عجیب‌ترین پروژه‌های استانی

عجیب‌ترین پروژه‌های استانی

حجم انبوهی از پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام سال‌ها است که در تک تک شهرهای کشور جاخوش کرده و در انتظار یک قیچی برای بریدن روبان افتتاح هستند.

نقشه ایران را که باز می کنی، نام ۳۱ استان تک به تک مقابلت صف می بندد، قدم به قدم که با استا‌ن‌ها و شهرهای کشورت همراه شوی، می توانی آبادانی و عمران را در جای جای کشورت ببینی اما در این میان کم نیستند پروژه‌های عمرانی که جای خالیشان با تمام وجود حس می‌شود، پروژه‌هایی که سال‌ها و دهه‌ها در گوشه و کنار شهرها خاک خورده‌اند و سهمشان فقط وعده‌های تکراری از دولتی به دولتی و از مسئولی به مسئول دیگر بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مروری که پیش از این بر جان خسته پروژه‌های نیمه تمام در هر نقطه ایران داشته، نشان داده سهم هر استان حداقل یک هزار و یا حتی بیشتر است، پروژه‌های عمرانی که کم سن و سال هم نبوده و حتی برخی از آن‌ها عمری بیش از ۳۵ سال نیز دارند.

اتمام راه آهن مراغه – ارومیه در هاله‌ای از ابهام

از گوشه شمال غربی نقشه ایران که آغاز کنی نام آذربایجان غربی به چشم می خورد، استانی که برای تکمیل راه آهن مراغه – ارومیه، ۱۵ سالی می‌شود که مردمش را چشم انتظار گذاشته تا با احداث آن، این استان‌ بصورت ریلی به استان‌های همجوار آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و بالاخره به تهران متصل شود.

پروژه‌ای که مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی، میزان پیشرفت کل آن را بیش از ۷۷ درصد دانسته و  می گوید: در سفر آتی رئیس جمهور به آذربایجان غربی امیدواریم بخشی از نیاز اعتباری طرح تأمین شود.

خلیل محبت خواه مجموع مطالبات پیمانکارات را ۱۷۵ هزار و ۴۷۶ میلیون ریال عنوان کرده و می‌گوید: متاسفانه طلب بالای پیمانکار یکی از مهم‌ترین دلایل تأخیر روند اجرای این طرح به شمار می‌رود هر چند تاکنون چهار هزار و ۹۷۶ میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است.

مسیری که از تبریز به مرگ می‌رسد

آذربایجان شرقی دیگر استان واقع در گوشه غربی نقشه ایران است که اگر صفحات مربوط به پروژه‌های نیمه تمام آن را ورق بزنی، باید از پروژه‌های نیمه تمام بزرگی همچون راه آهن میانه- تبریز، مترو تبریز و چندین و چند پروژه دیگر بگذری تا به جاده اهر – تبریز برسی، جاده‌ای که این روزها نام جاده مرگ و وحشت را یدک می‌کشد.

این جاده یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاده‌های کشور است که در طول سال‌های گذشته همواره جزو سوژه و تیترهای ثابت رسانه‌ها بوده و کمتر هفته‌ای است که در طول آن، خبر کشته و مصدوم شدن عده‌ای از مردم در این جاده منتشر نشود.

جاده اهر- تبریز که عمری هفت ساله دارد هم اکنون در سه باند مختلف و در قطعات متعددی در حال کار شدن است و پس از سفر رئیس جمهور به این استان شتاب ویژه‌ای به خود گرفته هر چند به دلیل طولانی بودن محور برای تکمیل شدن کار زیادی پیش رو دارد.

پتروشیمی زنجان حکایت وعده‌های سرخرمن ۹ ساله


وقتی از آذربایجان شرقی راهی استان زنجانی می شوی، باید از پروژه ورزشگاه ۱۵ هزار نفری این استان و طرح‌های شهری زنجانی عبور کنی تا بالاخره نوبت پتروشیمی زنجان شود؛ این پروژه که عمری ۹ ساله دارد تنها دارای ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی است و طبق گفته مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی زنجان، کل اعتبار صرف شده برای این پروژه از ابتدا تا کنون تنها ۵۶۰ میلیارد  ریال بوده اما در مقابل  به اعتباری نزدیک به ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

با تامین ۵۶۰ میلیارد ریال در طول ۹ سال، تامین ۱۸ هزار میلیارد برای تکمیل پروژه به نظر کار آسانی نبوده و باید تنها امیدوار بود تا عمر رکود ۹ ساله این پروژه عمرانی به بیش از ۵۰ سال نرسد.

احیای تالاب انزلی گیلان در پیچ و خم سوء مدیریت‌ها

کافی است از استان زنجان به سمت دریای خزر حرکت کنی تا این بار نگاهت به پروژه‌های نیمه تمام استان گیلان بیفتد، از پروژه‌های راه و سدهای مختلف نیمه تمام استان می‌گذری تا بالاخره به پروژه احیای تالاب انزلی برسی، پروژه‌ای که در سال ۷۲ آغاز و امروز پس از گذشت ۲۲ سال هیچ پیشرفت فیزیکی نداشته است.

تعجب می‌کنی وقتی می‌فهمی برای این پروژه صفر کیلومتر ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و جالب‌تر اینکه طبق گفته نماینده شهرستان بندر انزلی، حتی هزینه‌های پیمانکارانی که به صورت مقطعی با پروژه مطالعاتی طرح همکاری داشته‌اند نیز پرداخت نشده است.

توقف راه آهن همدان- تهران- سنندج در میانه راه

از استان‌های مرزی شمال کشور که فاصله بگیری، متوجه استان همدان می‌شوی. در تمامی نقاط استان می‌توانی ردی از زخم‌هایی که کم آبی به بدنه کشاورزی، صنعت و آب شرب وارد کرده، ببینی اما علاوه بر این، پروژه‌ها، گره‌های ترافیکی و حمل و نقلی در این استان هم کم نیستند.

راه آهن همدان- تهران- سنندج سال ۸۳ در سفر مقام معظم رهبری به همدان تصویب و از سال ۸۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد که هم اکنون طبق گفته مدیرکل راه و شهرسازی همدان، طول این راه آهن ۲۶۷ کیلومتر بوده که از این میزان ۹۵ درصد زیرسازی و حدود ۶۷ کیلومتر نیز ریل گذاری شده است.

محمد رودباری همچنین اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این کریدور را ۴۵۰ میلیارد تومان عنوان کرده و از انجام مذاکراتی با کشورهای هند و چین به منظور تأمین ریل این راه آهن سخن به میان می‌آورد.

بزرگراه کربلا، ابر پروژه بزرگراه‌های کشور

با گذر از استان همدان، حالا پروژه های نیمه تمام کرمانشاه، استان مرزی ایران است تا از نیمه کاره ماندن خود در طول سال‌ها گله داشته باشند.

یکی از این پروژه‌های نیمه تمام، بزرگراه کربلا است که ۴۰۳ کیلومتر از این بزرگراه در استان کرمانشاه قرار گرفته که مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه، امیدوار است با وجود پیشرفت ۷۵ درصدی تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری برسد.

این پروژه که ۲۴ سالی می‌شود آغاز شده، تاکنون هزار میلیارد ریال هزینه در برداشته و برای تکمیل آن نیز اعتباری دو هزار و ۳۵۰ میلیارد ریالی نیاز است.

لرستان و کابوس تشنگی شهر نیم میلیون نفری


استان لرستان نیز سهم کمی از پروژه‌های نیمه تمام کشوری ندارد و با نگاهی دقیق به پروژه‌های مهم این استان می‌توان رد طرح‌های نیمه تمام آبی را بر پیکره استان یافت و با نگاهی به آمار فهمید که کل پروژه‌های سدسازی این استان نیز طی سال‌های گذشته به دلیل آنچه از سوی مسئولان کمبود اعتبار عنوان می‌شود یا متوقف ‌شده یا به دلیل احداث سدی در بالادست عملاً بی‌نتیجه بوده است.

انتقال آب «کاکارضا» به شهر خرم آباد یکی از این طرح‌های مهم است که از سال ۸۳ آغاز شده و با اجرای آن،  ۱۷۰ میلیون متر مکعب آب شرب، صنعتی و کشاورزی این شهرستان تامین می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این میان با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده برای پروژه گفته است: تا کنون حدود ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه اعتبار هزینه شده و  حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل پروژه نیاز است.

پرواز مرغداری‌ها بر فراز فرودگاه قم

از لرستان که به سمت مرکز ایران حرکت می‌کنی نگاهت متوجه دومین شهر مذهبی ایران و پروژه فرودگاه قم می‌شود و شاید تعجب کنی از بهانه‌هایی که برای تاخیر در ساخت این فرودگاه آورده می‌شود چرا که این بار خبری از کسری بودجه و بهانه‌های معمول همیشگی برای تاخیر در پروژه‌ها نیست.

حرف و حدیث‌ها برای ساختن فرودگاه قم از سال ۸۹ و با ورود بخش خصوصی به جریان ساخت و تکمیل قسمت‌های مختلف آن به سر زبان‌ها می‌افتد اما آن چه سد راه گشایش این فرودگاه شده مسائل مالی نبوده و این بار قصه تلخ معارضین در ساخت آن مطرح شده است.

پای صحبت مدیر پروژه فرودگاه قم که می‌نشینی شکایت مرغداری‌های اطراف فرودگاه با عنوان معارض و همچنین عدم همکاری مسئولین در ادامه پروژه را از جمله دلایلی عنوان  می‌کند که موجب توقف پروژه شده است.

بیمارستانی که بیماران یاسوجی را آواره کرده است


نوبت به استان کهگیلویه وبویراحمد می‌رسد تا هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام خود را تک به تک برایت نمایانگر سازد، پروژه‌هایی که از جاده‌های نیمه تمام و طرح‌های مربوط به آب و سد استان می‌گذرد تا به بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج می‌رسد.

پروژه بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج هشت سالی می‌شود که آغاز شده اما در طول این سال‌ها تنها پیشرفتی ۷۱ درصدی داشته است تا مردم این استان را به دلیل نداشتن مرکز درمانی مناسب آواره استان‌های همسایه بکند.

این پروژه که نیازمند اعتباری ۳۰۰ میلیارد ریالی برای تکمیل است، طبق گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان در صورت تأمین اعتبار لازم تا پایان تیرماه ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

مترو شیراز همچنان در پیچ اعتبارات مانده است

دو هزار و ۶۷۰  پروژه در استان فارس چشم انتظار نگاهت  به دفتر پر ورق طرح‌های نیمه تمام در این استان هستند.

مردم کلانشهر شیراز همانند برخی دیگر از کلانشهرهای کشور چند سالی می‌شود که منتظر تکمیل بخش عظیمی از متروهای شهرهای خود هستند، انتظاری که هم اکنون با وجود گذشت سال‌ها به وقوع نپیوسته است و مشکلاتی در ورود واگن‌ها به کشور و جزئیات ترخیص آن در مرز، این چشم انتظاری‌ها را طولانی تر کرده است.

عملیات اجرایی قطار شهری شیراز از سال ۸۰ آغاز و تا کنون نیز هفت هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال برای آن هزینه شده که طبق گفته‌های مدیرعامل قطار شهری شیراز چنانچه اعتبارات کامل در سال جاری تخصیص داده شود خط یک مترو شیراز تا سال آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

انتظار ۳۱ ساله برای اتمام پیرترین پروژه عمرانی هرمزگان

از استان فارس که به مقصد هرمزگان حرکت می‌کنی، دریای عمان و خلیج فارس را همچون همیشه خروشان در کنارت حس می‌کنی اما تعجب می‌کنی وقتی که بیشترین پروژه‌های ناتمام استان را مربوط به طرح‌های آبرسانی و مشکلات کمبود آب می‌یابی گویی که کم آبی به استان‌های مجاور دریاها نیز رحم نکرده است.

در کنار این پروژه‌های آبرسانی، طرح فاضلاب شهر بندرعباس نیز از قدیمی‌ترین پروژه‌های عمرانی در استان هرمزگان است که دارای عمر ۳۱ ساله بوده و با وجود هزینه  ۱۶۱ میلیارد تومانی که تاکنون برای آن شده است، پیشرفتی ۷۵ درصدی دارد و تکمیل آن نیز ۹۵ میلیارد تومان دیگر هزینه می‌خواهد.

راه‌اندازی پایانه صادراتی سنگ خراسان جنوبی در انتظار زمین عمر می‌گذراند


نگاهت را متوجه خراسان جنوبی در شرقی‌ترین نقطه کشور که بیندازی، توجهت معطوف می‌شود به پروژه راه‌اندازی پایانه صادراتی سنگ این استان که در صورت افتتاح می‌تواند ارزآوری خوبی برای استان و کشور داشته باشد.

این طرح که در ۲۶ آبان سال ۸۶ توسط هیئت دولت نهم در دومین سفر استانی به خراسان جنوبی مصوب شد هم اکنون بعد از گذشت سال ها به جای طی مراحل آخر احداث، هنوزهم به دنبال زمین مناسب است.

حجم پروژه‌های نیمه تمام در سراسر کشور به اندازه‌ای است که نتوان آن را درچندین کتاب قطور نیز جای داد، کتاب‌های قطوری که پروژه‌های متعددی همچون راه، بیمارستان، ورزشگاه  و هزاران هزار طرح عمرانی مختلف را در سینه خود پنهان کرده‌اند تا شاید این بار با تدبیر مسئولان کشوری بتوانند از بند کتاب‌های چند هزار صفحه‌ای آزاد شده و سرانجام روبان افتتاحشان بریده شود.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا