زغال‌سنگی‌ها همچنان به دنبال دریافت مطالبات خود از ذوب‌آهن هستند

چه کسی پیروز می‌شود؟

چه کسی پیروز می‌شود؟

گروه معادن >زغال‌سنگ - افزایش نیافتن نرخ زغال سنگ در بازار داخلی ایران و در کنار آن بالا بودن هزینه تولید این محصول در کشور سبب شده تولیدکنندگان زغال‌سنگ و معدنکاران متضرر شوند

به گزارش ماین نیوز،در این میان بازار مصرفی زغال‌سنگ تنها در اختیار ذوب‌آهن اصفهان است و داشتن بدهی و همچنین ناتوانی در پرداخت مطالبات زغال‌سنگی‌ها از سوی این شرکت، باعث ورشکستگی و تعطیلی معادن شده است.

فعالان صنعت زغال‌سنگ نیز که در سال‌های گذشته نتوانستند کار خود را پیش ببرند، بعد از تشکیل انجمن زغال‌سنگ ایران در ماه‌های گذشته نسبت به برگزاری جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور نمایندگان و مدیران شرکت ذوب‌آهن اصفهان و تولیدکنندگان زغال‌سنگ برای تعیین نرخ و واقعی کردن بهای زغال‌سنگ چانه‌زنی‌هایی کردند و افزایش ۱۵درصدی زغال‌سنگ خام از معادن را تصویب کردند که تا امروز بی‌نتیجه مانده است.

برای رفع این مشکل با کمک وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست خود را به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که رئیس مجمع ذوب‌آهن اصفهان است ارائه کردند تا شاید از این راه بتوانند این افزایش نرخ را عملیاتی کنند. حالا باید دید این کش و قوس‌های فراوان میان زغالی‌ها و ذوبی‌ها که در ۲ماه گذشته به وجود آمده چه زمانی به نتیجه خواهد رسید چراکه می‌بینیم معادن زغال‌سنگ کشورمان به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی و همچنین پایین بودن نرخ محصولات‌شان روبه خاموشی رفته‌اند و فعالیت بسیاری از آنها متوقف شده است.


زغال‌سنگ ۱۵درصد گران شود
به گزارش صمت، همانگونه که گفته شد در جلسه برگزار شده میان وزیر صنعت، معدن و تجارت، زغال‌سنگی‌ها و ذوب‌آهنی‌ها در دی امسال، قرار شد نرخ کنسانتره زغال‌سنگ از ۱مهر امسال برای هر تن از ۴۵۰هزار تومان به ۵۱۰هزار تومان برسد و همچنین با توجه به افزایش نرخ کنسانتره زغال‌سنگ به میزان ۱۳/۳ درصد به منظور ارتقای ایمنی معادن زغال‌سنگ، بهای خرید زغال‌سنگ خام از معادن به میزان ۱۵درصد افزایش یابد. این موضوع به تصویب اعضای حاضر در جلسه رسید و از سوی معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به ذوب‌آهن ابلاغ شد اما مدتی بعد مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد اعمال این حکم در ۳ماهه چهارم امسال انجام خواهد شد. این اتفاق بازهم واکنش‌هایی از سوی انجمن زغال‌سنگ ایران داشت و باعث شد دوباره مشکل خود را به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت برسانند.

اما با تمام این اقدامات باز هم تغییری در شرایط خرید زغال سنگ و پرداخت بهای آن به وجود نیامد و زغالی‌ها برای رسیدن به هدف خود از مجلس شورای اسلامی کمک خواستند و با ارائه نامه‌ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از بلاتکلیفی نرخ زغال‌سنگ خود خبر دادند. در این نامه نیز آمده بود: باوجود اینکه بهای جهانی زغال‌سنگ در یک سال گذشته بیش از ۶۰درصد رشد داشته و از طرف دیگر بهای جهانی فولاد و محصولات ذوب‌آهن نیز در بازار داخلی رشد ۴۰درصدی داشته اما اجرایی شدن نرخ زغال‌سنگ از سوی ذوب‌آهن اصفهان انجام نشده و آنها همچنان مصر بودند این افزایش نرخ از دی انجام شود.


درخواست وزیر از وزیر
تمامی این فرآیند در ۲ماه گذشته انجام شده اما نتیجه‌ای نداشته است چراکه دوباره اعضای انجمن زغال سنگ مشکلات خود را به گوش وزیر صنعت، معدن و تجارت رسانده‌اند و محمد شریعتمداری نیز خطاب به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نامه‌ای با موضوع زغال‌سنگ نوشته و در آن از مشکلات این صنعت سخن به میان آورده است. در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید، معادن زغال‌سنگ کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و به همین منظور و با توجه به اهمیت موضوع، چندین جلسه برای تعیین نرخ زغال‌سنگ و پرداخت مطالبات معادن زغال‌سنگ برگزار شد و در نهایت در جلسه‌ای در ۱۹دی امسال با حضور مدیرعامل و اعضای مجمع ذوب‌آهن اصفهان مقرر شد نرخ کنسانتره از ۴۵۰هزار تومان به ازای هر تن ۵۱۰هزار تومان و به دنبال آن نرخ زغال‌سنگ خام و کک نیز از۱ مهر امسال افزایش یابد اما متاسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان، مدیرعامل شرکت یاد شده از اعمال افزایش قیمت‌های یاد شده امتناع می‌کند.

بنابراین با عنایت به وضعیت بحرانی معادن زغال‌سنگ کشور، درخواست داریم دستور دهید اقدام لازم معمول را انجام داده و نتیجه را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کنید. این اقدام شاید آخرین تیر ترکش انجمن زغال‌سنگ ایران باشد که بتواند با کمک وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مطالبات خود را به‌دست آورد. به گفته دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران، واقعی کردن نرخ زغال‌سنگ در ایران از سوی همگان مورد توجه قرار گرفته و با جدیت پای این موضوع ایستاده‌اند.

سعید صمدی در گفت‌وگو با صمت با بیان این مطلب گفته است: بحث نرخ زغال‌سنگ و معادن و ذوب‌آهن قدمت ۵۰ساله دارد و همیشه این اختلاف‌ها وجود داشته، با این تفاوت که وقتی ذوب‌آهن زیرمجموعه شرکت ملی فولاد و ایمیدرو بودند مشکلات کمتر بود و مدیران ذوب‌آهن می‌دانستند اگر معادن زغال‌سنگ داخلی فعالیت نکنند باید زغال‌سنگ مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تامین کنند و نرخ تمام شده آنها بالا می‌رود. به گفته وی، در دوره‌های گذشته روابط ۲جانبه‌ای میان آنها بود و ذوب‌آهن و زغال‌سنگی‌ها منافع یکدیگر را رعایت می‌کردند، با این اوصاف که حتی معادن زغال‌سنگ هم زیانده بودند اما از زمانی که سیستم تغییر کرد و ذوب‌آهن و معادن زغال‌سنگ خصوصی شدند، شرایط تغییر یافت و اکنون معامله برد - برد میان‌شان وجود ندارد و همین موضوع باعث شده معادن زغال‌سنگ ضعیف شده و خیلی از معادن به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، تعطیل شوند و در مقابل ذوب‌آهن نیز مجبور شود زغال‌سنگ مورد نیازش را با نرخ بالا از خارج وارد کند. وی افزود: با توجه به این شرایط، ما با برگزاری جلسه امسال با حضور مدیران ذوب‌آهن، کمترین رقم یعنی ۵۱۰هزارتومان را برای هر تن زغال‌سنگ اعلام کردیم (رقم مورد نظر ما ۶۵۰ هزار تومان بود) در واقع به احترام وزیر صنعت، معدن و تجارت به این نرخ رضایت دادیم تا در سال ۹۷ رقم مناسب‌تری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: با وجود مشخص شدن نرخ و اعمال آن از مهر امسال، ذوب‌آهن بازهم این مهم را نپذیرفت و انجمن زغال‌سنگ نیز تصمیم گرفت اقداماتی انجام دهد و با همیاری و همکاری وزیر صنعت، معدن و تجارت، با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که رئیس مجمع ذوب‌آهن است وارد مذاکره شود تا شاید به وسیله مجمع این شرکت بتوانیم مطالبات خود را به‌دست آوریم.


پرداخت مطالبات کرمانی‌ها
این موارد در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از پرداخت ۵۰درصد از معوقات ذوب‌آهن به یکی از طرف حساب‌های ذوب‌آهن اصفهان یعنی زغال‌سنگ کرمان خبر داده و گفته بود: به منظور بهبود وضعیت مالی شرکت‌های زغال‌سنگ، مقرر شد افزایش نرخ زغال از ابتدای مهر ۹۶ تا پایان سال اعمال و پرداخت مابه‌التفاوت ۳ ماهه (مهر، آبان و آذر) در پایان سال و پرداخت مابه‌التفاوت ۳ ماهه (دی، بهمن و اسفند) در اردیبهشت سال آینده پرداخت شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا پورابراهیمی گفته بود: با توجه به گزارش مدیرعامل ذوب آهن مبنی بر نیاز این شرکت به زغال‌سنگ به منظور افزایش تولید و سرمایه‌گذاری انجام شده به منظور آغاز بهره‌برداری از کارخانه کک‌سازی شماره ۲ ذوب آهن در سال آینده، افزایش نیاز (به میزان یک میلیون تن) و کسری فعلی شرکت ذوب آهن (۲۰۰ هزار تن) و نیز نیاز ایجاد شده از سوی شرکت‌های کک‌سازی میدکو در استان کرمان (به میزان یک میلیون تن) مصوب شد تا سقف تولید شرکت زغال‌سنگ کرمان از سوی شرکت ذوب آهن خریداری شود و هیچ‌گونه واردات زغال‌سنگی انجام نشود.


سخن آخر...
صنعت زغال‌سنگ ایران که پیشینه فعالیتش به طور تقریبی نیم قرن است و برای تامین نیاز ذوب‌آهن اصفهان راه‌اندازی شده، نیاز به حمایت بسیار از سوی مسئولان دارد که امید می‌رود تا پایان سال یا ابتدای سال جدید اتفاق‌های خوبی برای این بخش از صنعت معدنکاری کشور رخ دهد و دوباره شاهد معامله برد-برد میان ذوب‌آهن اصفهان و زغال‌سنگی‌های کشورمان باشیم.


زغالی‌ها برای رسیدن بـه هدف خود از مجلس شورای اسلامی کمک خواستند و با ارائه نامه‌ای بـه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، از بلاتکلیفی نـرخ زغال‌سنگ خـود خبر دادند
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا