صنعت نفت در هفته ای که گذشت؛

از افتتاح پروژه های جدید نفتی تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین

از افتتاح پروژه های جدید نفتی تا رد شایعه افزایش قیمت بنزین

در جریان سفر روز چهارشنبه رییس جمهوری به استان هرمزگان طرح های جمع آوری گازهای همراه و فرآورش گاز پالایشگاه هنگام (کورزین) در شهرستان قشم، افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و گازرسانی به 34 هزار و 731 خانوار شهری و روستایی به بهره برداری رسیدند.


افتتاح پروژه های جدید نفتی در سفر رئیس جمهوری به استان هرمزگان، ثبات نسبی بازار نفت، ادامه توسعه فازهای پارس جنوبی، تکرار آتش سوزی در تاسیسات نفتی کشور و مطرح شدن شایعات بی اساس درباره قیمت بنزین از مهم ترین رویدادهای صنعت نفت در هفته ای بود که پشت سر گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از ایرنا، در جریان سفر روز چهارشنبه رییس جمهوری به استان هرمزگان طرح های جمع آوری گازهای همراه و فرآورش گاز پالایشگاه هنگام (کورزین) در شهرستان قشم، افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس و گازرسانی به 34 هزار و 731 خانوار شهری و روستایی به بهره برداری رسیدند.

طرح افزایش تولید بنزین پالایشگاه بندرعباس با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال افتتاح شد؛ ظرفیت این پالایشگاه 2.2 میلیون لیتر در روز خواهد بود.
به گفته هاشم نامور مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، برای افتتاح این طرح که زمینه اشتغال مستقیم 602نفر را فراهم آورده، نزدیک به 600 میلیون یورو هزینه شده است.

وی از جمله هدف های اجرای این طرح را تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین استاندارد‌های یورو 4، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، بهینه‌ سازی مصرف انرژی، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ ها و فراهم شدن زمینه اشتغال پایدار عنوان کرد.

نامور ادامه داد: ظرفیت پالایش واحد بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس روزانه 25 هزار بشکه و واحد ایزومریزاسیون 20 هزار بشکه در روز است.

پالایشگاه نفت بندرعباس در 23 کیلومتری غرب این شهر از نظر ظرفیت پالایشی سومین پالایشگاه نفت کشور است.

همچنین در پالایشگاه شیرین سازی گاز هنگام (کورزین) در شهرستان قشم 70 میلیون یورو سرمایه گذاری شده و قرار است روزانه 2.16 میلیون مترمکعب (80 میلیون فوت مکعب) گاز شیرین سازی شود. این در حالیست که ظرفیت فعلی این پالایشگاه روزانه 65 میلیون فوت مکعب است.

پروژه دیگری که در جریان سفر رئیس جمهوری، عملیات گازرسانی به شماری از روستاها و شهرهای این استان بود، بر این اساس، عملیات اجرایی گازرسانی به 34 هزار و 731 خانوار شهری و روستایی با سرمایه ای بالغ بر 580 میلیارد ریال آغاز شد.

تحولات بازار جهانی نفت

بازار جهانی نفت در هفته گذشته، تحولاتی را پشت سر گذاشت که ثبات نسبی بازار را به همراه داشت به طوری که در هفته ای که گذشت، فضایی آرام بر بازار نفت حاکم بود.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) معتقدند که بازار نفت زودتر از انتظارها به توازن می رسد.

منابع آگاه، از روند مذاکرات میان اعضای این سازمان و متحدانش خبر دادند که این مذاکرات حکایت از آن دارد که مازاد عرضه نفت سریعتر از حد انتظار در حال کاهش است.

بر اساس خبرهای رسیده از این مذاکرات، بازار جهانی نفت پس از حدود چهار سال مازاد عرضه، در نهایت، در سه ماه دوم یا سوم سال 2018 به توازن خواهد رسید که زودتر از زمانی است که پیش تر توسط این سازمان برآورد شده بود.

این نتیجه گیری پس از آن صورت گرفت که قیمت نفت به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید و میزان ذخایر نفتی در کشورهای توسعه یافته بیشترین کاهش را در 6 سال اخیر ثبت کرد.

المزروعی، وزیر انرژی امارات و رئیس کنونی اوپک، معتقد است که در سال 2017 میلادی که بسیار سرنوشت ساز بود، بازار نفت ترمیم و ارقام مناسبی حاصل شد.

با توجه به روند کنونی مثبت بازار، احتمال کاهش در شدت اجرای توافق اوپک در سال 2019 میلادی وجود دارد.

بر این اساس، «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان معتقد است که بازارهای جهانی نفت در حال متوازن شدن هستند و سطح ذخایر این محصول در سال 2018 میلادی به روند کاهشی خود ادامه می دهد.

الفالح امیدوار است که سازمان اوپک و متحدان غیراوپکی، در پی انقضای مدت توافق کاهش تولید در پایان سال 2018 میلادی، بتوانند سال آینده میلادی از شدت اجرای آن بکاهند و چارچوب دائمی برای تثبیت بازارهای جهانی نفت ایجاد کنند.

این در حالیست که رشد تولید نفت غیراوپکی‌ها ممکن است عامل تمدید این توافق در سال آینده میلادی شود.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده است که رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیرعضو اوپک ممکن است تامین کننده تقاضای رو به افزایش جهانی در دو سال آینده باشد و این سبب شود که اوپکی ها همچنان به توافق کاهش تولید خود فراتر از زمان تعیین شده پایبند باقی بمانند.

آنگونه که رویترز گزارش داده، سرعت رشد نفت شیل آمریکا آنقدر زیاد است که انتظار می رود این کشور تا یک سال دیگر در تولید نفت روسیه را عقب بزند.
آژانس بین المللی انرژی نیز انتظار دارد، با توجه به اینکه نفت شیل آمریکا در حال تسخیر بازارهای جهانی است، در نهایت تا سال 2019 میلادی، جایگاه روسیه را به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بگیرد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز پیش بینی کرده است که تولید نفت این کشور تا اواخر 2018 میلادی از 11 میلیون بشکه در روز و از سطح تولید روسیه فراتر خواهد رفت.

از این روی، اوپک قرار است برای یافتن بهترین راه برای از بین بردن مازاد جهانی عرضه نفت در هفته پیش رو با تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا در هیوستون آمریکا دیدار کند.

محمد بارکیندو، دبیرکل این سازمان و دیگر مقامات اوپکی در این نشست حضور خواهند یافت و مدیران ارشد شرکت های شیل آمریکا نیز به این گردهمایی دعوت شده اند.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دنبال توقف فعالیت میدان الفیل لیبی در پی اعتراض ها و تایید بازگشت توازن به بازار از سوی اعضای اوپک، هفته گذشته افزایش یافت اما در پی آن، اعلام رشد سطح ذخایر نفت آمریکا و افزایش ارزش دلار سبب شد که قیمت این کالا اواخر هفته کاهش یابد.

رد شایعه افزایش قیمت بنزین

از مهم ترین اخبار صنعت نفت، شایعه افزایش قیمت بنزین و فروش بنزین به نرخ 12 هزار و 500 ریال بود که البته با تکذیب مسوولان مواجه شد.

ماجرا از این قرار بود که یک شهروند در زمان مراجعه به یک پمپ بنزین در اطراف خیابان ولی عصر تهران، فاکتوری را دریافت می کند که در آن نرخ بنزین معادل لیتری 12 هزار و 500 ریال شده بود.

فاطمه کاهی سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره به ایرنا توضیح داد: هیچ جایگاهی اجازه ندارد بنزین را به قیمت بیش از 10 هزار ریال برای هر لیتر بفروشد؛ در غیر این صورت، با متخلفان برخورد و مابه التفاوت پول دریافت شده به شاکیان بازگردانده می شود.

وی با بیان اینکه نرخ تکلیفی بنزین لیتری 10 هزار ریال (یک هزار تومان) است و هیچ کس اجازه ندارد بالاتر از این نرخ به فروش برساند، تاکید کرد: مستندات ارائه شده را بررسی کرده و در صورت اثبات تخلف با جایگاه متخلف بشدت برخورد می‌کنیم.

کاهی خاطر نشان کرد: در صورت اثبات این تخلف علاوه بر برخورد با متخلف، مابه التفاوت نرخ دریافت شده به شاکیان بازگردانده می شود.

بحث کیفیت بنزین نیز موضوع دیگری بود که در هفته ای که گذشت دوباره توجهات را به سوی خود جلب کرد.

سید محمد رضا موسوی خواه مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه اکنون آلودگی هوا هیچ ارتباطی به فرآورده های نفتی ندارد، گفت: خروجی های مربوط به سوخت در حد استاندارد و حتی پایین تر از شاخص ها است.

پیش از این، بیژن زنگنه وزیر نفت در این باره گفته بود: بنزین توزیع شده در کلانشهر تهران به طور کلی از کیفیت خوبی برخوردار است و میزان گوگرد آن نیز در وضعیت استاندارد قرار دارد.

علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز تصریح کرده بود: همه بنزین یورو 4 تولیدی پالایشگاه‌ها، در هشت کلانشهر از جمله تهران توزیع می شود.

به گفته معاون وزیر نفت، هم اکنون با احتساب تولید بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 40 میلیون لیتر بنزین یورو 4 تولید می‌شود که در کلانشهرها و حومه آن نیز توزیع می‌شود.

کارشناسان همچنین در روزهای اخیر، از کیفیت پایین خودروها انتقاد کرده و آن را یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای کلانشهرها معرفی کرده اند.

تکرار آتش سوزی در صنعت نفت

صنعت نفت در سال های اخیر با حوادث ناگواری مواجه شده که علاوه بر تلفات جانی، خسارات مالی سنگینی را نیز تحمیل کرده است.

تازه ترین حادثه نفتی نیز در صبح دوشنبه آتش سوزی در ایستگاه پمپاژ نفت بهره برداری دره نی ابوالفارس در شهرستان رامهرمز در جنوب شرق اهواز رخ داد که در ساعت 14 همان روز مهار شد.

این آتش سوزی که تلفات جانی نداشت، باعث تخلیه منطقه مسکونی اطراف ایستگاه به منظور جلوگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی شد.

ابراهیم پیرامون مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: در حادثه آتش سوزی ایستگاه پمپاژ دره نی رامهرمز در خوزستان 500 بشکه نفت سوخت.

پیرامون با بیان اینکه حادثه در بخشی که دردست تعمیر بوده رخ داده است، گفت: در این نقطه، شیر ورودی به پمپ به دلیل خرابی بسته نمی شد لذا بالا بودن فشار نفت و گاز موجب ایجاد این حادثه شد.

وی گفت: جزییات دقیق این حادثه مانند علل مختلف آتش سوزی و خسارات مادی پس از کارشناسی دقیق اعلام می شود و هم اکنون نمی‌توان عدد و رقم دقیقی برای میزان خسارات بیان کرد.

مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری توضیح داد: میزان خسارت در مقایسه آتش سوزی‌هایی که در واحدهای نفتی رخ داده زیاد نیست.
سانچی، در انتظار اعزام غواص

سرنوشت نفتکش سانچی که در 16 دی ماه امسال به علت برخورد با یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای چین غرق شد، همچنان مبهم باقی مانده است.

اگرچه جانباختن همه سرنشینان این نفتکش، تایید شده، اما سرنوشت نامعلوم پیکرها و انتظار خانواده ها برای بازگشت پیکرها همچنان مورد توجه است.
محسن بهرامی سخنگوی شرکت ملی نفتکش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، با بیان اینکه کشورهای ذینفع قرار است در هفته آینده درباره جمع بندی تحقیقات حادثه انفجار نفتکش سانچی جلسه ای داشته باشند، گفت: به طور قطع، غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد، زیرا بیمه گرها و سایر ذینفعان قصد دارند از وضعیت نفتکش مطلع شوند و ما نیز جستجوی پیکر شهدای سانچی را خواستاریم.

بهرامی تصریح کرد: نتیجه تحقیقات درباره نفتکش سانچی به طور قطع اعلام خواهد شد، زیرا این حادثه، موضوعی بین المللی بوده و محدود به کشور خاصی نیست، اما زمان آن مشخص نشده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش درباره اعزام ربات زیردریایی به محل غرق شدن نفتکش سانچی نیز گفت: این ربات ها اطلاعات را جمع آوری کردند و حدود یک هفته قبل نیز جلسه کارشناسی درباره نتایج جستجوی این ربات ها در دبی برگزار شد.

بهرامی افزود: اطلاعات و تصاویر تهیه شده توسط این ربات ها، به اطلاعات قابل استفاده و تصاویر سه بعدی تبدیل می شود تا مشخص شود که آیا می توان به داخل نفتکش وارد شد یا خیر.

وی با یادآوری اینکه ربات ها نتوانسته اند به داخل نفتکش وارد شوند، اضافه کرد: سازه نفتکش به علت حجم بالای آتش سوزی در روز آخر به شدت آسیب دیده است.

سخنگوی شرکت ملی نفتکش با بیان این که ما جستجوی پیکر شهدای سانچی را در جریان اعزام غواص خواستاریم، گفت: به طور قطع، غواصان به محل غرق شدن نفتکش اعزام خواهند شد، زیرا بیمه گر ها و سایر ذینفعان قصد دارند از وضعیت نفتکش مطلع شوند.

پارس جنوبی در مسیر توسعه

توسعه فازهای پارس جنوبی که با استقرار دولت تدبیر و امید شتاب گرفت، در هفته ای که گذشت نیز همچنان دنبال شد و پارس جنوبی شاهد تحولاتی جدید بود.

روشن کردن مشعل سکو در فاز 14 پارس جنوبی، آمادگی پالایشگاه فازهای 22 - 24 پارس جنوبی برای دریافت گاز ترش و آغاز عملیات نصب سه‌پایه های مشعل سکوهای 23 و 24A از مهم ترین رخدادهای این میدان عظیم گازی بود.

برای راه اندازی اولیه فاز 14 و تولید گاز، عملیات راه اندازی اولیه و روشن سازی مشعل سکوی SPD-14A در زمان 18 روز به انجام رسید.
این مرحله آغازگر سلسله عملیاتی است که تا پایان اسفند، پس از اتمام عملیات هوک آپ و راه اندازی کل سکو، استحصال گاز از این فاز را میسر می کند. این سکو قرار است روزانه معادل 14 میلیون مترمکعب گاز غنی برداشت داشته باشد.

تولید روزانه 56 میلیون و 600 هزار متر مکعب گاز غنی، 75 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد و تولید سالیانه یک میلیون و 50 هزار تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان به منظور تامین خوراک واحدهای پتروشیمی از اهداف اجرای کامل فاز 14 میدان گازی پارس جنوبی است.

همچنین در هفته ای که گذشت، نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فازهای 22، 23 و 24 پارس‌جنوبی نیز آماده دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس جنوبی شد.

عملیات مربوط به ساخت، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی تمامی بخش‌های نخستین ردیف پالایشگاهی این طرح شامل واحد دریافت گاز، واحد فلر، واحدهای یوتیلیتی (سیستم هوای ابزار دقیق، تولید بخار، تولید نیتروژن) واحدهای آبگیر و آب ‌شیرین‌کن، واحدهای فرایندی (واحد شیرین‌سازی و نم‌زدایی گاز) و همچنین واحد افزایش فشار گاز به پایان رسیده و همه شرایط برای ورود گاز ترش از فاز 6، 7 و 8 و انجام عملیات شیرین‌سازی مهیاست.

تحول دیگر پارس جنوبی، آغاز عملیات نصب سه‌پایه های مشعل سکوهای 23 و 24A بود، نصب این 2 سازه دریایی گامی در راستای تکمیل فرآیند عملیات ساخت تا بهره‌برداری از سکوهای این فازهاست.

با توجه به شتاب‌بخشی در روند توسعه این طرح و آمادگی نخستین ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه این فازها برای دریافت گاز ترش از میدان گازی پارس‌جنوبی، عملیات شیرین‌سازی این بخش پالایشگاهی با ظرفیت روزانه ١٢.٥ میلیون مترمکعب گاز تا پایان اسفندماه سال جاری آغاز می شود.

میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است که روی خط مرزی مشترک ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران 3700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمکعب گاز به همراه 18 میلیارد بشکه میعانات گازی است که هشت درصد کل گاز دنیا و نزدیک به نیمی از ذخایر گاز کشور را شامل می شود.

هم اکنون در 18 فاز در حال بهره برداری میدان گازی پارس جنوبی روزانه 810 هزار بشکه میعانات گازی تولید می شود.

طرح توسعه میدان مشترک گازی پارس جنوبی در قالب 24 فاز اجرایی شده که هم اکنون با بهره برداری از 18فاز آن روزانه 570 میلیون متر مکعب گاز تولید می شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا