معادنی که به جای کارگر، گردشگر می‌پذیرد

معادنی که به جای کارگر، گردشگر می‌پذیرد

گروه معادن - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: برخی معادن استان این امکان را دارد که به سایت گردشگری تبدیل شود.

به گزارش ماین نیوز، «رباب داداشی» در رابطه با معدن بایچه‌باغ، اظهار کرد: این معدن به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین معادن کشور مطرح بوده و محدوده معدن هم‌اکنون برای حفاظت و حراست از آن و طی مراحل اخذ پروانه اکتشاف و انجام عملیات اکتشافی عناصر پلی‌متال به شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران تحویل شده است.

این مسئول ادامه داد: مقرر شده امکان ایجاد سایت گردشگری در ساختمان‌ها و آثار قدیمی معدن‌کاری به‌جامانده از فعالیت‌های معدنی سابق نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

وی افزود: هم‌اکنون شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال انجام مطالعات لازم و تهیه طرح بازسازی ساختمان‌های موجود، رفع معارضین و تملک اراضی است، از همین‌رو برنامه زمان‌بندی برای تبدیل این معدن به سایت گردشگری مشخص نشده اما این شرکت مصمم است حداکثر ظرف مدت یک سال زمینه لازم را برای امکان اجرای تورهای یک‌روزه و بازدید از این سایت را برای گردشگران فراهم کند. همچنین احداث مکان‌های اقامتی و برگزاری تورهای طولانی‌مدت از جمله برنامه‌های میان‌مدت این شرکت است.

داداشی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به معدن بایچه‌باغ، خاطرنشان کرد: آسیب‌های وارده که براثر مرور زمان و عدم وجود برنامه کافی برای حفظ آثار به جا مانده به وجود آمده، باعث تحمیل هزینه برای ایجاد سایت گردشگری شده و از طرفی به لحاظ لزوم انجام تعمیرات و ترمیم آثار، به زمان نیاز است که این مهم سبب به تعویق افتادن تبدیل معدن بایچه‌باغ به سایت گردشگری می‌شود.

وی با بیان این‌که در استان به جز معدن بایچه‌باغ معادن دیگری وجود دارد که امکان تبدیل به سایت گردشگری را دارند، تصریح کرد: معدن چهرآباد که محل کشف مردان نمکی به‌عنوان جاذبه گردشگری توسط مردم و باستان‌شناسان مطرح است و نیز معدن انگوران به‌عنوان یک معدن در سطح کلاس جهانی و بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه دارای پتانسیل زیادی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است که از نظر زمین‌شناسی نیز می‌تواند علامندان زیادی را جذب کند که به‌عنوان ایجاد سایت گردشگری در حین فعالیت معدن نیز مدنظر است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان یادآور شد: کوه‌های رنگی ماهنشان در حواشی جاده زنجان به ماهنشان و دودکش‌های جن، تخت دیو و ریپل مارک‌ها که حاصل فرسایش آب و خاک و انواع گسل‌ها وچین‌خوردگی‌ها هستند، می‌تواند به‌عنوان جاذبه‌های ژئوتوریسم مطرح شده و برای جذب گردشگران مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ستون‌های بازالتی واقع شده در منطقه قره‌پشتلو و غارهای کتله‌خور، خرمنه‌سر و گلجیک هم به‌عنوان جاذبه‌های طبیعی می‌تواند برای برنامه‌ریزی برای جذب گردشگران مدنظر باشد.
بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا