در جریان معاملات امروز بازار سهام رخ داد؛

چرخش نگاه سهامداران به سمت بازارهای جهانی

چرخش نگاه سهامداران به سمت بازارهای جهانی

بورس تهران امروز را با روند صعودی به پایان رساند تا بار دیگر وارد کانال 98 هزار واحدی قرار بگیرد. در همین زمینه صنایع کالا محور نظیر فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با توجه به رشد قیمت نفت و کامودیتی ها در بازارهای جهانی، تاثیر بسزایی بر رشد شاخص داشتند.

شاخص بورس تهران امروز نیز با روند صعودی به کار خود پایان داد. برهمین اساس شاخص کل بازار سهام با رشد حدود 179 واحدی بار دیگر وارد کانال 98 هزار واحدی شد. شاخص هم وزن که در ساعات ابتدایی معاملات همگام با شاخص کل مسیر صعودی به خود گرفته بود، در ادامه از رشد بازماند و تحت تاثیر رشد نمادهای کوچک بورس با افت 25واحدی مواجه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، امروز در بازار سهام شاهد رشد داد و ستدها در گروه هایی نظیر استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، فلزات اساسی، ماشین آلات، سیمان، انبوسازی و رایانه بودیم . بررسی نمادهای موثر بر رشد شاخص حاکی از حمایت نمادهای پالایشی و فلزی از شاخص کل است. به این ترتیب نمادهای «شپنا»،«شبندر»،«فولاد» و «شتران» بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل نیز نمادهای خودرویی و بیش از همه «خساپا» مانع از پیش روی بیشتر شاخص کل شد.

در گروه های محصولات شیمیایی و فرآورده های نفتی رشد قیمت جهانی نفت مهمترین خبری بود که توانست خوشبینی به سبزپوشی این شرکت ها را میان سهامداران افزایش دهد. در این زمینه نفت برنت در ساعات ابتدایی روز توانست از کانال 63 دلاری عبور کند. در زمینه رشد قیمت نفت دو موضوع مطرح است که می تواند بر پیش بینی ها تاثیر داشته باشد. موضوع اول در خصوص گزارش پیش بینی اوپک است که شب گذشته منتشر شد. اوپک پیش بینی کرد که تقاضا برای نفت سریعتر از آنچه پیش از این برآورد شده بود در سال 2018 افزایش می یابد. از سوی دیگر افت شاخص دلار و سقوط آن به سطح 89 واحدی اهرمی دیگر بود که توانست ارزش نفت برنت را در بازار افزایش دهد.

موضوع دیگری که بر رشد نمادهای این صنایع موثر بود افزایش نرخ ارز در بازارهای داخلی بود. بر همین اساس دلار بار دیگر امروز را صعودی آغاز کرد. موضوعی که برای شرکت های پالایشی مولفه ای مثبت به شمار می رود و می تواند بر روند سودآوری آن ها تاثیرات قابل توجهی داشته باشد.

در گروه محصولات شیمیایی بیشترین حجم معاملات مربوط به شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان بود. در این نماد امروز بیش از 9 میلیون و نیم سهم میان سهامداران دست به دست شد. بررسی تغییر مالکیت «پترول» حاکی از آن است که در روز سه شنبه حدود 66 درصد از سهامداران حقوقی در سمت فروش حاضر شدند. همچنین در سمت خرید شاهد تحرک این بازیگران بزرگ بودیم به نحوی که بیش از 76 درصد از معاملات این بخش نیز مختص به این بازیگران بود.

اما بیشترین رشد قیمتی را میان نمادهای این صنعت «شوینده» به خود اختصاص داد. مدیریت صنعت شوینده به دلیل نوسان قیمت بیش از 20 درصد طی 5 روز معاملاتی متوالی در نماد اصلی بعد از چند دقیقه معامله، در قیمت 331 تومان متوقف شد. بعد از «شوینده» این پتروشیمی فارابی بود که توانست بیشترین رشد قیمتی را در این صنعت داشته باشد. «شفارا» با رشد بیش از 4 درصد در پایان معاملات به قیمت هر سهم 3938ریال رسید. بررسی معاملات امروز این سهم حاکی از آن است که سهامداران خرد تمام سهم خرید را در اختیار داشته  و حقوقی ها در سمت فروش تحرک داشتند.

فرآورده های نفتی دیگر صنعت صعودی امروز، تماما سبز پوش به کار خود پایان داد. بررسی نمادهای این صنعت حاکی از آن است که بیشترین حجم معامله و رشد قیمتی در این گروه مربوط به شرکت پالایش نفت اصفهان است. «شپنا» که در سابقه معاملاتی، دو روز کاری اخیر را منفی به پایان رسانده بود امروز تحت تاثیر خوشبینی ها به قیمت جهانی نفت با رشد بیش از 4 درصدی همراه و به قیمت 4586 ریال رسید. در این نماد حدود 55 درصد از سهامداران بزرگ حدود 6 میلیون و 600 سهم از پرتفوی خود را به فروش رساندند و بازیگران خرد نیز در سمت خرید بیش از 9 میلیون سهم خریداری کردند.

اما دیگر صنعت تمام سبزپوش امروز فلزات اساسی بود. در بازار جهانی امروز شاهد رشد قیمت کامودیتی ها بودیم . افت شاخص دلار به مدد رشد بورس های اوراق بهادار آمریکا بهانه ای شد که بار دیگر کامودیتی ها در مسیر رشد قرار بگیرند. در همین زمینه قیمت مس و دیگر فلزات پایه رشد قابل توجهی داشت و تا ساعت تنظیم این گزارش قیمت هر تن فلز سرخ با رشد 1.6درصدی در محدوده 6هزار و 900 دلار رسید. هر تن روی نیز با رشد حدود 2 درصدی به 3 هزار و 448 دلار رسید. برای دیگر فلزات نظیر آلومینیوم، سرب نیز بازار با روندی مثبت به کار خود ادامه داد. در صنعت فلزات اساسی ، فولاد مبارکه اصفهان با حمایت سهامداران بیشترین حجم معاملات را به ثبت رساند. امروز در نماد «فولاد» بیش از 28 میلیون سهم معامله شد. در همین زمینه حضور حقیقی های بازار در سمت خرید پررنگ بود و بر همین اساس این گروه 75 درصد از سهم خرید را در اختیار داشتند. بررسی سابقه معاملاتی «فولاد» حاکی از آن است این نماد در 4 روز معاملاتی گذشته نیز پس از استراحت موقت روند صعودی داشته است.

شرکت ملی صنایع مس ایران دیگر نماد گروه فلزات اساسی امروز سبزپوش بود. از خبرهای مهم این شرکت طی معاملات امروز می توان به ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران به وزارت صنعت اشاره کرد. بر همین اساس از این پس برخی هزینه های شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی محاسبه می شود.

دیگر صنعت مورد توجه امروز معاملات بورس تهران، خودرو بود. این صنعت که طی دو روز معاملاتی گذشته مورد توجه سهامداران قرار داشت و باعث رشد شاخص شده بود، امروز با روندی منفی در برخی نمادها به کار خود پایان داد. با توجه به اینکه امروز پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران برگزار شد و خبرهای خوبی در خصوص خودروسازی و قطعه سازان کشور شنیده شد، اما معاملات این نمادها از رونق چندان زیادی برخوردار نبود. در گروه سایپا، مدیرعامل این شرکت خبرداد سال آینده محصول جدید و اقتصادی با همکاری رنو روانه بازار می شود. همچنین قائم مقام خاورمیانه و آفریقا پزو سیتروئن خبر داد که یک خودرو شاسی بلند جدید وارد بازار ایران می شود.

در جریان معاملات بورس تهران در روز سه شنبه بیشترین رشد قیمتی مربوط به نماد «رتکو» بود. کنترل خوردگی نگین کو که با صف خرید به کار خود پایان داد با رشد حدود 5 درصدی به قیمت9588 ریال رسید. بیشترین ارزش معامله امروز بورس تهران نیز مربوط به «خزامیا» بود. زامیاد که جز معدود نمادهای خودرویی مثبت امروز بود، شاهد تحرک جدی معامله گران حقیقی در سمت خرید و فروش بود. در مجموع بازار امروز با حجم معامله حدود 137میلیون سهم و ارزش معاملات 251 میلیارد تومانی به کار خود پایان داد.

 

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا