فقط خام فروشی کرده ایم

فقط خام فروشی کرده ایم

دنیای معدن - ‎در حال حاضر، سالانه ده ها هزار فارغ التحصیلی داریم که بازار کار مرتبط با رشته ی آن ها از مدت ها پیش اشباع شده است.

ایران به لحاظ ذخایر معدنی جزو 10 کشور برتر دنیا به شمار می رود. هادی حق شناس اقتصاددانی است که ضمن انتقاد به برنامه ریزی هایی که به هدف ایجاد اشتغال انجام شده اما کارشناسی نشده اند، به پول نیوز گفت: در تمام این سال ها فقط خام فروشی کرده ایم. سرمایه های اعظم معدنی در کشور ما نهفته اما دولت ها در تمامی این سال ها به جای استفاده از این سرمایه، فقط خام فروشی کرده اند.

این اقتصاددان توضیح داد: بر اساس برنامه فراگیر اشتغال سال 96، سهم بخش معدن از ایجاد شغل، 46 درصد در نظر گرفته شده است و این درصد با وجود بکری ایجاد اشتغال در این حوزه به خوبی نشان می دهند که چه ظرفیت مهمی در بخش معدن کشور ما، وجود دارد.

این اقصاددان افزود: این در حالی است در صورتی که پس از فرآوری دست به صادارات بزنیم، اشتغال پایدار در این حوزه ایجاد می شود. این انتظار در بخش فرآوری معادن، مانند بخش فرآوری گاز کشور، انتظار زیادی نبوده و قابل تحقق است.

معاون سازمان بنادر و دریانوری کشو گفت: آژیر خطر اشتغال برای دستگاه های اجرایی کشور مدت هاست که به صدا در آمده و باید بدانیم که یک میلیون شغل را نمی توان با صرف صدور بخش نامه یا تشکیل کمیته و کارگروه ایجاد کرد.

حق شناس تاکید کرد: اگر قرار است نام شغل روی یک فعل بگذاریم، پارامتر پایداری یکی از مهم ترین پارامترهای لازم برای ایجاد یک شغل است. و شغل پایدار صرفا در یک فرآیند هدفمند و بلندمدت، اشتغال پایدار حاصل می شود.

گفتنی است در چند سال اخیر بحران اشتغال، از منظر همه تبدیل به مهم ترین بحران کشور شده است. از رهبری مجلس و دولت گرفته تا مردمی که در نظرسنجی های محتلف فقط «شغل» می خواهند. در حال حاضر، سالانه ده ها هزار فارغ التحصیلی داریم که بازار کار مرتبط با رشته ی آن ها از مدت ها پیش اشباع شده است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا