پیش‌بینی نمایندگان از نرخ تورم تا پایان سال

پیش‌بینی نمایندگان از نرخ تورم تا پایان سال

برخی از نمایندگان مجلس نسبت به میزان نرخ تورم تا پایان امسال اظهارات خود را بیان کردند. آیا آنها هم مانند دولتمردان به تک رقمی شدن تورم خوشبین هستند؟

 آن طور که مقامات مسوول عنوان کرده‌اند برنامه دولت این است که نرخ تورم به سمت تک‌رقمی شدن حرکت کند و در آخرین اظهار نظر هم مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس‌جمهور روز گذشته بیان کرده است: تا پایان آذر ماه تورم نقطه به نقطه تک رقمی می‌شود. با این حال نماینده‌های مجلس چه برآوردی از نرخ تورم تا پایان امسال دارند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص میزان نرخ تورم تا پایان امسال می‌گوید: با توجه به اینکه نرخ تورم در دولت فعلی رو به کاهش بوده اما کاهش نرخ تورم را مردم نمی‌بینند و حتی در برخی موارد افزایش نیز وجود داشته‌است.

او ادامه می‌دهد: کارگری که 700 هزار تومان در ماه حقوق می‌گیرد و از طرفی اجاره خانه و خرج فرزندانش را می‌دهد اگر در این میان به مردم بگوییم که تورم به 15.2 رسیده‌است برایش قابل درک نیست و این موضوع را نمی تواند هضم کند.  از طرفی در اجناسی که با آن روبه‌روست از نان، مرغ و گوشت گرفته تا موارد دیگر اینها افزایش قیمت چشمگیری داشته و نمی‌تواند این موضوع را بپذیرد.

موسوی تصریح می‌کند: اما از نظر 350 اقلامی که در تورم محاسبه و برای نرخ تورم میانگین گرفته می‌شود احتمال کاهش تورم وجود دارد اما بنده بعید می‌دانم نرخ تورم تک رقمی شود. یکی از دلایل کاهش نرخ تورم رکود در بازار است و اگر این رکود برداشته شود قطعا ما یک جهش تورمی خواهیم داشت و نرخ تورم افزایش پیدا می‌کند.

او خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر با رکودی که در جامعه حکم‌فرماست و از طرفی قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده‌است به تبع ما کاهش نرخ تورم را به همراه داریم. نمونه آن سیاست دولت برای خرید خودرو بود که درست است کمپینی برای نخریدن خودرو تشکیل شد اما در اصل مردم پولی ندارند که خودرو بخرند.

موسوی اظهار می‌کند: شهرک صنعتی در فلاورجان که تنها شهرک صنعتی این شهرستان است تا چند سال پیش حدود 12 هزار نفر مشغول به کار بودند اما این 12 هزار نفر به هفت هزار رسیده و پنج هزار نفر در این دو سال اخیر از کار بیکار شدند و از طرفی تولید و نرخ تورم کاهش پیدا کرده‌است.

عضو کمیسیون اقتصادی عنوان می‌کند: به عقیده بنده اگر تحولی در رفع رکود ایجاد شود بعید است کاهشی پیش رو داشته باشیم اما اگر این وضعیت رکود ادامه پیدا کند احتمال کاهش نرخ تورم وجود دارد اما تک رقمی شدن آن بعید است.

همچنین عبدالکریم رجبی، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره می‌گوید: در این دو سال اخیری که دولت یازدهم مسوولیت اداره کشور را برعهده گرفته‌است، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق به کنترل تورم شده اما این به این معنا نیست که شرایط اقتصادی کشور در شرایط خوبی قرار گرفته است، زیرا از آن طرف دچار رکود بی‌سابقه‌ای شدیم.

رجبی خاطر نشان می‌کند: مجلس نیز در در جهت رونق کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور طرح‌هایی ارائه کرده‌است و از طرفی دولت در حال اجرا کردن آنهاست و به عقیده بنده برنامه خروج از رکودی که در شش ماه دوم از طرف دولت ابلاغ شده قدم بسیار مثبتی در جهت خروج از رکود و تحقق اقتصاد مقاومتی است.

او ادامه می‌دهد: اما اینکه بخواهیم پیش‌بینی در جهت نرخ تورم داشته‌باشیم در حال حاضر قابل پیش‌بینی نخواهد بود و با توجه به اینکه دولت قدم‌های مثبتی در رابطه با مبادلات تجاری و رونق تولید و اشتغال برداشته‌، قطعا افزایش تورم دو تا سه درصدی خواهیم‌داشت که این طبیعی است.

رجبی تاکید می‌کند: دولت باید تلاش کند که تورم مانند سال 91 کنترل نشده و آشفته بالا نرود، تورمی که به صورت منطقی همراه با رونق اقتصادی و رشد اقتصادی و در جهت تولید باشد تورمی است که مدنظر اقتصاددانان و دولت و مجلس و تمام دستگاه‌هاست. امیدواریم بعد از قدمی که دولت در جهت رونق اقتصادی برمی‌دارد شاهد نرخ تورم تک رقمی باشیم.

در این میان محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم  می‌گوید: تورم عامل‌های متعددی دارد؛ یکی از این عامل‌ها نقدینگی است، دومین عامل قدرت خرید مردم است، سومین عامل اثرات روانی که در افکار و اندیشه افراد و در آخر عملکرد دولت است. اینها دست به دست هم داده‌ و تورم را به وجود آورده‌است.

مددی ادامه می‌دهد: دولت تاکنون برای تک رقمی کردن تورم بسته‌ای معرفی کرده، آن هم در رابطه با چند اقلام اما تا زمانی که قدرت خرید مردم در آیتم‌های مختلف بالا نرود هیچ‌گاه تورم کاهش پیدا نمی‌کند.

مددی در پایان سخنانش بیان می‌کند: این بسته می‌تواند در راستای چرخه تولید و اقتصاد موثر باشد اما قدرت خرید مردم پایین آمده و در اثرات روانی در دوران پسا‌تحریم تاثیر گذاشته‌، غیر ممکن است تورم با این رویه کاهش پیدا کند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا