خطر خروج صادرات فولاد و مس از خط تندرو

خطر خروج صادرات فولاد و مس از خط تندرو

دنیای معدن -وضع عوارض برای سنگ آهن بر بازار صادراتی فولاد ایران تاثیر منفی خواهد داشت.

سجاد غرقی عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: با توجه به نظارت مستمر یوروفر بر بازار و فولادسازان ایرانی ذیل پروتکل “آنتی دامپینگ” اتحادیه اروپا، به احتمال زیاد وضع عوارض روی نهاده های فولاد (سنگ آهن دانه بندی، کنستانتره و گندله) بر روی سهم بازارهای صادراتی فولاد ایران به اروپا اثر منفی خواهد گذاشت.
وی تصریح کرد: متاسفانه پیشنهاد وضع عوارض برای صادرات سنگ آهن در آخرین روزهای وزارت مهندس نعمت زاده ارسال شده است و در آخرین جلسه سال ٩۶ شورای اقتصاد به عنوان تنها دستور کار ارائه شده است.و تصمیم آسیب پذیری است.

وی با انتقاد از وضع عوارض برای کنسانتره مس گفت: سنگ مس با عیار متوسط نیم درصد یعنی در هر تن سنگ ۵ کیلو مس در خط کنسانتره و فلوتاسیون ۱۰۰ هزار تنی با سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد تومان و اشتغال زایی ۳۵۰۰ نفر به عیار ۲۵ درصد یعنی ۲۵۰ کیلو مس در یک تن می رسد. ارزش کنسانتره ۹۶ درصد ارزش مس کاتد می باشد. طبیعتاً نمیتوان به فروش کنسانتره مس با این حجم سرمایه گذاری و اشتغال زایی و ارزش افزوده خام فروشی گفت: ارزش سنگ مس با عیار ۰/۵ درصد ۳۶ دلار می باشد که ارزش صادراتی ندارد. و کنسانتره ۲۵ درصد ۱۸۰۰ دلاراست.

غرقی در ادامه افزود: وضع هر گونه عوارض برای صادرات سنگ آهن و مس مغایرت قوانین رفع موانع تولید است.

منبع معدن24

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا