کاهش تعرفه واردات، فولاد را ارزان نمی کند

کاهش تعرفه واردات، فولاد را ارزان نمی کند

دنیای معدن -دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: وقتی قیمت های داخلی فولاد از نرخ های جهانی پایین تر است و ظرفیت خالی در کارخانه ها داریم، کاهش تعرفه اثری بر قیمت فولاد نمی گذارد.

«سیدرسول خلیفه سلطانی» افزود: دولت به دنبال کنترل قیمت ها در بازار است اما درباره فولاد باید توجه داشت مبنای قیمت در همه کشورها، اعم از تولیدکننده و صادر کننده و واردکننده، بهای جهانی است.
به گفته وی، برای نخستین بار در ایران قیمت فولاد پایین تر از نرخ جهانی آن شده است.
خلیفه سلطانی اضافه کرد: ظرفیت تولید فولاد کشور به 32 میلیون تن رسیده است و تا پایان امسال پیش بینی می شود تولید فولاد ایران از مرز 20 میلیون تن بگذرد.
به گفته وی، در بیشتر محصولات فولاد کشور بیش از نیاز داخلی تولید خواهیم داشت که مازاد آن صادر می شود و انتظار می رود تا پایان امسال به صادرات هشت میلیون تنی در زنجیره فولاد برسیم.

** ایران پایین ترین تعرفه واردات فولاد را میان کشورهای فولادساز دارد
دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ایران پایین ترین تعرفه واردات فولاد را میان کشورهای فولادساز دنیا دارد که این مساله یک تهدید جدی برای صنعت فولاد کشور محسوب می شود.
به گفته وی، چنانچه تعرفه های تازه دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا، برای واردات فولاد به این کشور تصویب و اجرا شود، سرازیر شدن صادرات فولاد چین به کشورهایی با تعرفه پایین مثل ایران را مشاهده خواهیم کرد.
به اعتقاد خلیفه سلطانی، دولت باید در این زمینه هوشیار باشد و علاوه بر صیانت از تعرفه های کنونی که در چند سال اخیر نظم خوبی پیدا کرده است، روش های ایمن سازی (safe guard) و اقدام فوری را نیز تدوین کند.
 انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: بررسی عملکرد 66 کشور عضو نشان می دهد در سال 2017 چین به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده فولاد خام رقم 831 میلیون و 700 هزار تن را ثبت کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز تولید 21 میلیون و 700 هزار تنی را به خود اختصاص داد.
برپایه ارزیابی انجمن جهانی فولاد، ایران در پایان سال 2017 به عنوان سیزدهمین فولادساز جهان معرفی شد.

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا