تخصیص ارز مبادله ای به دانشجویان خارج از کشور ممنوع شد

تخصیص ارز مبادله ای به دانشجویان خارج از کشور ممنوع شد بانک مرکزی با هدف کاهش فهرست خدمات و کالاهای مشمول ارز مبادله ای و اجرای برنامه یکسان سازی نرخ ارز، به تازگی تخصیص ارز به دانشجویان آزاد در خارج از کشور را از فهرست دریافت کنندگان ارز رسمی حذف کرده است.

 
ارز مبادله ای که به ارز دولتی و رسمی نیز شهرت دارد به کالاها و خدمات مشمول این نوع ارز اختصاص می یابد؛ یکی از سیاست های دولت برای یکسان سازی نرخ ارز، کاستن از فهرست کالاها و خدمات مشمول ارز مبادله ای است و از این رو سال گذشته بسیاری از اقلام وارداتی غیرضروری از این فهرست خارج شدند.


مهرماه پارسال نیز براساس همین سیاست، تخصیص ارز مبادله ای به سفرهای خارجی هموطنان ممنوع شد.


براساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که 28 اسفندماه صادر شده است، تخصیص ارز مبادله ای به امور دانشجویی، فروش، انتقال یا پرداخت ارز دانشجویان بورسیه با ارایه درخواست وزارت خانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی با امضای ذی حساب یا مدیر امور مالی و معاونان مربوطه هر یک از وزارتخانه ها به نرخ رسمی همچنان مانعی ندارد و ادامه می یابد.


با این حال فروش و انتقال ارز به قیمت آزاد بابت شهریه دانشجویان آزاد خارج از کشور از مقطع فوق لیسانس به بالا با ارایه درخواست متقاضی در مقابل تایید وزارتخانه ذیربط مبنی بر شاغل به تحصیل بودن دانشجو در خارج و ارایه صورتحساب دانشگاه مربوطه به میزان مبلغ مندرج در آن و حداکثر در سقف 15 هزار دلار در سال در وجه موسسه یا دانشگاه ذی ربط با اعلام کتبی متقاضی مبنی بر صحت هزینه انتقال یافته به نرخ آزاد و تنها از طریق بانک های عامل تجارت و سامان بدون مانع است.


همچنین در صورت نبود امکان انجام حواله و ضرورت پرداخت نقدی به تشخیص آن بانک، اخذ تعهد کتبی از دانشجو و یا خانواده او مبنی بر ارایه تاییدیه دانشگاه مربوطه در این خصوص (اعلام میزان ارز دریافت شده از دانشجو) که اصالت و اعتبار آن توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل تایید شده باشد، در مهلت حداکثر 6 ماه از تاریخ پرداخت وجه الزامی است.


براساس این بخشنامه، فروش، انتقال یا پرداخت ارز با نرخ آزاد بابت هزینه های اقامت دانشجویان آزاد به میزان حداکثر ماهیانه هزار دلار برای هر نفر و برای هر عضو خانواده ماهیانه حداکثر 500 دلار و تنها از طریق بانک های عمل منتخب سامان و تجارت بلامانع است.


برای پرداخت های مربوط به این بخشنامه تایید وزارتخانه ذیربط باید در هر سال تمدید شود.


به گزارش ایرنا، براساس آمار اعلام شده، تعداد دانشجویانی که در سال 1392 به صورت آزاد در خارج از کشور تحصیل کرده و برای دریافت ارز رسمی معرفی شده بودند بیش از 46 هزار نفر بود که در سال های گذشته از تعداد آنها کاسته شده و به حدود 15 هزار نفر در سال رسیده است.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا