طلوع صنعت مدرن در ایران از افق ذوب‌آهن اصفهان

طلوع صنعت مدرن در ایران از افق ذوب‌آهن اصفهان

علی حسین غریبی شاید آن روزی که اولین تلاش‌ها برای تاسیس ذوب‌آهن آغاز شد و رویای دیرین ایرانیان از زمان سلسله قاجار به‌ثمر نشست، در ذهن هیچ‌کس نمی‌گنجید که روزگاری این غول دشت طبس به این نقطه برسد و چندین دهه تلاش بی‌وقفه را که آثار هر روزش بر پیکر آهنین آن باقی است، پشت‌سر گذارد.

هرچند در ابتدای کار، کارشناسان روس، ظرفیت ۵۵۰ هزار تن را برای ذوب‌آهن در‌نظر گرفتند؛ اما با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و احداث کوره شماره۲ که سال ۱۳۶۲ به اتمام رسید بر ظرفیت تولید آن افزوده شد و تا سال ۱۳۶۷ با خرید دو دستگاه ماشین ریخته‌گری مدرن از ایتالیا و نصب آن، این کارخانه به ظرفیت اسمی خود یعنی یک میلیون و نهصد هزار تن رسید و در ادامه با تلاش کارشناسان خود موفق شد بیش از ظرفیت اسمی خود یعنی ۲/ ۲ میلیون تن در سال تولید کند. هم‌اکنون با توجه به ظرفیت موجود، تلاش و همت والای سختکوشان این شرکت، تولید سالانه محصول نهایی به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است، ضمن اینکه در سال‌جاری ریل ملی و تیرآهن بال پهن سایز ۳۰ نیز برای اولین‌بار در ایران توسط ذوب‌آهن تولید شد.

حکایت ذوب‌آهن در این چند دهه عمر ثمر‌بخش خود شباهت شگرفی با زندگی و سرنوشت ایرانیان داشته است. این کارخانه با تولد خویش اولین شعله‌های صنعتی شدن را در سرزمین ایران روشن کرد و مایه امیدواری شد که با حرارت خود کوره‌ صنعت ایران را بر‌افروزد.ذوب‌آهن، همپای همه ایرانیان در انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ پیروز شد و با اعزام کارکنان خود و ساخت قطعات مورد نیاز پا به پای رزمندگان از خاک میهن دفاع کرد، شهید و جانباز داد و به انتظار آزادگان خود نشست. در سال‌های بازسازی پس از جنگ به سازندگی پرداخت و با نیروی انسانی متخصص و ورزیده خود در احداث و پشتیبانی صنایع مختلف به‌خصوص صنایع فولادی سراسر کشور نقش مهمی ایفا کرد و فرهنگ صنعتی را توسعه داد، به گونه‌ای که لقب مادر صنعت فولاد ایران را از آن خود کرد. ضمن اینکه با افزایش ظرفیت تولید و افزایش تنوع محصولات و بهبود کیفیت محصول به شهرت جهانی دست پیدا کرد.

همزمان با تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ساله ایران به موفقیت‌هایی همچون، احداث کارخانه فولادسبا، اجرای طرح توازن، پیاده‌سازیERP، دریافت گواهینامه‌های مختلف از جمله تندیس بلورین تعالی سازمانی و گواهینامه‌های مدیریت کیفیت و زیست‌محیطی، کسب عنوان صادرکننده نمونه و گسترش صادرات به کشورهای اروپایی، حضور در بورس فلزات، کسب تندیس طلایی حقوق مصرف‌کنندگان و چندین رکورد تولیدی دست یافت.

تاثیر ذوب‌آهن اصفهان بر صنعت کشور به گونه‌ای است که برخی از صاحب‌نظران، تاریخ صنعت کشور را به دو دوره قبل و بعد از تاسیس این مجتمع عظیم صنعتی تقسیم کرده‌اند. این شرکت همچون دانشگاهی بزرگ با تمام امکانات آموزش کاربردی، در خدمت کشور قرار گرفت و فرهنگ صنعتی را در کشور نهادینه ساخت و صنعت مدرن در ایران از افق ذوب‌آهن اصفهان طلوع کرد.

آینده این مادر صنعت نیز آنچنان که در طرح‌های توسعه آن رقم خورده، همپای سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ایران با توسعه ایران و سرنوشت ایرانیان پیوند ناگسستنی دارد. آینده‌ای که می‌تواند با تاکید بر علم، کارشناسی، فناوری، کارگروهی، تعهد به کار، مدیریت صحیح، مشارکت کارکنان در مدیریت و... توسعه همه‌جانبه و پایدار را برای ذوب‌آهن و ایران رقم بزند.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا