صندوق های کالایی قابل معامله در بورس

صندوق های کالایی قابل معامله در بورس

به طور کلی در جهان حجم بازار صندوق های ETP طبق آمار منتشرشده در فصل اول سال 2011 به حدود 1600 میلیارد دلار می رسید که از این حجم میزان 175 ملیارد دلار آن متعلق به بازار ETC ها است.

واژه ETC به دو مفهوم Exchange Traded Commodity یا Exchange Traded Currency اطلاق می شود که البته در این جا منظور ما مفهوم و کلمه اول که دلالت بر بازار کالایی و آن هم به ویژه در حوزه انرژی دارد، است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، بازار، صندوق کالایی قابل معامله در بورس را در یک سیستم بزرگتر و تحت زیرمجموعه ETP ها یا صندوق های مبتنی بر محصولات قابل معامله در بورس ها باید مطالعه کرد.  به طور کلی در جهان حجم بازار صندوق های ETP طبق آمار منتشرشده در فصل اول سال 2011 به حدود 1600 میلیارد دلار می رسید که از این حجم میزان 175 ملیارد دلار آن متعلق به بازار ETC ها است.

کالاهای اساسی در تمام دنیا بخش مهمی از پرتفوی سرمایه گذاران خرد و نهادی را تشکیل می دهند. این در حالی است که برای بسیاری، دسترسی کارا و سریع به این گروه دارایی ها، به طور سنتی همواره با دشواری هایی نظیر الزامات وجه تضمین، محدودیت های اجباری و مسایل ارتباطی و دسترسی به بورس های مشتقات بین المللی همراه بوده است. بنابراین بسیاری از سرمایه گذاران قادر به سرمایه گذاری در این حوزه نبوده اند. لذا بورس هایی چون بورس لندن با برقراری همکاری نزدیک با ناشران تلاش کرد که دسترسی به کالاهای اساسی را از طریق توسعه ابزارهای جدید نظیر صندوق های کالایی قابل معامله در بورس و ایجاد سیستم های معاملاتی ویژه تسهیل کند؛ به طوری که سرمایه گذاران بدون نیاز به انجام معاملات آتی یا تحویل فیزیکی کالای اساسی، از طریق این صندوق ها به کالای موردنظر خود دسترسی پیدا کنند.

صندوق های کالایی قابل معامله در بورس از ابزارهای سرمایه گذاری (اوراق قرضه با پشتوانه دارایی) هستند که روند قیمتی یک شاخص کالایی پایه را دنبال کرده و این شاخص می تواند صرفاً متشکل از یک کالای اساسی یا ترکیبی از مجموعه کالاها نیز باشد. نهاد ناشر به طور مستقیم بر روی دارایی پایه یا قرارداد مشتقه آن کالا یا شاخص سرمایه گذاری می کند. بنابراین انتظار می رود ارزش

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا