هزینه های جدید به معادن تحمیل نکنید

هزینه های جدید به معادن تحمیل نکنید

دنیای معدن - رییس انجمن سنگ آهن گفت: ادامه روند فعلی تحمیل هزینه با عناوین و بهانه های بی سابقه به معادن کوچک و متوسط، آینده فعالیت آن ها را مبهم کرده است.

به گزارش دنیای معدن، مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ آهن با انتقاد از نگاه دولت به مقوله مطالبات گفت: متأسفانه در دولتی که با شعار حمایت از بخش خصوصی رأی آورد و پا به میدان گذاشت، شاهد رفتارهایی با این بخش هستیم که بسختی بتوان نمونه هایی از آن ها در دولت های گذشته سراغ گرفت. مسئولان دولتی طی سال های اخیر دائما تغییر کرده اند و هر مسئول تازه نفسی بدون توجه به مشکلات و معضلات انباشته شده بخش خصوصی، تکالیف و انتظارات جدیدی از ما تعریف می کند که نشان دهنده بی اطلاعی، عدم شناخت و ناپختگی است.


وی افزود: دولت دست به ابداعات تازه ای در مورد مفاهیم شناخته شده در اقتصاد زده است؛ همه ما می دانیم مبنای محاسبه و دریافت مطالبات دولتی اعم از مالیات، حقوق دولتی معادن، بهره مالکانه و... درآمدی است که از فعالیت یک تولیدکننده یا معدن دار حاصل می شود ولی بنظرمی رسد دولتمردان با کنار گذاشتن این مبنا، به دنبال تعریف و دریافت مطالبات دولتی از فروش یا حتی تولید ما هستند!


این فعال معدنی با اشاره به تصویب دریافت یک درصد از معادن در قالب بودجه سال آینده گفت: ظاهرا مطالبات دولتی در ایران سقف ندارد؛ حقوق دولتی، بهره مالکانه، حقوق محیط زیست، مالیات بر عملکرد، حقوق شهداری ها و بتازگی هم تصویب دریافت یک درصد از فروش مواد و فرآورده های معدنی و واریز آن به حساب خزانه در بودجه سال آینده. خوب است دولتمردان و نمایندگان مجلس به این سؤال پاسخ دهند آیا با این روند، می توان امیدی به ادامه فعالیت معادن کوچک و متوسط داشت؟!


اکبریان با اشاره به تأکید دولت به ایجاد اشتغال گفت: محاسبات نشان می دهد هزینه ایجاد هر شغل به طور متوسط 250 میلیون تومان است به این ترتیب عقل و منطق حکم نمی کند به امید کسب درآمد تحت عناوین عجیبی مانند آنچه مجلس بتازگی تصویب کرد، همین اشتغال موجود را نیز از بین ببریم. آیا دولتمردان به این فکر کرده اند با هزینه هایی که به معادن کوچک و متوسط تحمیل می کنند اساسا تولیدی صورت نخواهدگرفت که از آن مالیات یا سهمی به دولت برسد. گذشته از این درآمد حاصل از این مجاری قطعا در مقایسه با ضرر از دست رفتن اشتغال موجود برابری نمی کند.


رییس انجمن سنگ آهن ادامه داد: همه می دانیم دولت به شدت دچار کمبود درآمد و به دنبال تعریف مجاری تازه درآمدی است ولی راه حل این مشکل اعمال فشار بر بخش خصوصی نیست. آن هم در شرایطی که بسیاری از معادن بخش خصوصی اعم از کوچک و متوسط مدت هاست در حاشیه سود نیستند و با تصمیمات عجولانه و ناپخته ای که این روزها شاهدش هستیم، آینده فعالیت این معادن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا