میوه های بهشت معادن ایران در کام غیربومی ها

میوه های بهشت معادن ایران در کام غیربومی ها

دنیای معدن - استان کرمان را به عنوان بهشت معادن می شناسند، اما همواره جای پرسش است که مردم این استان چه میزان از این بهشت بهره مند شده اند؟.

به گزارش دنیای معدن، نگاهی به وضعیت معادن و معشیت مردم ساکن در آن مناطق استان نشان می دهد که آلودگی و خرابی های ناشی از استخراج و اکتشافات سهم مردم این استان است و جای درد است که مردم این استان اگر در این معادن به کار گرفته شوند، فقط در بخش های کارگری است و مردم این دیار سهم دیگری از این ثروت خود ندارند.
مسئولین استان با همه تلاش هایی که انجام داده اند هنوز حتی موفق نشده اند که گردش مالی شرکت های معدنی استان را به صورت کامل وارد چرخه پولی و بانکی استان کنند.
اعلام می شود که در بخش معدن تفویض اختیار به استان ها داده شده است، اما این تفویض اختیارات آیا می تواند درد مردم استان کرمان را التیام بخشد؟ آیا بیماری های که ناشی از استخراج این معادن گریبان گیر مردم این استان شده، دوا خواهد شد؟ آیا سهم 8.9 درصدی ریزگردها که نشات گرفته از رگ های معادن استان است و بخشی از کشور را درگیر کرده است، از آسمان ما رخت برخواهد بست؟
دکتر «علیرضا شکیبایی» رئیس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون نقش اقتصاد معادن استان کرمان گفت: بخش معدن در استان کرمان دارای اهمیت ویژه ای است و از دیرباز استان کرمان را بهشت معادن نامیده اند.
وی تاکید کرد: قطعا یکی از اولویت های مهم توسعه و سرمایه گذاری در استان کرمان بخش معدن است لذا باید توجه ویژه ای در حوزه معدن داشته باشیم و با سرمایه گذاری این بخش را توسعه دهیم.
رییس بخش اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان به راهکارهای توسعه بخش معدن در استان کرمان اشضاره کرد و افزود: دو استراتژی و راهبرد برای این مهم وجود دارد که یکی از آنها این است که معادن به شکل بزرگ انتخاب و سرمایه گذاری شده و توسعه پیدا کنند یا اینکه معادن به صورت کوچک توسعه یابند که این دو مسیر جداگانه در گذشته دو راهبرد استان کرمان در حوزه معادن بوده به طوری که هم اکنون شاهد سه یا چهار معدن بزرگ و حدود 300 معدن کوچک در استان کرمان هستیم.
وی به مشکلی که معادن کوچک کشور با آن روبرو هستند سخن به میان آورد و عنوان کرد: به دلیل کوچک بودن این معادن، امکان سرمایه گذاری برای صاحبان آنها وجود ندارد و حتی مسایل کارگری و حمایت از سرمایه انسانی در آنها صورت نمی گیرد و به همین علت در سال های گذشته حوادث ناگواری در مورد معادن کوچک داشتیم، بنابراین برای معادن کوچک صرفه اقتصادی لازم برای توسعه معدن از سوی سرمایه گذار وجود ندارد و همین امر سبب شده برخی از این معادن در حال حاضر راکد یا در حالت رکود به سر می برند.

توسعه بخش معدن از طرق تشکیل هلدینگ معدنی

این دکتری اقتصاد اضافه کرد: معادن کوچک به دلیل عدم توانایی در پرداخت های لازم، روی مسایل محیط زیست توجه لازم صورت نمی گیرد و معمولا تخریب های زیست محیطی در اطراف چنین معادنی زیاد است، مخصوصا در معادن کوچک این مساله به وفور مشاهده می شود.
وی توصیه کرد: پسنیدیده نیست توسعه بخش معدن از طریق راهبرد معادن کوچک پیگیری کنیم البته این بدان معنا نیست که بنگاه های معدنی کوچک را رها کنیم بلکه این معادن باید در قالب یک مجموعه به صورت خوشه های معدنی یا هلدینگ معدنی قرار گیرند و در یک شبکه کامل مورد حمایت از ابعاد سرمایه گذاری و تکنولوژی، ماشین آلات، محیط زیست و بازاریابی و فروش قرار گیرند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا