آغاز معرفی بنگاه‌های تولیدی به بانک

آغاز معرفی بنگاه‌های تولیدی به بانک

قائم مقام وزیر صنعت درباره بنگاه‌های تولیدی که برای تسهیلات به بانک مرکزی معرفی شده‌اند،گفت: این واحدها در 9 تا 10 گروه کالایی دسته‌بندی شده و در بخش سیمان 71 واحد تولیدی قرار گرفته‌اند.

دولت طی چند هفته اخیر برای تحریک تقاضا در بازار و ایجاد رونق در بخش تولیدی کشور بسته‌ای را ارائه کرد که در بندهایی از آن ارائه تسهیلات برای خرید خودرو، لوازم خانگی و همچنین ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان برای خرید کالاهای واسطه‌ای، مواد اولیه و طرحی تحت عنوان خرید دین عنوان شده است، اما این روزها در رسانه‌ها بیشتر سخن از تسهیلات خودرو و لوازم خانگی به میان می‌آید و حرفی از ارائه تسهیلات برای کالای واسطه‌ای دیگر واحدهای تولیدی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، مجتبی خسروتاج در پاسخ به اینکه برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی و خرید کالاهای واسطه‌ای و رد دیون وزارت صنعت، معدن و تجارت چه کرده است، اظهار داشت: فهرستی از تمام واحدهای تولیدی که کالاهای واسطه‌ای تولید می‌کنند،‌ تهیه کرده‌ایم و آنها را با نشان دادن موجودی و اینکه چه کالایی را تولید می‌کنند، به شبکه بانکی معرفی کردیم.

وی اضافه کرد: شبکه بانکی هم براساس اینکه این کالاها هر کدام در ارتباط با کدام بانک هستند، تصمیم‌گیری می‌کند، چرا که بانک مرکزی برای هر کالایی بانکی را مشخص کرده تا تولیدکنندگان به آن مراجعه کنند.

به گفته خسروتاج به‌عنوان مثال واحدهای تولیدی که در بحث فولاد و قطعات فولادی کار می‌کنند، ممکن است با بانک‌های مختلفی کار کرده باشند که ابتدا باید تکلیف آنها روشن شده و بدانند به کدام بانک برای ارائه اسناد خود، مراجعه کنند، تا خرید دین صورت گیرد.

قائم مقام وزیر صنعت تصریح کرد: اگر اسناد تجاری این واحدهای تولیدی مدت‌دار باشد در بانک مربوطه خرید دین انجام شده و آن را تبدیل به نقد می‌کنند. با بانک مرکزی توافق کرده‌ایم که این تسهیلات حداکثر یک ساله  و با کارمزد 16 درصد درنظر گرفته شود.

وی در پاسخ به اینکه تاکنون چه تعداد واحد تولیدی در این زمینه به بانک مرکزی معرفی شده‌اند، گفت: این واحدها در 9 تا 10 گروه کالایی دسته‌بندی شده و مثلاً در بخش سیمان 71 واحد تولیدی قرار گرفته‌اند.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام این مراحل به واحدهای تولیدی هم اطلاع‌رسانی شده تا به بانک مرکزی برای خرید دین مراجعه کنند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا