کمیسیون صنایع مجلس: دولت مراقبت کند خودروسازان مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند

کمیسیون صنایع مجلس: دولت مراقبت کند خودروسازان مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، مشکل کنونی قطعه سازان خودرو در کشور را عدم دریافت به موقع مطالباتشان بیان کرد و گفت: دولت باید مراقبت کند تا خودروسازان حداقل باید 60 درصد از منابع خود را به قطعه سازان پرداخت کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، رضا رحمانی امروز(دوشنبه) در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو در جمع خبرنگاران افزود: امروز ایران در بخش قطعه سازی توانایی بالایی دارد به گونه ای که تولیداتش برابر استانداردهای روز جهان است.
بررسی ها نشان می دهد حدود یک هزار و 200 شرکت قطعه ساز خودرو در کشور با اشتغالزایی بیش از 190 هزار نفر به شکل مستقیم، در حال فعالیت هستند.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: واحد های قطعه ساز خودرو اغلب کوچک و متوسط محسوب می شوند اما از نظر کیفی تولیدات آنها قابل رقابت با تولیدکنندگان بین المللی است.
براساس آمارهای منتشر شده، بیش از 80 درصد نیاز خودروسازان داخلی به قطعات از داخل تامین می شود و این موضوع به عنوان یکی از مزیت های جمهوری اسلامی محسوب می شود.
رحمانی یادآور شد: خروجی محصول (خودرو) با استانداردهای روز جهان ممکن است فاصله داشته باشد اما کشورمان از نظر قطعه سازی از توانمندی بالایی برخوردار است.
وی اظهار امیدواری کرد که صنعت قطعه سازی خودرو در ایران باید رویکرد صادراتی داشته باشد؛ در عین حال با تشکیل شرکت های مشترک می توانند به بازارهای جدیدی راه پیدا کنند.

** ظرفیت 55 میلیون تن فولاد خام با رویکرد صنعتی کشور تطبیق ندارد
رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی همچنین در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی (ایران متافو) نیز در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: براساس سند چشم انداز 1404، قرار است ظرفیت تولید فولاد خام کشور به 55 میلیون تن برسد؛ این رقم با رویکرد صنعتی کشور تطبیق ندارد و باید به تولید بیش از این میزان فکر کرد.
براساس گزارش های منتشر شده، چنانچه اکنون برای 10 سال آینده برنامه ریزی لازم صورت نگیرد، در سال 1404 حدود 10 تا 15 میلیون تن فولاد خام مازاد نیاز مصرف وجود دارد که باید به دنبال صادرات بود.
رحمانی گفت: صنعت فولاد کشور از مزیت فراوانی انرژی و نیروی انسانی برخوردار است و باید به درستی از این قابلیت بهره برداری شود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی ایران صادرکننده کنسانتره سنگ آهن است و یک دوره به صدور فولاد می پردازد؛ بنابراین باید هدف به درستی تعریف شود تا از بالاترین ارزش افزوده در این بخش استفاده به عمل آید.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، استقبال شرکت های خارجی برای مشارکت در نمایشگاه های بین المللی تهران را چشمگیر خواند و گفت: انتظار می رود از شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های تولیدی و مشارکت در تولید مشترک استفاده شود.
ایران به عنوان چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود و سال گذشته بیش از 2.5 میلیون تن فولاد خام از کشورمان صادر شد.
بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا