بهمن‌زاده در گفت‌وگو با ماین نیوز:

تولید گندله فولاد سنگان در سال ۹۶ از یک میلیون تن گذشت

تولید گندله فولاد سنگان در سال ۹۶ از یک میلیون تن گذشت

گروه صنایع معدنی >فولاد - به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه در کنار محدودیت‌هایی که در تامین کنسانتره موردنیاز برای واحد گندله‌سازی وجود دارد، تولید این واحد در سال ۹۶ از مرز یک میلیون تن گذر کرد.

در ادامه گفت‌وگوی حسین بهمن‌زاده معاون مالی و اقتصادی شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان فولاد مبارکه با خبرنگار ماین نیوز را می‌خوانید:

تولید شرکت در سال قبل به چه میزان رسید؟

پیش‌بینی بر آن بود که در تولید از مرز یک میلیون تن گذر کنیم که محقق شد. البته محدودیت‌هایی در تامین کنسانتره وجود داشت. همچنین در سال ۹۶ مباحث راه‌اندازی و پرفورمنس کارخانه وجود داشت و نمی‌توانستیم کار کنیم، با این وجود براساس تستی که انجام گرفت توانستیم کارخانه را از پیمانکار تحویل بگیریم یعنی در ظرفیت‌های اسمی خود توانست کارخانه کار کند.

میزان تولید برای سال ۹۷ چقدر خواهد بود؟

برای سال ۹۷ با توجه به محدودیت تامین و نوع کنسانتره‌ای که دریافت می‌شود، تولید ۵ میلیون تن برنامه‌ریزی ‌شده است اما به دلیل نوع کنسانتره روی ۴ میلیون تن برنامه‌ریزی صورت گرفته است. در واقع برنامه برای سال دوم دستیابی به تمام ظرفیت است.

بیشتر کنسانتره موردنیاز شما از کجا تامین می‌شود؟

در ابتدا باید بگویم، پروژه کنسانتره خود ما حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. به دلیل محدودیت‌های تامین مالی از صندوق توسعه ملی و ... نتوانستیم جذب اعتبار داشته باشیم. اما بحث دیگر مربوط به تامین آب در زیرساخت‌های موردنیاز است. به همین علت تمرکز روی واحد گندله‌سازی گذاشته شد که مصرف آب کمتری داشت و می‌توانستیم این پروژه را زودتر وارد مدار کنیم.

این محدودیت راه‌اندازی پروژه ۵ میلیون تنی کنسانتره ما را ناچار کرد تا نیاز خود را از منابع دیگری تامین کنیم. هم زمان با ما نیز واحد گندله‌سازی اوپال پارسیان در منطقه راه‌اندازی شد. البته ظرفیت کنسانتره آنها ۲.۵ میلیون تن است. در نتیجه در این منطقه جذب کنسانتره زیادی نخواهیم داشت. واحد توسعه ملی به تازگی به بهره‌برداری رسیده است، پیش‌بینی می‌شود بخشی از کنسانتره را از این واحد تامین کرده و در کنار آن بتوانیم حدود ۳.۵ میلیون تن کنسانتره را از منابع دیگر همچون مناطق گل‌گهر، چادرملو و بافق جذب کنیم.

واحد کنسانتره شما چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

براساس برنامه، این واحد اواخر سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

آیا برنامه‌ای برای فروش گندله به دیگر واحدهای فولادی به جزء فولاد مبارکه دارید؟

مازاد بر نیاز منابع داخلی را به دیگر واحدها می‌فروشیم. اگر ما تامین‌کننده فولاد خراسان شویم، سهم فولاد هرمزگان از گل‌ گهر برای گندله بیشتر خواهد شد. این تصمیم در گروه گرفته می‌شود که بتوانیم با فولاد خراسان تعامل داشته و منبع تامین آنها باشیم و در کنار آن بتوانیم گندله موردنیاز برای واحدهای دیگر که آهن اسفنجی را برای مبارکه یا هرمزگان تولید می‌کنند، تامین کنیم.

آیا برنامه‌ای برای ورود شرکت در آینده به بورس وجود دارد؟

صحبت‌های اولیه در این زمینه انجام گرفته است اما باید روند تولید به نقطه پایدار دست پیدا کند. امیدواریم در سال جاری برنامه‌ریزی این کار را برای سال‌های بعد داشته ‌باشیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا