ممتازان در گفت‌وگو با ماین نیوز خبر داد:

صادرات ۹۰ درصد تولید فولاد کاوه جنوب کیش در سال قبل

صادرات ۹۰ درصد تولید فولاد کاوه جنوب کیش در سال قبل

گروه صنایع معدنی >فولاد - فولاد کاوه جنوب کیش با صادرات ۹۰ درصد تولید خود به دنبال حفظ این سهم است. تقی ممتازان معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش گفت: شرق آسیا یکی از بازارهای صادراتی ما است که کشورهای متعددی از جمله تایلند،‌ اندونزی، مالزی، تایوان را در بر می‌گیرد، حتی برای محموله‌ای کوچک به چین صادرات داشتیم.

در ادامه گفت‌و‌گوی خبرنگار ماین نیوز با تقی ممتازان معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را می‌خوانید:

در ۱۱ ماه ۹۶ وضعیت فروش فولاد کاوه جنوب کیش به چه صورت بود؟

در ۱۱ ماه تقریبا ۹۰۰ هزار تن محصول تولید و همین میزان هم به فروش رسید. یعنی هیچ محصولی در انبارها وجود ندارد و حدود ۱۰۰ هزار تن هم پیش‌فروش شد. از ۹۰۰ هزار تن تولید انجام شده، ۹۰ درصد صادر شد زیرا بازار داخل کشش کمی دارد و اگر میزان عرضه افزایش پیدا کند، شرایط بازار از وضعیت فعلی هم بدتر خواهد شد. با توجه به شرایط موجود صادرات بهتر است. این موضوع برای بازار داخل هم بهتر است زیرا اگر این شمش را صادر نکنیم، شرایط صادرات برای نوردکاران چندان مهیا نیست. باید این شرایط فراهم شود و نوردکاران هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهند و فعالیت خود را رقابتی کنند.

فعالیت نوردکاران ایران در مقایسه با ترکیه رقابتی نیست. در ترکیه گاهی قیمت شمش و میلگرد در یک اندازه است اما در ایران این قیمت اختلاف زیادی دارد. بسیاری از نوردکاران سازوکار صادرات را در اختیار ندارند. به غیر از ذوب‌‌آهن و خراسان که دارای بازاری سنتی در عراق و افغانستان هستند، سایر فعالان فعالیت خوبی روی این بازارها نداشته‌اند. خصوصی‌ها توان سرمایه‌گذاری در صادرات را ندارند و این باعث شده تمرکز‌ آنها تنها روی بازار داخل باشد در حالی که بازار داخلی کشش چندانی ندارد. در نتیجه اگر مقدار مواد اولیه بیشتری به این بازار شارژ شود، ‌جذب آن سخت خواهد شد.

وضعیت فروش در سال ۹۷ چطور خواهد بود؟

در سال ۹۷ اگر تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد، ممکن است به میزان یک میلیون تن صادرات داشته ‌باشیم. سعی می‌کنیم سهم ۹۰ درصدی صادرات را حفظ کنیم.

بازارهای صادراتی شما چه کشورهایی را شامل می‌شوند؟

شرق آسیا یکی از بازارهای صادراتی ما است که کشورهای متعددی از جمله تایلند،‌ اندونزی، مالزی، تایوان را در بر می‌گیرد، حتی برای محموله‌ای کوچک به چین صادرات داشتیم. بیشتر بازارهای ما آسیایی هستند. برای بازار اروپا نیز در حال کار روی ایتالیا و اسپانیا هستیم. همچنین در حال کار روی یک محموله برای زامبیا در آفریقا هستیم. یک نمونه ارسال می‌شود تا در صورت تایید این کار را توسعه دهیم زیرا بازار آفریقا بازار خوبی است. به پاکستان و کشورهای خاورمیانه مانند عمان و کویت نیز محصول صادر کرده‌ایم. اردن و مصر نیز از دیگر کشورهایی هستند که به آنها صادرات داشته‌ایم.

چه میزان محصول به چین صادر شده ‌است؟

میزان زیادی نبود و از طریق یکی از تریدرها ۲۰ هزار تن به چین صادرات انجام گرفت.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا