10 نکته از نگاه علی طیب نیا

رشد 8 درصدی، نیازمند سرمایه گذاری 750 هزار میلیاردی است

رشد 8 درصدی، نیازمند سرمایه گذاری 750 هزار میلیاردی است

وزیر اقتصاد و دارایی به چند نکته مهم اشاره کرد. او از کاهش دستوری نرخ سود بانکی گفت و دلایل تلاطم این روزهای بازار ارز را افزایش تقاضای فصلی دانست

به گزارش صدای اقتصاد صبح امروز در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران که در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، علی طیب نیا، وزیر اقتصاد و دارایی به چند نکته مهم اشاره کرد. وزیر «ضد تورم» کابینه دولت یازدهم از کاهش دستوری نرخ سود بانکی گفت و دلایل تلاطم این روزهای بازار ارز را افزایش تقاضای فصلی دانست. او در بخش دیگری از گفته های خود فصل جدیدی از شرایط اقتصادی را وعده داد که با ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، به روی بن بست های اقتصاد کشور گشوده خواهد شد. وزیر اقتصاد در جمع بندی این نشست گفت: با پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار است اقتصاد ایران که دارای رشدی اندک، پرنوسان و منبع‌محور بوده است به اقتصادی با رشد باثبات و نیز آسیب‌ناپذیر در برابر تکانه‌های خارجی شود و از برون‌زایی به سمت درون‌زایی و در عین حال برون‌نگری تغییر جهت یابد. گزیده از گفته های طیب نیا در ادامه آمده است.

 

* تلاطم بازار ارز به دلیل افزایش تقاضای فصلی و موقتی است

* هزینه های عمرانی به دلیل کاهش قیمت نفت، منابع و مصارف بودجه به شکل معناداری کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل انقباض در اقتصاد کشور محسوب می‌شود. به همین دلیل افزایش هزینه‌های عمرانی پوشش داده شده تا بتواند آثار القایی اقتصادی خوبی ایجاد کند

* در زمینه آثار القایی اقتصادی توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آمد تا حدی که بودجه هزینه عمرانی تاکنون 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.

* بحث کاهش نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. نرخ سودی که در حال حاضر حاکم است به هیچ وجه با اقتضای اقتصاد هماهنگی و تناسب ندارد و با توجه به کاهش نرخ تورم باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم.

* برای رسیدن به رشد 8 درصدی سالانه 750 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

* اقتصاد ایران به‌طور سنتی از دو بیماری مشارکت اندک مردم در فعالیت‌های اقتصادی و اتکای این اقتصاد، رنج می‌برد.

* قرار است با توجه به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، مشکل دولتی‌بودن اقتصاد رفع شده و زمینه برای مشارکت عامه مردم، بخش خصوصی و تعاونی‌ها ایجاد شود.

* برون‌گرایی یعنی توانایی این را داشته باشیم تا از منابع موجود در اقتصاد بین‌الملل در راستای افزایش رفاه مردم و نیز تقویت بنیان‌های رشد اقتصادی از طریق صادرات کمک کنیم.

* اقتصاد مقاومتی از درون می‌جوشد و از همه فرصت‌ها برای رشد هرچه بیشتر و کاهش نابرابری‌ها در جامعه و نیز توسعه اشتغال برای جوانان استفاده می‌کند.

* زمینه‌های توافق هسته‌ای که از طریق اقتصاد مقاومتی فراهم شد فضایی ایجاد کرد که تحریم‌ها و تهدید‌ها جای خود را به تعامل محترمانه بدهد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا