تسنیم گزارش می‌دهد

حال پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل خوب نیست

حال پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل خوب نیست

درحالی طی دو سال اخیر"حقوق شهروندی"ترجیع‌بند سخنان وزیر راه بوده که چند وقتی است معاون وی در شرکت ساخت پرچمدار رعایت حقوق شهروندی شده،اما با این وجود حال پروژه‌های مهم زیرساختی حمل‌ونقل کشور از جمله راه‌آهن‌ها غرب،قزوین-رشت، تهران-همدان و...خوب نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، چند وقتی است شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور پرچم‌دار حقوق شهروندی و پیاده‌سازی شاخص‌های آن در پروژه‌های حمل‌ونقلی شده است.

این شرکت به‌عنوان متولی احداث زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور بیشترین سهم بودجه سالانه بین زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی را دریافت می‌کند، اما با این حال طی دو سال گذشته وضعیت پروژه‌های زیرساختی حوزه حمل‌ونقل کشور نسبت به گذشته تغییر چندانی نکرده است.

راه‌آهن غرب یکی از مهم‌تری پروژه‌هایی است که با وجود تاکید مسئولان عالی‌رتبه نظام اما همچنان به دلیل عدم تخصیص منابع مالی در وضعیتی نزدیک به توقف به سر می‌برد، موضوعی که محمدابراهیم محبی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره آن گفت: راه‌آهن غرب برخلاف برخی از آمارهای خوشبینانه در حال حاضر دارای 66 درصد پیشرفت فیریکی است.

وی با اشاره به این‌که راه‌آهن غرب یکی از محورهای مورد توجه مقام معظم رهبری است، افزود: مدیریت استان نیز برای تعیین تکلیف بودجه راه‌آهن غرب با توجه به اینکه کرمانشاه به عنوان استانی استراتژیک و محوری در کشور مطرح است در کنار پیگیریهای نمایندگان استان تلاش کند.

وی تخصیص مناسب و به موقع اعتبارات به استان‌های مرزی بر اساس شاخص عدالت ضروری دانست و اظهار کرد: تخصیص اعتبارات عمرانی مناسب به استان‌های مرزی به دلیل تخریب زیرساخت‌ها در دوران جنگ تحمیلی بر اساس این شاخص است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با اشاره به اینکه ردیف بودجه سال 94 راه‌آهن غرب نزدیک به 156 میلیارد تومان است، گفت: بر اساس آخرین گزارش معاون وزیر راه و شهرسازی از مبلغ بودجه مذکور، بودجه‌ای به راه‌آهن غرب تخصیص نیافته است.

پروژه‌های مهم و تاثیرگذار ریلی از جمله راه‌آهن چابهار-مشهد پس از گذشت 5 سال از کلنگ‌زنی در وضعیت بغرنجی به لحاظ تامین مالی به سر می‌برد، این وضعیت برای سایر پروژه‌های حملو‌نقلی نیز صدق می‌کند.

با وجود اهمیت چاره‌اندیشی برای اتمام پروژه‌های اولویت‌دار بخش حمل‌ونقل، اما شرکت ساخت چندماهی است روی شعار وزیر راه و شهرسازی متمرکز شده است.

چندی پیش با مصوبه دولت احداث 4 طرح ریلی راه‌آهن کرمان – زاهدان، راه آهن شیراز – اصفهان، احداث خط دوم راه آهن تهران – میانه – تبریز و احداث راه آهن گرگان – اینچه برون از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به راه‌آهن جمهور اسلامی ایران منتقل شد.

پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: این تغییر با هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی درون وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت.

وی با اشاره به ساخت خط دوم راه‌آهن تهران - میانه - تبریز افزود: به طور معمول کار اجرایی احداث خط دوم‌ها بر عهده شرکت راه‌آهن بوده و با توجه به این‌که پیشرفتی در این مسیر نداشته‌ایم، این پروژه نیز به شرکت را‌ه‌آهن منتقل شد.

انتهای پیام/

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا