رونق فولاد در دقایق نهایی ۹۶ ؟

رونق فولاد در دقایق نهایی ۹۶ ؟

دنیای معدن - هفته جاری در بازار آهن‌آلات و کمتر از ۲۰ روز مانده به پایان سال در حالی با رشد قیمتی روبه‌رو‌ بودیم که فعالان بازار از هفته‌ها قبل منتظر تحرک در این بازار بودند، تحرکی که با همراه شدن تقاضا زیر سایه افزایش قیمت‌های جهانی و افزایش قیمت ارز به وجود آمد.

این تحرک و ایجاد تقاضا در بازار فولاد در حالی شکل گرفته است که در هفته‌های پیش از این افزایش قیمت مخرب و دستکاری شدن و ورود حباب قیمتی در بازار فولاد گلایه‌ها و ناراحتی‌هایی را پیرامون این وضعیت به وجود آورده بود به‌طوری‌که در هفته جاری ورق برگشت و خریدهایی که با افراط و تفریط و به امید واهی کسب سود در بازار رخ داده بود، متوقف شد. به نوعی هفته جاری را می‌توان روند تثبیتی آن دوره (در قیاس با دو هفته قبل)، دانست.

با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی در هفته جاری مجددا شاهد افزایش قیمت انواع آهن‌آلات در بازار بودیم، به نحوی که عرضه شمش در بازار بورس کالا با رقابتی حدود ۷۰۰ ریالی همراه بود.میانگین رقابت سبدهای عرضه شده ذوب‌آهن اصفهان هم بر پایه همین افزایش قیمت شمش صورت گرفت، به‌طوری‌که تیرآهن حدود ۶۰۰ ریال و میلگرد هم حدود ۷۰۰ ریال با توجه به ترکیب سبد نسبت به عرضه قبلی معامله شد و این تحرکات قیمتی را می‌توان نشان از بهبود وضعیت بازار در پایان سال دانست.فعالان بازار فولاد در روزهای پایانی سال سیگنال‌های امید‌بخشی را از روند حرکتی بازار دریافت می‌کنند و توجه به قیمت ارز در روزهای پایانی سال نشان از این دارد که سال جدید برای تولید‌کنندگان، سال امیدوار‌کننده‌ای باشد و نشان از افزایش قیمت‌ها دارد.بازار آهن‌آلات در هفته‌ای که در پایان آن قرار داریم در حالی با افزایش تقاضا روبه‌رو‌ شد که به ازای هر یک از عرضه‌های تولید‌کنندگان دو یا سه مشتری آماده برای خرید وجود داشت.

فعالان بازار آهن با شرح مشاهدات در این بازار بر این باورند که با نزدیک شدن به روزهای آخر سال و با توجه به اینکه ۱۰ روز کاری برای صنف آهن تا پایان سال نمانده نباید منتظر ورود خریدار به بازار بود ولی باید منتظر سال خوب و پرباری برای کارخانه‌های تولید فولاد بود، به‌صورتی که خریداران با خریدها در حال حاضر گویا آگاه هستند که آهن‌آلات در سال بعد افزایش قیمت دارد. فعالان بازار فولاد موضوع دیگری را درخصوص روزهای آخر سال و با توجه به تجربه‌های سال‌های قبل و بررسی نشانه‌های موجود در بازار مطرح می‌کنند، آنها بر این باورند: عدم تداوم روند افزایش تقاضا در این برهه را نباید مبنی بر رکود مجدد دانست، هرچند نشانه‌های پایان سال را هم سیگنال قطعی برای رونق نمی‌توان شناخت ولی باید دیدی دراز‌مدت داشته باشیم و منتظر فروردین و اردیبهشت پررونق باشیم.

موضوع مهم دیگر در بازار آهن‌آلات مساله «حمل و نقل کالا» است، به‌طوری‌که در این خصوص با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و اینکه حمل و نقل در هفته‌های پایانی و خصوصا از ۲۳ اسفند به بعد دچار مشکل می‌شود، خریداران هفته پیش رو را تنها برای انتخاب کالا و حمل به انبارشان دارند، به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که این هفته، «هفته خرید» باشد، از سوی دیگر این موضوع مهم را نباید فراموش کرد که تقاضا، تقاضای واقعی و مصرفی نیست و فقط صرف تبدیل پول به کالا است.روند قابل بررسی دیگر در بازار فولاد به سیگنال‌ها و علائم جهانی بازمی‌گردد، در این باره روند پیش‌بینی قیمت‌های جهانی فولاد که در پی افزایش هزینه‌های حمل در سال آینده رخ می‌دهد، می‌تواند نشانه‌های دیگری برای بازگشت تقاضا به بازار فولاد باشد. با دریافت این سیگنال‌ها بسیاری از انباردارها در بازار فولاد شروع به خرید کالا می‌کنند، موضوعی که با خوش‌بینی رونق زودهنگام در سال آینده را خبر می‌دهد.

از سوی دیگر طی هفته پیش‌رو بهتر است خریدها انجام شود، چرا‌که تجار در هفته پایانی سال اقدام به بستن و سرو سامان دادن به حساب‌های خود می‌کنند و باربری‌ها هم در این برهه به راحتی انجام نمی‌پذیرد.با تشریح نشانه‌های موجود در بازار فولاد می‌توان پیش‌بینی کرد که تاریخ ۱۲ تا ۲۰ اسفند می‌تواند روزهای خرید کالا برای انبارها باشد. از سوی دیگر بررسی‌ها در بازار فولاد نشان می‌دهد، طیفی که در بازار به امید رونق در سال آینده دست به خرید می‌زنند، تبدیل وجه نقد به کالا در بازار، بهترین تصمیمی است که می‌توانند بگیرند. از این رو می‌توان گفت پیش‌بینی خریدهای ریز و انباری هفته دیگر مساله دور از انتظاری نیست.در جمع‌بندی روند و سمت و سوی بازار فولاد باید گفت: «افزایش قیمت دلار» و از سوی دیگر «قیمت‌های جهانی»، «قیمت‌های صادراتی» و «روند قیمت شمش در بازار فولاد» نشان‌دهنده این است که بازار آهن‌آلات در ایران در سطح کف قیمتی قرار دارد و به نوعی موسم افزایش قیمت در این بازار نزدیک خواهد بود.

 

کاهش مصرف فولاد ایران

بنا به گزارش کمیته نظارت بر بازار و توسعه صادرات ایمیدرو، اکنون نرخ بهره‌وری ظرفیت در تولید فولاد تا 62 درصد است که این امر سبب اتلاف منابع شده است. متوسط این ضریب در دنیا 72 درصد (WorldSteel) و درچین 86 درصد است. طی سال 92، ظرفیت فولاد 5/ 22 میلیون تن و میزان تولید 1/ 16 بوده است. میزان ظرفیت و تولید به ترتیب طی سال 93، 5/ 22 و 5/ 17میلیون تن، سال 94، 7/ 23 و 7/ 16 میلیون تن، سال 95، 8/ 29 و 5/ 18 میلیون تن بوده است. شرکت‌های فولادساز ایرانی در 9 ماه امسال، 6 میلیون و 370 هزار تن انواع فولاد شامل مفتول، لوله‌های فولادی و اتصالات، ورق نورد سرد و گرم، شمش و محصولات نیمه نهایی، ورق گالوانیزه و میله‌های نورد گرم به خارج صادر کردند. ارزش این محصولات، 2 میلیارد و 340 میلیون دلار بود.کشورهای مقصد صادراتی فولاد ایران طی ماه‌های گذشته مشتمل بر امارات متحده عربی، ایتالیا، تایلند، اندونزی، افغانستان، عمان، مصر، تایوان، عراق، ترکیه، هند، سودان، اردن، بلژیک و اسپانیا بود که 94 درصد محصولات فولادی به این کشورها صادر شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا