰ درصدی هستیم، گفت: هرچند کاهش نرخ سود به صورت جدی دنبال می شود اما ابتدا قرار است مصوبه قبلی شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود ۲۰ درصدی که هنوز به صورت کامل محقق نشده را اجرایی کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بر همین اساس قرار است بانک مرکزی نظارت خود بر بانک ها را افزایش دهد، تصریح کرد: همچنین بانک مرکزی حضور خود در بازار بین بانکی ارتقا داده؛ به نحویکه نرخ سود حدود ۹.۵ درصد در بازار بین بانکی امروز به حدود ۲۵ یا ۲۶ درصد رسیده است. این امر به دلیل حضور جدی بانک مرکزی در بازار بین بانکی بوده و انتظار داریم که این روند کاهشی ادامه یابد.

وی گفت: همزمان با اعمال نظارت بیشتر و اتخاذ سیاست های مجموعه قبلی بسته کاهش نرخ سود شورای پول و اعتبار، قرار است کاهش نرخ سود در دستور کار این شورا قرار گیرد. فکر می کنیم نرخ سودی که اکنون در اقتصاد کشور حاکم است به هیچ وجه با مقتضیات بخش واقعی اقتصاد تناسب و هماهنگی ندارد؛ بنابراین باتوجه به کاهش نرخ تورم، باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم.

طیب نیا همچنین با بیان اینکه در حوزه سیاست‌های پولی، مجموعه‌ای از سیاست‌ها طراحی شده که مربوط به کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها از ۱۳.۵ درصد به ۱۰ درصد بود که برای بانک‌های منضبط این نرخ کاهش می یابد، افزود: به ازای هر واحد کاهش ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان به قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزوده می‌شود و منابع آن به سمت واحدهای تولیدی می‌رود.

وزیر اقتصاد در مورد اجرای تسهیلات خرید کالا عنوان کرد: این موضوع مربوط به مباحث اجرایی تسهیلات بوده و باید بانک مرکزی به صورت دقیق توضیح دهد.

وی درباره نوسانات نرخ ارز در بازار گفت: نوسانات ارزی فصلی بوده و براساس تحلیل بانک مرکزی، میزان تقاضا به دلیل نزدیک شدن به ژانویه افزایش یافته، همچنین تقاضای ارز از سوی اتباع خارجی در بازار محسوس است، اما تغییرات جدی در بازار رخ نداده و در فصول سال شاهد نوسانات نرخ ارز هستیم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا این موضوع ارتباطی به خروج ارز از کشور به دلیل صدور ویزای اربعین می‌تواند باشد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده ثبات پایدار بوده و اینکه جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از مباحث مربوط به استحکام ساخت درونی قدرت ملی بوده که تأثیر اساسی در ثبات ملی دارد مربوط به مسائل اقتصادی است، افزود: اگر بتوانیم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به درستی اجرا کنیم که مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌الملل باشد طبیعی است وابستگی اقتصاد به حداقل ممکن می‌رسد و می‌توان امنیت ملی را ارتقا بخشید.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه برنامه دولت برای خروج از رکود چیست، تصریح کرد: مجموعه سیاست‌هایی که دولت برای تسهیل رونق انتخاب کرده محدود به این سیاست نیست، پرداخت تسهیلات برای خرید کالای مصرفی انجام شد و دیگر مباحث مربوط به هزینه‌های عمرانی بود که به دلیل کاهش قیمت نفت، منابع و مصارف بودجه به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل انقباض در اقتصاد کشور محسوب می‌شود و به همین دلیل افزایش هزینه‌های عمرانی پوشش داده شده تا بتواند آثار القایی اقتصادی خوبی ایجاد کند.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: در زمینه آثار القایی اقتصادی توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آمد تا حدی که بودجه هزینه عمرانی تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کاهش شدید قیمت جهانی نفت موفقیت قابل ملاحظه‌ای محسوب است.

وی همچنین در سخنرانی این همایش گفت: گشایش هایی در حوزه های اقتصادی و مالی ایجاد شد که نباید اجازه داد این فرصت ها در رفع تحریم ها واردات را بر ما تحمیل کند و در دوره پساتحریم باید به سیاست اقتصاد مقاومتی پایبند باشیم.

وی ادامه داد: ایستادگی و مقاومت ملت ما تحریم ها را بی نتیجه کرد و بحران اقتصادی در حال حاضر حل شده است و دشمنان دریافته اند که تلاششان بی نتیجه است که به این علت در مذاکرات حقوق مردم ایران را رعایت کردند و تحریم ها و تهدیدها جای خود را به یک تعامل محترمانه داد.

طیب نیا ادامه داد: اقتصاد مقاومتی هم درونزا و هم برون نگر است و این برون نگری و درونزایی مکمل یکدیگر هستند، اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد تعاملی فوق فعال و توسعه ای است.

وی افزود: تشویق سرمایه گذاری برای صادرات، تعامل بخشی برای توسعه مشارکت با کشورهای جهان و منطقه، استفاده از دیپلماسی ازجمله مواردی است که از طرف رهبری مورد حمایت قرار گرفته و برون گرا و جهانی است.

طیب نیا با تأکید بر برون گرا بودن اقتصاد مقاومتی افزود: آنچه از این نوع اقتصاد بیان می شود استفاده از ظرفیت های موجود در اقتصاد بین الملل برای تحکیم اقتصاد داخلی است که تجربه ۵۰ سال گذشته نشان می دهد رشد اقتصادی و سرمایه گذاری مستقیم خارجی با توسعه صادرات رابطه مستقیم دارد. امکان دستیابی به فناوری های روز دنیا و برخورداری از بازارهای هدف برای کالاهای صادراتی بر ارتقای امنیت ملی می افزاید.

وی اگر بخواهیم به رشد اقتصادی ۶ درصدی که مقام معظم رهبری در برنامه ششم هدف گذاری کرده اند دست یابیم نیازمند سرمایه گذاری ۷۵۰ هزار میلیارد تومانی در هر سال هستیم.

وی افزود: بخشی از این سرمایه گذاری از طریق سیستم بانکی، بازار سرمایه، صندوق توسعه ملی و بودجه دولت تأمین می شود و بخش دیگر آن را باید از سرمایه گذاری خارجی تأمین شود و توسعه صادرات غیرنفتی را سر و سامان دهد.

طیب نیا گفت: اگر می خواهیم وابستگی به نفت را در هم بشکنیم باید سهم بالای درآمد ارزی حاصل از صادرات نفتی را کاهش و صادرات غیرنفتی را جایگزین کنیم که سرمایه گذاری و صادرات می تواند امنیت ملی را افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم با تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های اقتصاد مقاومتی، وابستگی به صادرات نفتی را جایگزین کرده و به رشد اقتصادی مستمر، درونزا و برون نگر دست یابیم تا بتوانیم فقر در کشور را ریشه کن کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصادمقاومتی باز و برون گراست و از درون می جوشد تا از همه ظرفیت‌های داخلی برای رشد اقتصادی و رفاه مردم استفاده کند.

وی با بیان اینکه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف درمان دولتی بودن اقتصاد ایران و فعال نمودن بخش خصوصی و تعاون ابلاغ شد، گفت: مشکل آسیب پذیری فرآیند رشد و تولید و سطح اندک رشد در اقتصاد مقاومتی مورد هدف قرارگرفت. اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصادی محکم و آسیب ناپذیر در برابر تکان‌ها و بحران‌ها است.

وی گفت: بهره وری و بهره برداری بیشینه وبهینه از همه مزیت‌های درونی تولید و رشد اقتصادی باید از درون کشور بجوشد. این درون زایی است که موجبات ثبات ما را فراهم می کند و اقتصاد را نسبت به تکان‌های خارجی مصون می سازد.

طیب نیا گفت: برون گرایی نیز برای بهره برداری بیشتر فرصت‌ها و ظرفیت‌های بین المللی است به این معنا که منابع بالقوه بین الملل را شناسایی و در جهت رفاه مردم بهره برداری کنیم. درون گرایی بدون برون گرایی منجر به یک اقتصاد شکننده و آسیب پذیر می شود بنابراین لازم و ملزوم و مکمل یکدیگرند. طیب نیا گفت: یکی ثبات و خود اتکایی و دیگری رشد، کارایی و بهره وری را ارتقاء می‌دهد.

وی افزود: درسال‌های اخیر تحریم‌های ظالمانه بر اقتصاد ما به ویژه درحوزه نفت و روابط بانکی طنین انداز شد. علت آن بود که دشمن نقاط ضعف و آسیب‌های ما را شناسایی کرد و دریافت که اقتصاد ما وابسته به صادران نفت است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دشمن متوجه شد که تولید و مصرف داخلی ما کاملا وابسته به درآمدهای نفتی است وعمق تولید در اقتصاد ایران اندک است و درون‌زا نیست. آنها متوجه شدند که اقتصاد کشور ما وابسته به کالاهای خارجی است و بنابراین با شناخت از این نقطه ضعف‌ها بود که تحریم‌ها را متمرکز براین نقاط ضعف اعمال کردند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا