معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان:

افزایش ۲۵ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخلی

افزایش ۲۵ درصدی عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخلی

گروه صنایع معدنی >فولاد - معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه اصفهان، راهبرد اصلی و شاخص شرکت فولاد مبارکه را ضرورت تامین حداکثر نیاز بازار داخلی از طریق افزایش تولید و تنوع سبد محصولات کیفی فولادی برابر درخواست مشتریان دانست و گفت: با هدف تامین مواد اولیه صنایع کشور و ایجاد رونق اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، اولویت اول فولاد مبارکه عرضه بیشتر محصولات به بازار داخلی نسبت به صادرات است.

به گزارش ماین نیوز، مهندس محمود اکبری معاون فروش و بازاریابی گروه فولاد مبارکه اصفهان در ادامه به ارائه گزارش عرضه محصولات مبارکه تا پایان دی ماه جاری اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال تاکنون، ۴ میلیون و ۸۲۹ هزار تن انواع محصولات فولادی تخت به بازار داخلی عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد رشد داشته است. معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان با بیان این مهم که سال‌های اخیر تاکید مدیرعامل محترم فولادمبارکه از یک سو و تلاش و دانش کارکنان گروه فولاد مبارکه ازسوی دیگر موجب شد تا همواره در جهت تامین نیازهای جدید مشتریان حرکت کنیم، افزود: افزایش ۱۶ درصدی تولید در فولاد مبارکه در امسال و افزایش تولید محصولات ویژه در طی این سال‌ها و تنوع تولید برابر سفارش مشتری، گواهی بر این رویکرد است. مهندس اکبری در ادامه به عملکرد فولاد مبارکه در بخش‌های فروش و بازاریابی، نقش بورس کالا و نقش فولاد مبارکه در رونق واحدهای تولیدی اشاره کرد که ماحصل آن در ادامه می‌آید.


وضعیت عرضه محصولات فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر را چطور ارزیابی می‌کنید؟
تامین حداکثری بازارهای داخلی به عنوان یکی از راهبردهای اصلی فولاد مبارکه همواره در دستور کار بوده است؛ به نحوی که از سال ۱۳۹۴ تا کنون میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازارهای داخلی با رشد فزاینده‌ای مواجه بوده است. به عبارتی میزان فروش شرکت در داخل کشور که در سال ۹۴ بالغ بر ۳ میلیون و ۳۳۰ هزار تن بوده، در سال ۹۵ با رشد ۴۲ درصدی به ۴ میلیون و ۷۱۸ هزار تن و در ۱۰ ماهه سال ۹۶ به ۴ میلیون ۸۳۰ هزار تن افزایش یافته است.


آیا این سطح از تولید و فروش محصولات در بازار داخلی، تاثیری بر واردات این محصولات داشته است؟
یکی از دستاوردهای بزرگ صنعت فولاد کشور که دقیقا در راستای سیاست‌های مورد نظر رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی است؛ افزایش تولید و عرضه محصولات فولاد در داخل کشور و کاهش واردات این محصولات بوده است. در طی این سال‌ها بر اثر افزایش تولید در شرکت فولادمبارکه و عرضه آن به بازار داخل، واردات ورق فولادی از رقم ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۴ به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال ۹۵ و یک میلیون و ۶۴۰ هزار تن در ۹ ماهه ۹۶ کاهش یافته است.


در عرضه محصول به بازار داخل، آیا به نیاز مشتریان توجه خاص می‌شود؟
مهمترین عامل در تعیین برنامه تولید در فولادمبارکه، سفارش مشتریان است. در طی سال‌های اخیر تا کید مدیریت ارشد فولادمبارکه از یک سو و تلاش و دانش کارکنان ازسوی دیگر موجب شد تا همواره در جهت تامین نیازهای جدید مشتریان حرکت کنیم. افزایش تولید محصولات ویژه در طی این سال‌ها گواهی بر این رویکرد است.همچنین بنا به درخواست برخی مشتریان، شرکت فولاد مبارکه برنامه‌ریزی نمود تا درصد تولید کلاف گرم با ضخامت کمتر از ۳ میلیمتر را افزایش دهد، به همین علت تولید و عرضه کلاف گرم با ضخامت کمتر از ۳ میلیمتر به بازار داخلی از ۷۴۹ هزار تن در سال ۱۳۹۴ به یک میلیون و ۶۱۵ هزار تن در سال ۱۳۹۵ رسیده که این تولید رشدی ۱۱۵ درصدی را شاهد بوده و خوشبختانه در ۱۰ ماهه امسال نیز با رشدی حدود ۳۰ درصد به یک میلیون و ۷۳۵ هزار تن رسیده است. در فولادمبارکه به صورت کلی قاعده‌ای حکمفرما است و آن اینکه هر نوع محصول که از نظر فنی در محدوده تولید خطوط مختلف شرکت قرار دارد، با بهره‌گیری از دانش و همت همکاران با هدف رفع نیاز داخل از واردات و همچنین حضور شرکت در بازارهای هدف صادراتی، اقدام به تولید آن می‌شود. این اراده از طریق توسعه‌های مختلف عمودی و افقی که در طی این سال‌ها در شرکت انجام پذیرفته قابل تحقق می‌باشد و گام‌های بلندی هم در این راستا برداشته شده است.


تاثیر کاهش واردات بر تولید ملی چه بوده است؟
به علت افزایش تولید شرکت و افزایش عرضه به بازار داخلی در دو سال گذشته، واردات محصولات فولادی روند نزولی داشته است در امسال واردات ۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است که این موضوع کمک زیادی به جلوگیری از خروج ارز کشور نموده و موجب شده تا زنجیره‌ای از صنایع و معادن در رونق نسبی قرار گیرند.


تعامل شرکت فولاد مبارکه در بخش فروش با مشتریان چگونه است؟
فولاد مبارکه در راستای استراتژی کلان نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی، میزان عرضه کالاهای خود با اعتبار بلند مدت را افزایش داده و این اقدام کمک زیادی به تولیدکنندگان پایین دست فولاد مبارکه جهت کاهش مشکلات تامین نقدینگی، ایجاد اشتغال و ادامه فعالیت کارگاه‌های تولید داشته است.

به طور معمول هر زمان محصول بیشتری به بازارهای داخلی اختصاص داده می‌شود، عرضه محصول در بازار صادرات کاهش می‌یابد، برای ایجاد توازن بین عرضه محصول در داخل کشور و صادرات آن چه تدابیری اندیشیده شده است؟
همانگونه که می‌دانیم اهمیت صادرات همواره در سیاست‌های راهبردی اقتصادی کشور بوده و دستیابی به بازارهای صادراتی نیازمند برنامه‌ریزی است و یک شبه اتفاق نمی‌افتد، از همین رو اهمیت حفظ بازار صادراتی، کمتر از دستیابی به آن نیست و فولاد مبارکه همواره تلاش کرده اولویت اول خود را به تامین نیاز بازار داخلی اختصاص دهد و در عین حال بازارهای صادراتی خود را نیز حفظ نماید.


به نظر شما فولاد مبارکه در زمینه پاسخگویی به درخواست و اعلام نیازهای مشتریان تا چه حد موفق بوده است؟
افزایش تولید در فولاد مبارکه و روند نزولی واردات به کشور گواه این است که فولاد مبارکه با بهره گیری از تمام ظرفیت خود، به خوبی توانسته است پاسخگوی نیاز بازار داخل باشد، تا جایی که این شرکت همواره از مشتریان خود خواسته است تا نیاز واقعی خود را اعلام نمایند که بسیاری از آنها نیز همکاری خوبی در این خصوص داشته اند، در عین حال برخی نیز به دلایل نامعلومی برای تعیین میزان ورق مورد نیاز خود هیچ گونه آمار مستندی را اعلام نکرده‌اند.این در حالی است که در سال ۹۵، بیش از ۴۰۰ هزار تن پیشنهاد فروش فولاد مبارکه به دلیل عدم نیاز مشتریان داخلی و اشباع بازار، با عدم استقبال خرید مواجه شد و این محصولات به سایر مشتریان فروخته شده است.


نظر شما در خصوص اینکه گفته می‌شود فولاد مبارکه در تولید و عرضه انحصار ایجاد کرده است، چیست؟
آمارهای موجود در بازار و همچنین مشاهده رفتار عملکردی فولاد مبارکه و رشد فروش محصولات، از افزایش عرضه و تقاضا خبر می‌دهد و بنابراین این ادعا که کنترل قیمت‌ها با استفاده از محدودیت عرضه ایجاد شده، مبنای درستی ندارد. علاوه بر این، انحصار را نمی‌توان در میزان عرضه به کار برد و به طور اصولی وقتی قیمت‌گذاری محصولات در اختیار فولاد مبارکه نیست، شکل‌گیری انحصار نیز فاقد موضوعیت است و باید رفتار شرکت را در بازار مورد توجه قرار داد، ضمن آنکه محصولات فولاد مبارکه به جهت کیفیت بالا همواره نخستین گزینه خریداران است، بنابراین چگونه می‌توان انتظار داشت که فروشنده‌ای رفتار انحصارگرایانه داشته باشد، اما محصولات تولیدی‌اش گزینه اول تأمین تمامی خریداران باشد؟
از طرفی تلاش فولاد مبارکه در طی سال‌های اخیر برای توسعه در ظرفیت تولید و تنوع محصولات عرضه شده یک جهاد واقعی اقتصادی است. حرکت مستمر فولادمبارکه در مسیر رشد و توسعه در سال‌های اخیر که سهم خود را به خوبی در افزایش تولید ایفا نموده و در مقابل سایر بخش‌ها که احیانا با سرعت کمتری رشد یافته‌اند جای تقدیر دارد و اطلاق لفظ انحصار به نوعی ظلم به مجاهدت هزاران نفر از کارکنان و پیمانکاران مربوطه است.


نقش بورس کالا را در بحث قیمت‌گذاری محصولات فولادی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فلسفه شکل‌گیری بورس مشخص است و همانگونه که می‌دانیم تمامی اقتصادهایی که بر مبنای تجارت آزاد فعالیت دارند، بر تداوم فعالیت بورس به واسطه شفاف‌سازی و بستری برای تنظیم بازار تأ کید دارند. در گذشته محصولات از سوی دولت نرخ‌گذاری می‌شد که برخی از افراد که آنها را بیشتر واردکنندگان تشکیل می‌دادند برای کنترل قیمت‌ها با بهره گیری از گپ قیمتی ایجاد شده در بازار آزاد نسبت به خرید محصولات و کسب سود از این طریق اقدام می‌کردند که این موضوع با ورود محصولات به بورس کالا متوقف شد و در نتیجه تلاقی عرضه و تقاضای نرخ مشخص می‌شود.
بورس کالا یکی از ابزارهای اقتصادی در دنیای مدرن کنونی محسوب می‌شود و نقش تعیین کننده‌ای در قیمت‌گذاری رقابتی (براساس عرضه و تقاضا)، ایجاد شفافیت در بازار، تسهیل معاملات، مدیریت ریسک، تامین مالی و... دارد. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که انواع محصولات فولادی، از جمله کالاهای پر معامله در بورس کالا به شمار می‌روند و بنابراین از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند. فروش محصولات فولادی از طریق سازمان بورس کالا از یک سو شفافیت آماری و مالیاتی و از سوی دیگر امکان مدیریت بازار را فراهم می‌آورد و از همین رو انتظار می‌رود این نهاد، روز به روز قویتر از گذشته عمل کند. شورای‌عالی بورس کالای ایران، مجموعه مقررات و دستورالعمل هایی را برای پذیرش یک شرکت و محصولات قابل عرضه در این بورس تعیین نموده است. در واقع واحدی که قصد دارد محصولات تولیدی خود را از طریق بورس کالا به فروش برساند باید در درجه نخست از شفافیت عملکرد برخوردار باشد. از جمله برای تضمین تحویل کالای فروخته شده در معاملات سلف و آتی به علت اینکه کالا در زمان معامله تعیین نرخ می‌گردد، ولی تحویل یا دریافت بهای کالا یا هر دو آن در زمانی مشخص در آینده اتفاق می‌افتد، بنابراین طرفین معامله باید توان ارائه ضمانتنامه یا بخشی از وجه معامله را که در اختیار اتاق پایاپای قرار می‌گیرد داشته باشند تا ا گر در زمان مقرر نتوانستند به تعهد خود عمل نمایند از محل آن ضمانت خسارت طرف دیگر معامله پرداخت گردد. بنابراین تنها شرکت‌هایی که شفافیت و توان برنامه‌ریزی دقیق داشته باشند امکان حضور در بورس کالا را دارند. اینطور میتوان نتیجه گرفت که حضور شرکت‌ها در بورس کالا، موجبات شفافیت عملکرد واحدهای صنعتی کشور را فراهم می‌کند. به علاوه، قیمت، میزان عرضه و تقاضا و مقدار معامله شده به صورت شفاف مشخص می‌شود. تحقق این موضوع درنهایت به اصلاح زنجیره تولید و فروش در کشور منجر می‌شود، با حضور شرکت‌های تولیدکننده محصولات فولادی در بورس کالا شفافیت در زنجیره صنعت فولاد و صنایع پایین دستی آن به شدت بهبود یافته است.


درحال‌حاضر قیمت‌گذاری در بورس کالا چگونه است؟
براساس دستورالعمل صادر شده از سوی بورس کالای ایران، واحدهای تولیدی برای تعیین حداکثر نرخ پایه فروش محصولات خود در بورس کالا، باید از نرخ CFR خلیج‌فارس استفاده کنند، یعنی نرخ پایه عرضه محصول در بورس کالای کشور در بیشترین حالت ممکن، هزینه فروش جهانی آن با احتساب هزینه حمل‌ونقل خواهد بود. فولاد مبارکه نیز ملزم به قیمت‌گذاری تولیدات خود با همین فرمول و فروش آن در بورس کالا است. البته توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که در اغلب موارد، نرخ پایه عرضه شده برای بسیاری از محصولات، همچون تولیدات فولاد مبارکه، پایینتر از نرخ‌های یاد شده و رقم فروش صادراتی در خلیج‌فارس است. در ادامه باید خاطرنشان کرد درحال‌حاضر شورای رقابت برای ورق‌های گرم با ضخامت کمتر از ۵ میلیمتر دستورالعملی را ابلاغ نموده است که بر مبنای این دستورالعمل، نرخ این محصول براساس متوسط نرخ ۱۵ روز گذشته در منطقه CIS و دریای سیاه طبق اعلام متال بولتن تعیین می‌شود. این شرکت نیز بر همین اساس، نرخ پایه ورقهای تولیدی خود را برای فروش در بورس کالا اعلام می‌کند.


آیا این صحبت که گفته می‌شود محصولات فولاد مبارکه به صورت قطره چکانی در بورس عرضه می‌شود، صحت دارد؟
خیر اینگونه نیست. همانگونه که اشاره شد بررسی آمارهای فروش شرکت فولاد مبارکه در بورس کالا حکایت از آن دارد که میزان عرضه و فروش این شرکت در بازار داخلی، هرساله و در قیاس با فروش سال گذشته آن افزایش یافته است. نتیجه حاصل از این آمار و اطلاعات نشان می‌دهد ادعاهایی که مبنی بر فروش محدود و قطره چکانی تولیدات فولاد مبارکه در بورس کالا مطرح می‌شود، ناصحیح است. توضیح این مسئله این است که میزان عرضه محصولات فولاد مبارکه در بازار داخلی در ۱۰ ماهه سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ بیش از ۲۵ درصد رشد داشته است و در همین مدت میزان عرضه مستقیم در بورس کالا نیز افزایش ۴۲ درصدی دارد؛ بنابراین روند عرضه محصولات و درصد معامله شده محصولات این شرکت در بورس کالا رو به رشد بوده است و این موضوع اثبات می‌کند شرایط فروش محصولات مبارکه از جمله کیفیت نهایی تولیدات این واحد، نرخ رقابتی، زمان تحویل و... برای مشتریان جذاب است و مصرف‌کنندگان محصولات فولادی ایران همواره ما را به عنوان انتخاب اول تامین نیاز خود برگزیده‌اند.


در بورس کالا درخواست خرید محصول از سوی مشتریان فولاد مبارکه چگونه باید باشد؟
در بورس کالا حداقل خرید تعیین شده برای هریک از نمادهای فولاد مبارکه ۱۱۰ تن تعیین شده است. این تعیین کف خرید به علت این است که تولید در فولاد مبارکه بر اساس سفارش انجام می‌گیرد و ضرورت برنامه‌ریزی برای تولید و به ویژه تولید مذاب نیازمند حداقل تناژ می‌باشد، البته برنامه‌های ریخته گری و نورد چند برابر این تناژ است که با تجمیع سفارشات مختلف می‌توان برنامه‌ریزی مناسب را انجام داد.


به نظر شما بورس کالا برای فروشندگان و خریداران چه مزیت هایی دارد؟
حضور در بورس کالا برای فروشندگان و خریداران مزیت‌های زیادی به همراه دارد، از جمله آنکه با عرضه محصولی در این سازمان می‌توان از مزیت تعیین نرخ رقابتی بورس کالا استفاده کرد، زیرا تعیین نرخ در بورس کالا درنتیجه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و از آنجا که خریداران متعدد هستند، قیمت‌ها منطقی و واقعی تر می‌شوند. فروش تولیدات در بورس کالا در اولویت فولاد مبارکه قرار دارد؛ چرا که علاوه بر تعداد بسیار زیاد مشتریان و امکان رقابت آزاد، به شفافیت هرچه بیشتر در عملکرد این مجموعه منجر می‌شود. شرکت فولاد مبارکه، یک شرکت بورسی می‌باشد که در عملیات خرید و تولید، شفافیت دارد و بورس کالا امکان ایجاد این شفافیت را در خرید نیز فراهم کرده است. توجه به این نکته ضروری به نظر می‌رسد که بورس کالا به عنوان ساختاری برای حذف رانت شناخته می‌شود و در واقع، بورس کالا می‌تواند رانت‌های پنهان عرضه و فروش را از بین ببرد. همانطوری که با راه‌اندازی بورس کالا از سال ۸۲، اختلاف نرخ عرضه کارخانه و بازار به شدت کاهش یافت.
در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره شود که نرخ محصولات فولادمبارکه در بازار داخل درحال‌حاضر از نرخ جهانی این محصولات پایین‌تر است.
بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا