ترامپ جنگ تجاری آمریکا با اروپا را عملیاتی کرد

ترامپ جنگ تجاری آمریکا با اروپا را عملیاتی کرد

دنیای معدن -علی‌رغم هشدارهای بین‌المللی درباره احتمال آغاز «جنگ تجاری» در نتیجه اقدام آمریکا در افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد، دونالد ترامپ فرمان اجرایی برای انجام این کار را امضا کرد.

به گزارش دنیای معدن، ترامپ  از همان زمان انتخابات ریاست‌جمهوری 2016، از توافقات تجاری آمریکا با دیگر کشورها به عنوان ضرباتی مهلک بر ساختار تولید داخلی کشورش یاد می‌کرد، وی 2هفته پیش نیز گفته بود که تعرفه واردات فولاد را به 25 درصد و تعرفه واردات آلومینیوم را به 10 درصد خواهد رساند. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتری در این زمینه نوشته بود که «کسری تجاری 800 میلیارد دلاری که هر سال نصیب آمریکایی‌ها می‌شود، حاصل «سیاست‌ها و توافقات تجاری بسیار احمقانه ما است. کشورهای دیگر که سال‌هاست شغل‌ها و ثروت ما را می‌برند، به حماقت رهبران آمریکا می‌خندند.» ترامپ در برابر واکنش اروپایی‌ها  نیز به احتمال افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم هم موضعی سخت گرفته و نوشت: «اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد فشار تعرفه و موانع تجاری اعمال ‌شده بر تجارت شرکت‌های آمریکایی در اروپا را که همین حالا هم خیلی زیاد است، بیشتر کند، ما به سادگی بر روی خودروهای وارداتی از اروپا که به راحتی به خیابان‌های آمریکا سرازیر می‌شوند، تعرفه اعمال می‌کنیم.

آن‌ها فروش ماشین‌ها (و دیگر اقلام آمریکایی) در آنجا را غیرممکن کرده‌اند.» «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا دیروز در واکنش به تهدیدات تجاری ترامپ، از لحنی مشابه استفاده کرده و تهدید کرده بود که در صورت عملی شدن گفته‌های رئیس‌جمهور آمریکا، در اولین گام، اروپا برای نشان دادن جدیت خود و فرستادن پیامی هشدارآمیز به آن سوی اقیانوس، تعرفه واردات شلوار جین، موتورسیکلت و مشروبات الکلی ساخت آمریکا را افزایش می‌دهد.


اما بامداد دیروز (جمعه) و علی‌رغم تمامی هشدارها و حتی استعفای مشاور اقتصادی ترامپ، وی فرمان افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد به آمریکا را امضا کرد؛ اقدامی که پیشتر مقام‌های اروپایی و برخی نهادهای بین‌المللی آن را به منزله اقدام برای «جنگ تجاری» و «جنگ تعرفه‌ای» خوانده بودند و درباره عواقب آن هشدار دادند. به گفته  یک مقام ارشد کاخ سفید، قرار است از 23 مارس(14 روز دیگر) تعرفه‌های اعمالی روی آلومینیوم و فولاد وارداتی به آمریکا اعمال شود. البته افزایش تعرفه واردات آلومینیوم و فولاد دو استثنا برداشته است. ترامپ دو کشور کانادا و  مکزیک را که شرکای این کشور در توافقنامه «نفتا» هستند، از دایره افزایش تعرفه‌های مذکور مستثنی کرد. دلیل این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا، ادامه داشتن مذاکرات دولت ترامپ با کانادا و مکزیک درباره تغییر دادن مفاد توافق «نفتا» است.


«جنگ تعرفه‌ای» ترامپ، صدای هم‌حزبی‌های او را نیز درآورد عالی‌ترین مقام جمهوریخواه کنگره آمریکا به همراه چند سناتور ارشد هم حزبی دونالد ترامپ، با اقدام او در افزایش تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد مخالفت کردند. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، «پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که ارشدترین عضو جمهوریخواه کنگره این کشور محسوب می‌شود، بیانیه‌ای صادر و با این اقدام مخالفت کرد.او تصریح کرد: «من با این اقدام مخالفم و نگران عواقب ناخواسته آن هستم».«جان مک کین» سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکایی هم در مخالفت با اقدام ترامپ اعلام کرد: «تصمیم رئیس‌جمهور ترامپ برای اعمال تعرفه‌های سخت بر واردات فولاد و آلومینیوم، از آمریکا حفاظت نخواهد کرد و این اقدام یادآور سیاست‌های شکست خورده حمایتگرایی در گذشته است. این تصمیم به اقتصاد آمریکا و کارگران آمریکایی ضرر خواهد زد و به روابط با متحدان و شرکای آمریکا آسیب خواهد زد».

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا