نگرانی جدی کانادا از تهدید آمریکابرای اعمال تعرفه بر فولادو آلومینیوم

نگرانی جدی کانادا از تهدید آمریکابرای اعمال تعرفه بر فولادو آلومینیوم

دنیای معدن - 'جاستین ترودو' نخست وزیر کانادا به دنبال تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم که خطر یک جنگ بالقوه تجاری را به دنبال دارد،در تماس تلفنی با ترامپ در این مورد به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش دنیای معدن، دفتر نخست وزیری کانادا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: جاستین ترودو نخست وزیر کانادا روز پنج مارس (14 اسفند ماه) با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا صحبت کرد.
این بیانیه می افزاید: این دو در باره روابط تجاری با یکدیگر گفت و گو کردند، هردو از پیشرفتی که در زمینه توافق 'تجارت آزاد آمریکا شمالی' (نفتا) صورت گرفته استقبال کردند.
بیانیه نخست وزیری کانادا در ادامه افزود: هر دو مقام همچنین درباره اهمیت مذاکراتی که نتیجه موفقیت آمیزی به دنبال داشته باشد، توافق داشتند.
این بیانیه نوشت: نخست وزیر کانادا همچنین نگرانی جدی خود درباره پیشنهاد دولت آمریکا جهت اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم را ابراز کرد. وی (نخست وزیر کانادا) تاکید کرد که اعمال چنین تعرفه ای برای حصول توافقی درمورد (پیمان تجاری) نفتا، سودمند نخواهد بود.
به گزارش ایرنا، ترامپ چندی قبل تهدید کرد که تعرفه واردات ۲۵ درصدی را برای فولاد و ۱۰ درصدی را برای آلومینیوم اعمال خواهد کرد.
این درحالی است که وی دیروز(دوشنبه)درتوییتی اعلام کرد که کانادا و مکزیک در صورت انعقاد توافق جدید و منصفانه در زمینه تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، از پرداخت تعرفه های در نظر گرفته شده برای واردات فولاد و آلومینیوم مستثنی می شوند.
ترامپ درصفحه توییتر خود افزود:ما کسری تجاری زیادی با مکزیک و کانادا داریم. نفتا که درحال حاضر در معرض مذاکره مجدد است، توافقی بد برای ایالات متحده آمریکا بوده است. جابجایی گسترده شرکت ها و مشاغل. تعرفه های فولاد و آلومینیوم تنها در صورتی بخشوده خواهد شد که توافق نفتای جدید و منصفانه ای امضا شود.
بسیاری از کارشناسان و ناظران اقتصادی، اقدام جدید رئیس جمهوری آمریکا را در اعمال تعرفه بر واردات فولاد و الومینیوم'به راه انداختن یک جنگ تجاری' عنوان کردند که ترامپ گفته بود 'جنگ تجاری' خوب و بردن در آن آسان است.
قصد ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات آهن و فولاد با واکنش های بین المللی بخصوص از سوی اتحادیه اروپا مواجه شد. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در روزهای اخیر دراین باره گفته بود: اتحادیه اروپا باید منسجم در برابر این طرح (ترامپ) بایستد، چرا که ما نمی توانیم در گوشه ای بنشینیم و نظاره گر به حاشیه راندن صنعت در اروپا باشیم و دهها هزار فرصت شغلی در اروپا از دست برود، اروپا نیازمند دفاع از خود است و ما از خویش دفاع خواهیم کرد.
رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که اگر اتحادیه اروپا در مقابل تصمیم وی درباره وضع تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم دست به اقدامات تلافی جویانه بزند، بر خودروهای ساخت اروپا مالیات وضع خواهد کرد.
ابراز نگرانی نخست وزیر کانادا دراین تماس تلفنی درباره قصد دولت ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم وارداتی به آمریکا بدان جهت است که کانادا در رتبه نخست صادارات فولاد و آلومینیوم به آمریکا قرار دارد.
سی ان ان در مورخ 12 اسفندماه گزارشی عنوان کرد: عمده ترین صادر کنندگان آلومینیوم به آمریکا را به ترتیب کشورهای کانادا نزدیک به 7 میلیارد دلار، چین با 1.8میلیارد دلار و روسیه با 1.6 میلیارد دلار تشکیل می دهند.
عمده ترین صادرکنندگان فولاد به آمریکا نیز کانادا با 5.53 (پنج میلیاردو پانصد و سی میلیون دلار) ، کره جنوبی با 3.11 میلیارد دلار، مکزیک نزدیک به سه میلیارد دلار، برزیل با 2.57میلیارد دلار و چین با 1.96میلیادر دلار می باشند.
'پاسکال لامی' (Pascal Lamy) مدیرکل سابق سازمان تجارت جهانی نیز تفکر ترامپ درباره جنگ تجاری را یک اشتباه خواند.
'لامی' شنبه گذشته برابر با 12 اسفندماه دراین باره به سی ان ان گفت: ترامپ بر این باور است که تجارت یک بازی 'برد و باخت' است، مانند جنگ که در آن 'تو می بری من می بازم، من می برم تو می بازی'.
مدیرکل سابق سازمان تجارت جهانی (بین سال های 2005 تا 2013میلادی) افزود: اکثر افراد بر روی این کره خاکی اعتقاد ندارند که تجارت یک بازی 'برد و باخت' است، آگاهند که تجارت آزاد خوب بوده و یک بازی 'برد – برد' است و نه یک بازی برد و باخت و من فکر می کنم دونالد ترامپ از مسیر اقتصاد نوین که در سراسر جهان بنابر تغییر ارزش های جهانی بسته شده، فاصله گرفته است.
'مایکل جنووز'(Michael Genoves) تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تهدید رئیس جمهوری آمریکا برای وضع تعرفه روی خودروهای اروپایی درصورت اعمال تعرفه هایی ازسوی این اتحادیه بر روی کالاهای آمریکایی روز گذشته (یکشنبه) به سی ان ان گفت: واقعیت این است که گفته وی درباره اینکه 'جنگ تجاری' خوب و برنده شدن در آن آسان است، هیچ کدام از این دو حقیقت ندارد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا