یارانه نمی‌خواهیم؛ قیمت خرید زغال سنگ را عادلانه کنید

یارانه نمی‌خواهیم؛ قیمت خرید زغال سنگ را عادلانه کنید

گروه معادن >زغال‌سنگ - انجمن زغال سنگ ایران با ارسال نامه ای به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: عدم شفافیت و تعیین تکلیف قیمت داخلی موجب غیر اقتصادی شدن معادن زغال سنگ، عدم سرمایه گذاری جدید و نهایتاً تعطیلی معادن و افزایش واردات خواهد شد.

به گزارش ماین نیوز، انجمن زغال سنگ ایران به دنبال تشدید مشکلات معادن این بخش با استمدادخواهی از نمایندگان مجلس خواستار رسیدگی به مشکلات معادن زغال سنگ شدند.

در این نامه که اعضای انجمن زغال سنگ به به ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده اند آمده است: در شرایطی که ذوب آهن کسری زغال سنگ خود را با قیمت های حدود 2 برابر قیمت داخلی خرید می نماید عدم شفافیت و تعیین تکلیف قیمت داخلی موجب غیر اقتصادی شدن معادن زغال سنگ، عدم سرمایه گذاری جدید و نهایتاً تعطیلی معادن و افزایش واردات خواهد شد. اگر یارانه ای به معادن زغال سنگ پرداخت نمی کنند حداقل توافقات انجام شده در قیمت ها را اجرایی کنید.

متن به این نامه به شرح زیرا است:

به استحضار می رساند با توجه به بلاتکلیفی قیمت زغال سنگ در سال 96 در تاریخ 19 دی ماه 96 جلسه ای به ریاست آقای دکتر شریتعمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، اعضاء مجمع و مدیریت عامل شرکت ذوب آهن اصفهان، معاونین وزیر صنعت و هیئت مدیره انجمن زغال سنگ ایران برگزار گردید.

علی رغم اینکه قیمت جهانی زغال سنگ در طول یکسال گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته و از طرف دیگر قیمت جهانی فولاد و به طبع آن محصولات ذوب آهن در بازار داخلی رشد 40 درصدی داشته با توجه به فرا رسیدن ماه های پایانی سال انجمن زغال سنگ ناگزیر بود جهت تصمیم گیری و تعیین قیمت سال 96 نهایت همراهی و تعامل را داشته باشد و نهایتاً قیمت سال 96 زغال سنگ با افزایش حدود 13 درصدی از 450 تومان به 510 تومان به ازای هر تن افزایش یافت و با توجه به اینکه ذوب آهن اعلام نمود حسابهای شش ماهه اول را بسته و گزارش آن را به بورس داده است.

مقرر گردید قیمت جدید از 1 مهرماه اعمال گردد و مراتب صورت جلسه و طی نامه شماره 60/237184 مورخ 25 دی ماه 96 ابلاغ گردید.

پس از این ابلاغ ذوب آهن طی نامه ای به بورس اعلام نموده قیمت جدید را از تاریخ 1 دی ماه 96 اجرایی خواهند نمود. لذا مجددا طی نامه ای از طرف انجمن زغال سنگ ایران مراتب اعتراض حضور وزیر صنعت اعلام و در خواست شد ذوب آهن به توافقات بعمل آمده در جلسه پایبند باشد. و مجداً معاونت وزیر طی نامه شماره 60/245198 مورخ 4 بهمن ماه 96 دستور جدید وزیر صنعت را به ذوب آهن ابلاغ و اعلام نمود که قیمت جدید می بایست از تاریخ 1 مهرماه 96 اجرایی شود.

علی رغم توافقات به عمل آمده و دستور صریح وزیر، شرکت ذوب آهن اصفهان تاکنون طبق توافقات و مفاد صورتجلسه عمل نموده و عدم تصمیم گیری عملاً باعث خواهند شد موضوع شامل مرور زمان شده و معادن زغال سنگ کشور زیان قابل توجهی نموده و بحران مالی در ایام پایان سال گریبانگیر انها شود.




بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا