نمادهای چینی دردسر آفرید:

تابلوی بدشگون، عامل افت شاخص در بورس هنگ کنگ

تابلوی بدشگون، عامل افت شاخص در بورس هنگ کنگ

تابلویی جدید در بورس هنگ کنگ برای سرمایه گذاران دردسر آفرید تا جایی که مقامات را وادار به تغییر آن کرد.

سال خروس چینی با تمام فراز و نشیب ها به پایان رسید و حالا، نوبت سگ است که استارت سال جدید را در سرزمین چین و کشورهایی که اعتقادات مشابه دارند، به صدا در بیاورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، چینی ها معتقدند که سال سگ مملو از خبرهای خوش و کامیابی و خوشبختی است. بر اساس باورهای این مردم، اگر سگی به طور اتفاقی به خانه آنها بیاید نمادی خوش یمن تلقی می شود که با خود برکت را وارد خانه می کند.

اما در بورس هنگ کنگ، فرارسیدن سال سگ با مقاومت هایی همراه بود.

بورس هنگ کنگ پس از به سر بردن تعطیلات طولانی و یک هفته ای معاملات خود را در فضایی جدید آغاز کرد.

سال معاملاتی نو شد و سرمایه گذاران در بدو ورود به نخستین روز معاملاتی سال جدید، با صحنه ای عجیب رو به رو شدند. تابلویی که به مزاج برخی خوش آمد و برای برخی ناخوش بود.

تابلویی بزرگ نصب شده در دیوار ورودی و اصلی بورس هنگ کنگ که سمبل های مختلف چینی بر آن نصب شده است.

سرمایه گذاران با دیدن این تابلو سیل انتقادها و خرافات را بر سر مقامات وارد کردند.

عده ای می گفتند، این سمبل ها موجب بدشانسی در معاملات می شود، اما دسته دیگر معتقد بودند موجب برکت بیشتر به معاملات خواهد شد.

دیواری که در طبقه همکف معاملات، میزبان تابلویی با یک هزار سمبل چینی است، حالا موجب افت شاخص اصلی بورس هنگ کنگ در روز نخست معاملاتی سال جدید شده است . عده ای معتقدند این سمبل ها نیمه تاریک و تیره اقتصاد را یادآور می شود.

کلماتی که بر روی این دیوار نصب شده اند هم فاز مثبت اقتصاد و هم فاز منفی را نشان می دهند.

ثروت، درآمد، پیروزی، جایزه، تبریک، با فضیلت، واژه های مثبت این تابلو و فقر، طمع، دزدی، رشوه، ارزانی، افت، نفرت انگیز، غیرقابل قبول و سرمایه از دست رفته، نیز واژه های منفی به کار برده در این تابلو هستند.

بر این اساس، نخستین روز معاملاتی سال سگ در این بازار با افت 241 واحدی همراه شد و موجب شد شاخص اصلی به 30 هزار واحد برسد و سیل تصویرها از شاخص و تابلو در فضای مجازی ویرال شد.

ویلیام چیم، یک کاربر فیس بوک با انتشار تصویری از این تابلو و شاخص هنگ کنگ نوشت: "مکانی که برای تولد ثروت تلقی می شد هم اکنون تبدیل به قبرستانی برای مردگان شده است. این نشانه خوبی نیست!"

سخنگوی بورس هنگ کنگ در این خصوص گفت: طراحی این دیوار به عهده موزه فایناس چین بوده است. وی معتقد بود که تمامی این سمبل ها در حوزه سمبل شل()چینی است . سمبل شل یا همان صدف در واقع نشانه اصلی پول، ثروت، دارایی در سرزمین چین است.

در حدود سه هزار سال پیش، صدف های گوش ماهی به عنوان ارز رایج چین برای داد و ستد کالا استفاده می شد و پس از آن نماد که به صدف(شل) معرف است نماد ثروت، دارایی و پول قلمداد شد .

سخنگوی این بازار اعلام داشت: پس از افزایش انتقادها به این تابلو ، دیوار اصلاح شد و نه تنها برخی واژه ها تغییر کرد بلکه کل تابلو به طبقه دیگری از بورس هنگ کنگ انتقال داده شد که در ماه مارچ به عنوان طبقه موزه فاینانس فعالیت خواهد کرد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا