تحلیلگر بازارهای فولاد و سنگ آهن عنوان کرد:

افزایش سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی ایران

افزایش سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی ایران

گروه صنایع معدنی >فولاد - ثمن رحیمی‌راد: کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین (China Iron Ore ۲۰۱۸) ماه گذشته برگزار شد و کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ آهن در این کنفرانس با موضوع «به‌روزرسانی مسائل مهم در زمینه زنجیره ارزش سنگ آهن ایران» سخنرانی کرد.

به گزارش ماین نیوز، جعفری‌طهرانی در بخش نخست سخنان خود به بررسی و تحلیل زنجیره ارزش فولاد ایران پرداخت، از سرانه مصرف ظاهری فولاد و سرانه مصرف واقعی آن گفت و به تجارت فولاد ایران اشاره کرد. در این شماره به آنچه او در کنفرانس یادشده، از گذشته، امروز و آینده سنگ آهن ایران گفته، پرداخته می‌شود.

صادرات سنگ آهن
کیوان جعفری‌طهرانی در توضیح خود درباره صادرات سنگ آهن ایران، آن را به دو مجموعه صادرات کلی و صادرات بخش خصوصی تقسیم کرد و گفت: در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) مجموع صادرات سنگ آهن ایران ۲۲/۵ میلیون تن بود که از این حجم ۵/۴ میلیون تن به بخش خصوصی مربوط می‌شد. در سال پیش از آن (۲۰۱۶) نیز از ۱۶ میلیون تن سنگ آهنی که ایران صادر کرد، ۴ میلیون به بخش خصوصی تعلق داشت. در همین راستا مجموع صادرات در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۴/۸ میلیون تن و سهم بخش خصوصی از آن ۴ میلیون تن بود. به همین ترتیب در سال ۲۰۱۴ میلادی مجموع صادرات ۲۰/۲ میلیون تن و سهم بخش خصوصی ۸/۷ میلیون تن بود. در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز ۱۲ میلیون تن از ۲۳/۵ میلیون تن صادرات ایران را بخش خصوصی به خود اختصاص داد و در نهایت در سال ۲۰۱۲میلادی، ۱۴/۸ میلیون تن از مجموع سنگ آهن صادراتی، مربوط به بخش خصوصی بود. حجم کل صادرات در این سال ۲۰/۸ میلیون تن شد.

صادرات ایران به چین
جعفری‌طهرانی در ادامه، به میزان صادرات سنگ آهن ایران به چین اشاره کرد. به گفته وی بیشترین صادرات سنگ آهن ایران به چین در سال ۲۰۱۳ میلادی (نیمه دی ۱۳۹۱ تا نیمه دی ۱۳۹۲) حجم ۲۳هزار و ۵۰۰ تن داشت. پس از آن سال، ایران در سال گذشته میلادی بیشترین حجم صادرات این محصول معدنی به چین را تجربه کرد که به ۲۱میلیون و ۵۱۱ هزار تن می‌رسید. در سال ۲۰۱۶ میلادی، این رقم ۱۴میلیون و ۶۳۳هزار تن، در سال ۲۰۱۵میلادی ۱۳میلیون و ۸۰۰هزار تن، در ۲۰۱۴میلادی، ۲۰میلیون و ۲۰۰ هزار تن، در سال ۲۰۱۲، ۱۷میلیون و ۳۴۰هزار تن، در ۲۰۱۱ میلادی، ۱۶میلیون و ۶۳۰هزار تن، در سال ۲۰۱۰ میلادی ۱۴میلیون و ۵۷۰ هزار تن، در ۲۰۰۹ میلادی ۶میلیون و ۸۶۰هزار تن، در سال ۲۰۰۸، ۵میلیون و ۱۴۰ هزار تن و در ۲۰۰۷ میلادی ۵میلیون و ۴۰هزار تن بود.

تقاضای فولاد
این تحلیلگر در ادامه به تقاضای فولاد ایران پرداخت و در این باره اظهار کرد: تقاضای ایران برای محصولات تمام شده فولادی در سال گذشته میلادی ۲۰ میلیون تن بود؛ رقمی که نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۶ میلادی) که ۱۹ میلیون تن بود، افزایش داشت. این در حالی است که این رقم در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ خورشیدی) ۲۰ میلیون تن بود. وی همچنین در زمینه سرانه تقاضای فولاد ایران توضیح داد: در سال گذشته میلادی، سرانه تقاضای فولاد در ایران ۲۴۷ کیلوگرم بود و پیش‌بینی می‌شود در امسال میلادی به ۲۶۰/۳ کیلوگرم برسد. سرانه مصرف فولاد ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۳۸ کیلوگرم، در ۲۰۱۵ میلادی ۲۴۸/۵ کیلوگرم، در ۲۰۱۴ میلادی ۲۵۳/۵ کیلوگرم و در ۲۰۱۳ میلادی ۲۵۵/۷ کیلوگرم بود.

سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی
جعفری‌طهرانی در ادامه سخنرانی خود در کنفرانس سنگ آهن ۲۰۱۸ چین به سهمی که فولاد در تولید ناخالص داخلی ایران دارد پرداخت و در این باره افزود: بر مبنای ارزشی که دلار امریکا در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ خورشیدی) داشت، در سال گذشته میلادی سهم فولاد در تولید ناخالص داخلی ایران، ۳۷/۹ میلیون ریال در هر تن بود؛ رقمی که پیش‌بینی می‌شود در امسال میلادی به ۳۸/۵ میلیون ریال برسد، در حالی که در ۲۰۱۶ میلادی به ۳۷/۶ میلیون ریال، در ۲۰۱۵ میلادی به ۴۲/۲ میلیون ریال، در ۲۰۱۴ میلادی به ۴۲ میلیون ریال و در ۲۰۱۳ میلادی به ۴۳/۸ میلیون ریال رسیده بود.

وی در بخشی دیگر و در اشاره به ذخایر سنگ‌آهن ایران اظهار کرد: درحال‌حاضر ذخیره احتمالی سنگ آهن موجود در ایران ۴/۹۶میلیارد تن است و حجم ذخایر قطعی به ۳/۱ میلیارد تن می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تقاضای سنگ آهن داخلی تا افق ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) ۱/۲۸میلیارد تن باشد که در نتیجه، ۸۲باقی مانده ذخایر قطعی سنگ آهن بعد از ۱۴۰۴ خورشیدی ۱/۸۲میلیارد تن پیش‌بینی می‌شود.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا