وضعیت فولاد در بازارهای جهانی

وضعیت فولاد در بازارهای جهانی

دنیای معدن - اداره بازرگانی امریکا به دونالد ترامپ پیشنهاد اعمال تعرفه سنگین بر واردات فولاد و آلومینیوم از چین و سایر کشورها را داده است.

این پیشنهاد که مدتها پیش مطرح شده بود می تواند وعده های انتخاباتی دونالد ترامپ در حمایت از صنعت فولاد امریکا در رقابت با رقبای خارجی بخصوص چین را محقق کند ضمن اینکه می تواند جرقه شروع اقدامات تلافی جویانه شود.

پیشنهاد اولیه مبنی بر اعمال حداقل تعرفه 24 درصدی بر واردات تمامی محصولات فولادی و حداقل 7.7 درصد تعرفه بر واردات کل محصولات آلومینیومی از همه کشورهاست. برزیل، چین، روسیه، کره جنوبی، افریقای جنوبی و ویتنام کشورهایی هستند که در این پیشنهاد تاکید بیشتری بر آنها شده است. ماه گذشته به دنبال شکایت تولیدکنندگان امریکایی در مورد دامپینگ این دو فلز، پیشنهادات مربوط به دولت ترامپ ارائه شد. ترامپ با استناد به قانون تجاری 1962 دستور رسیدگی به این مورد را صادر کرد هرچند که این قانون از سال 2001 مورد استفاده قرار نگرفته است.

ویلبر راس، وزیر بازرگانی امریکا تاکید کرد که می بایست آقای ترامپ تصمیم نهایی خود مبنی بر استثناء قرار دادن برخی کشورها مثل متحدان ناتو از اعمال هرگونه اقدامی را مشخص نماید. آقای ترامپ تا یازدهم آوریل فرصت دارد تصمیم نهایی خود در مورد محدودیت واردات فولاد را اعلام نماید ضمن اینکه آخرین مهلت اعلام تصمیم ایشان در مورد محدودیت واردات آلومینیوم بیستم آوریل می باشد. وی به خبرنگاران گفت: "رییس جمهور مختار است هریک از پیشنهادات را تغییر داده و یا نظر کاملا متفاوتی ارائه نماید." ایشان اظهار کردند تعجبی نیست اگر کشورها این مورد را در سازمان تجارت جهانی به چالش بکشند. وی اظهار کرد با ارائه این پیشنهاد ارزش سهام فولاد امریکا بالا رفته است. در ضمن در این طرح پیشنهادی افزایش تولید صنایع فولادی بدون بالا رفتن قیمت ها مطرح شده است. وزیر بازرگانی امریکا اظهار کرد برخی شرکت های امریکایی می توانند در مورد واردات کالای خاص مورد استفاده خود که در داخل به اندازه کافی تولید نمی شود و یا ملاحظات امنیتی خاصی دارد درخواست معافیت پرداخت تعرفه وارداتی داشته باشند.

آقای ترامپ طی ملاقاتی که هفته گذشته با سناتورها و افراد کنگره داشت اظهار کرد اقداماتی برای محدودیت واردات این دو فلز انجام خواهد داد. این در حالی است که برخی قانونگذاران امریکایی و کاربران آلومینیوم و فولاد در مورد نتیجه اعمال تعرفه های وارداتی بر محدودیت موجودی یا افزایش قیمت مواد خام اولیه مورد استفاده در تمام صنایع از اتومبیل گرفته تا لوازم خانگی، هواپیما و ساخت و ساز هشدار دادند.   

بازار مقاطع ترکیه در رونق

میلگرد صادراتی ترکیه با رشد بازار داخلی آن بالا رفته است. البته فعالیت بازار صادرات محدود است. قیمت پیشنهادی میلگرد صادراتی 15 تا 20 دلار رشد داشته 585 تا 590 دلار هر تن فوب حمل آوریل شده است. در بازار داخلی ترکیه نیز میلگرد 600 تا 610 دلار هر تن درب کارخانه می باشد.

 مفتول صادراتی ترکیه نیز نسبت به اوایل فوریه  20 تا 25 دلار رشد داشته 620 دلار هر تن فوب شده است.

رشد صادرات بیلت اوکراین

اوکراین که یکی از بزرگترین صادرکننده های محصولات فولادی نیمه تمام است در نوامبر 2017 حدود 830 هزار تن بیلت صادر کرد  که رشد 45.61 درصدی ماهانه داشته است. ایتالیا 40 درصد بیلت صادراتی اوکراین را خریداری کرد. در سال 2017 نیز بین ژانویه تا نوامبر این کشور 5.64 میلیون تن بیلت صادر کرده است.

قابل ذکر است هفته گذشته بیلت صادراتی اوکراین 510 تا 515 دلار هر تن فوب به امریکای لاتین صادر شده است.

 

 

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا