دلایل وزیر اقتصاد درباره تلاطم ارز و آینده نرخ سود بانکی

دلایل وزیر اقتصاد درباره تلاطم ارز و آینده نرخ سود بانکی

وزیر اقتصاد با اعلام بررسی کاهش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار ، دلایل تلاطم روزهای اخیر ارز را اعلام و آن را موقتی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی طیب‌نیا که در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه دفاع ملی حضور داشت، درباره برنامه دولت برای خروج از رکود گفت: مجموعه سیاست‌هایی که دولت برای تسهیل رونق انتخاب کرده محدود به این سیاست و پرداخت تسهیلات برای خرید کالای مصرفی نیست.

وی ادامه داد:هزینه‌های عمرانی به دلیل کاهش قیمت نفت، منابع و مصارف بودجه به شکل معنی‌داری کاهش پیدا کرده و یکی از عوامل انقباض در اقتصاد کشور محسوب می‌شود . به همین دلیل افزایش هزینه‌های عمرانی پوشش داده شده تا بتواند آثار القایی اقتصادی خوبی ایجاد کند. در زمینه آثار القایی اقتصادی توفیقات قابل ملاحظه‌ای به دست آمد تا حدی که بودجه هزینه عمرانی تاکنون 20 هزار میلیارد تومان رسیده و با توجه به کاهش شدید قیمت جهانی نفت موفقیت قابل ملاحظه‌ای محسوب است.

طیب‌نیا ادامه داد: در حوزه سیاست‌های پولی مجموعه‌ای از سیاست‌ها طراحی شد که مربوط به کاهش نرخ سپرده قانونی این بانک‌ها از 13.5 درصد به 10 درصد بود و برای بانک‌های منضبط کاهش می یابد و به ازای هر واحد کاهش 7 تا 8 هزار میلیارد تومان به قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزوده می‌شود و منابع آن به سمت واحدهای تولیدی می‌رود.

این وزیر با ابراز امیدواری به ادامه روند نزولی تورم افزود: بحث کاهش نرخ سود در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد. فکر می‌کنیم نرخ سودی کنونی به هیچ وجه با اقتضای اقتصاد هماهنگی و تناسب ندارد. بنابراین با توجه به کاهش نرخ تورم باید شاهد کاهش نرخ سود در آینده باشیم.

طیب نیا در پاسخ به این سؤال که آیا نرخ سود همان 18 درصد توافق شده بین بانک‌ها خواهد بود، گفت: اجازه دهید راجع به عدد صحبت نکنم. بحث‌های مفصلی در شورای پول و اعتبار راجع به این موضوع انجام شده و فعلاً اولویت اجرای سیاست‌های قبلی است و با اخذ اطمینان نسبت به اجرای برنامه‌ها اقدام شود.

وی درباره دلایل رشد روزهای ارز هم توضیح داد: این نوسانات فصلی بوده و آنچه همکاران در بانک مرکزی تحلیل دارند ناشی از نزدیک شدن به افزایش تقاضا در ژانویه و نیز افزایش تقاضای ارز از سوی اتباع خارجی است . بنابراین تغییرات جدی در بازار رخ نداده و این نوسانات در فصول سال رخ می دهد.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر که آیا این موضوع ارتباطی به خروج ارز از کشور به دلیل صدور ویزای اربعین می‌تواند باشد، اظهار داشت: مجموعه‌ای از این عوامل به صورت فصلی تقاضای ارز را افزایش داده و فکر نمی‌کنیم قابل ملاحظه باشد. آنچه برای ما در بازار ارز مهم بوده ثبات پایدار بوده و اینکه جلوی التهابات و تلاطم آن گرفته شود.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا