دید مثبت و متوازن در بازار فولاد

دید مثبت و متوازن در بازار فولاد

دنیای معدن -طی هفته گذشته بازار جهانی محصولات فولادی با رشد قیمتی نسبتا مناسبی روبه‌رو بود و در اغلب محصولات این گروه شاهد افزایش قیمت بودیم.

بازار سنگ‌آهن طی هفته قبل با رشد روبه‌رو شد و همین رویه در بازار قراضه نیز مشهود بود.  بیلت، مقاطع و ورق نیز در این مدت با رشد قیمت روبه‌رو بود اما افزایش قیمت در همه بازارها معتدل بود و شاهد شدت یافتن قیمتی با شتاب بالا نبودیم.

سنگ‌آهن: هفته گذشته بازار سنگ‌آهن وارداتی در چین پس از کمی نوسان آخر هفته با بهبود فعالیت بازارهای فولاد و بازگشت اعتماد به مصرف‌کننده‌های سنگ‌آهن، روندی رو به بهبود را تجربه کرد و قیمت از ۷۹ دلار در هفته ماقبل به ۸۰ دلار رسید و تا اواسط هفته نزولی شده کمتر از ۷۸ دلار بود، ولی مجددا به ۸۰ دلار در هر تن خشک سی‌اف‌آر نزدیک‌تر شد. انتظار می‌رود سنگ‌آهن سال ۲۰۱۸ روند پر نوسانی را تجربه کند. در بازار سنگ‌آهن صادراتی ایران، آخرین متوسط قیمت سنگ‌آهن مگنتیت خلوص ۶۱/ ۶۰ درصد هفته گذشته با ۵۰ سنت رشد به ۷/ ۴۳ دلار در هر تن فوب رسید. سنگ‌آهن هماتیت صادراتی خلوص ۶۱/ ۶۰ درصد ایران نیز ۹۰ سنت بالا رفته ۹/ ۳۶ دلار در هر تن فوب ثبت شد.

قراضه: در این بین طی هفته قبل قیمت قراضه وارداتی بیشترین رشد قیمت روزانه را در ماه فوریه تجربه کرد و در یک روز حدود ۴ دلار رشد داشت. قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ به ۳۶۷ دلار در هر تن سی اف آر رسید. البته قیمت‌های درخواستی ۳۶۵ دلار و قیمت پیشنهادی عرضه‌کننده‌ها تا ۳۷۰ دلار نیز شنیده می‌شد. انتظار می‌رود بازارهای جهانی قراضه روند صعودی تدریجی داشته باشند و تا اواسط ماه مارس به ثبات برسند. در شرق آسیا قیمت قراضه وارداتی کانتینری خلوص ۲۰-۸۰ معادل ۳۳۵ تا ۳۳۷ دلار در هر تن سی اف آر بود که ۱۰ تا ۱۳ دلار در هر تن نسبت به قبل از تعطیلات سال نوی چینی‌ها رشد داشته است. کره جنوبی نیز قیمت درخواستی خرید قراضه از ژاپن را ۱۴ دلار بالا برده قراضه صادراتی ژاپن ۳۳۲ دلار در هر تن فوب شنیده شد. در بازار جنوب اروپا قیمت خرید قراضه تا ۵ یورو رشد داشته و قراضه خرد شده ۳۱۰ تا ۳۲۰ یورو در هر تن ثبت شد.

بیلت: در هفته‌ای که گذشت بیلت صادراتی سی‌آی‌اس به لطف تقاضای خوب منطقه منا رشد قیمت‌هایی داشت و جو کلی بازار هم صعودی بود. همچنین بیلت صادراتی سی‌آی‌اس تا ۱۳ دلار رشد داشته به ۵۳۳ دلار در هر تن فوب رسید.در مصر تقاضای بیلت سی‌آی‌اس ضعیف بود چون بازار میلگرد آن در رکود به سر می‌برد. ولی در ترکیه بیلت سی‌آی‌اس خریدار داشت. در واقع محدودیت عرضه و رونق بازار میلگرد ترکیه از بیلت سی‌آی‌اس حمایت بیشتری کرده است.همچنین بیلت در بازار داخلی چین ۵۹۲ دلار در هر تن درب کارخانه ثبت شد که رشد قیمتی را تجربه کرد. بیلت صادراتی چین ۵/ ۲ دلار رشد قیمت هفتگی داشته و ۵۴۵ دلار ثبت شد.

مقاطع: هفته گذشته آخرین قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای چین ۶۳۶ دلار در هر تن ثبت شد که بهبودهایی داشت. میلگرد صادراتی چین ۵۵۴ دلار در هر تن فوب ثبت شد که یک دلار رشد هفتگی داشت. همچنین میلگرد صادراتی سی‌آی‌اس ۵۷۲ دلار در هر تن فوب بود که ۱۵ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل بهبود داشت. میلگرد صادراتی ترکیه نیز ۵ دلار بهبود یافته و به ۵۸۰ دلار در هر تن فوب رسید. در بازار داخلی اروپا میلگرد از ۵۶۱ یورو در هر تن درب کارخانه هفته قبل به ۵۶۵ یورو افزایش یافت. در بازار داخلی آمریکا نیز میلگرد در ۶۲۳ دلار هر شورت تن در ثبات بود. ورق: در هفته نهم از سال ۲۰۱۸، ورق گرم صادراتی سی‌آی‌اس با حدود ۱۰ دلار رشد هفتگی به ۵۹۵ دلار در هر تن فوب رسید. ورق گرم صادراتی چین اما ۱۵ دلار بالا رفته و ۶۰۰ دلار در هر تن فوب ثبت شد. قیمت پیشنهادی در ویتنام ۶۴۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر شنیده شد، ولی معامله‌ای نهایی نشد. ورق گرم صادراتی کره جنوبی نیز در جنوب شرق آسیا ۶۶۵ تا ۶۷۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بود که معادل ۶۴۵ تا ۶۵۰ دلار در هر تن فوب است. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم رشد چشمگیری داشته از ۷۵۴ دلار به ۷۹۳ دلار در هر شورت تن درب کارخانه رسید. در بازار داخلی اروپا نیز ورق گرم در ۵۷۰ یورو در هر تن درب کارخانه ثبات داشت.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا