در نشست معارفه اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو؛

صنعت خودرو ظرفیت بالایی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه دارد

صنعت خودرو ظرفیت بالایی برای تأمین مالی از طریق بازار سرمایه دارد

علی تیموری، مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو گفت: با انتشار این اوراق، مجموعاً این صنعت تاکنون 2 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کرده است، که با توجه به گردش مالی بالای این صنعت هنوز جا برای انتشار اوراق و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

 

پذیره‌نویسی صکوک مرابحه ۷۰۰ میلیارد تومانی ایران خودرو با نمادهای«صخود1412» ، «صخود412» و «صخود0012» و با نرخ ۱۸ درصد از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، پذیره نویسی اوراق مرابحه ایران خودرو جهت تامین مالی برای خرید مواد اولیه تولید خودرو از امروز پنجم اسفندماه از طریق بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد و این پذیره نویسی به مدت پنج روز کاری ادامه دارد.

بر اساس مصوبه بورس اوراق بهادار تهران، اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو جمعا به مبلغ 7 هزار میلیارد ریال با نرخ سود علی الحساب 18 درصد جهت تامین بخشی از منابع لازم جهت خرید قطعات مورد نیاز تولید خودرو توسط انجام گرفت که سود آن در مقاطع 3 ماهه پرداخت می شود.

اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو با مشاور عرضه لوتوس پارسیان در سه نماد ، نماد صخود412 به مبلغ 2500 میلیارد ریال، چهارساله، موعد پرداخت سود آن هر سه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویسی وبازارگردان تامین سرمایه، لوتوس پارسیان و عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

همچنین نماد صخود0012 ، مبلغ 3500 میلیارد ریال، چهارساله، موعد پرداخت سود آن هرسه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویس و بازار گردان اوراق تامین سرمایه، بانک ملت، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

نماد صخود142، مبلغ 1000 میلیارد ریال، چهارساله و موعد پرداخت سود آن هرسه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویس وبازارگردان اوراق تامین سرمایه امید، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در این نشست به جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی پرداخت و گفت: بازار بدهی پس از انجام این پذیره نویسی به بیش از 11 هزار میلیارد تومان می رسد که این مبلغ 2 سال پیش کمتر از هزار میلیارد تومان بود.

وی در ادامه افزود: امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بدهی اضافه شد که این عدد در سال های آینده قطعاً رشد می کند و بدین ترتیب در بلندمدت نماگرهای بازار سرمایه اطلاعات دقیقی به تصمیم سازان می دهد.

در ادامه این نشست، علی تیموری مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به گردش مالی 40 هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو گفت: با انتشار این اوراق، مجموعاً این صنعت تا کنون 2 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تأمین مالی کرده است، که با توجه به گردش مالی بالای این صنعت هنوز جا برای انتشار اوراق و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای صنعت خودرو فضا برای ایجاد ابزارهای مختلف وجود دارد، گفت: بورس کالا ابزار جدیدی را مصوب کرده است که بر اساس این مصوبه بعد از پذیرش خودروهای ساخت این تولیدکنندگان امکان معاملات سلف آن در بورس کالا ایجاد می شود.

غلامرضا ابوترابی، مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه عرضه 700 میلیارد تومان اوراق بدهی شرکت ایران خودرو را انتشار بزرگترین اوراق ابزار مالی اسلامی برای بخش خصوصی خواند و گفت: پیش از این تأمین مالی بخش خصوصی در حجم و ارزش بالا در قالب افزایش سرمایه و اوراق مشارکت انجام گرفته بود اما در قالب ابزار مالی اسلامی این نخستین عرضه در این حجم و ارزش است.

وی درباره طولانی شدن زمان پذیره نویسی این اوراق گفت: موافقت اصولی انتشار این اوراق در 20 شهریور 96 توسط سازمان انجام گرفت اما اصلی ترین مشکل برای پذیره نویسی اوراق یعنی رکن ضامن فرآیند پذیره نویسی را طولانی کرد تا بانک ملت ضمانت این اوراق را پذیرفت.

ابوترابی در ادامه به انتشار 170 هزار میلیارد تومان انواع اوراق اسلامی از ابتدای تأسیس قانون بازار ابزارهای نوین مالی اسلامی اشاره کرد و گفت: دولت بیشترین نقش کلیدی را در انتشار انواع اوراق اسلامی دارد به طوریکه هم اکنون دولت با هدف بازپرداخت اصل اوراق های سررسید شده در سال 96 به دنبال انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق منفعت است. وزارت اقتصاد و امور دارایی هم اکنون در حال انجام اقدامات انتشار این اوراق است.

اسماعیل زاده معاون مالی گروه ایران خودرو در این نشست گفت: ایران خودرو تا کنون برای تأمین مالی از نظام پولی استفاده می کرده که با هدف تنوع سازی در سبد مالی و تأمین مالی به انتشار اوراق از طریق بازار سرمایه ورود کرده است.

وی ادامه داد: این سیاست که در بازار سرمایه حضور جدی داشته باشیم آغاز شده اما استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی نیازمند 3 فاکتور نرخ مناسب هزینه تأمین مالی، کوتاه بودن زمان و تطبیق شرایط خودروسازان با اوراق است.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا