چادملو و گل گهر در استرالیا معدن سنگ آهن می خرند

چادملو و گل گهر در استرالیا معدن سنگ آهن می خرند

دنیای معدن -چالش تامین خوراک برای کوره های ذوب فولاد تا چشم اانداز سال ١۴٠۴، شاید همزمان با ادامه یافتن و جدی تر شدن طرح های اکتشافی، برنامه شرکت های ایرانی برای خرید معادن سنگ آهن در خارج کشور را نیز توسعه دهد.

کاری که اکنون سه شرکت فکور صنعت، چادرملو و گل گهر با خرید معدنی در استرالیای غربی، پیشتاز آن هستند. چالش تامین خوراک برای کوره های ذوب فولاد تا چشم اانداز سال ١۴٠۴، شاید همزمان با ادامه یافتن و جدی تر شدن طرح های اکتشافی، برنامه شرکت های ایرانی برای خرید معادن سنگ آهن در خارج کشور را نیز تسعه دهد. کاری که اکنون سه شرکت فکور صنعت، چادرملو و گل گهر با خرید معدنی در استرالیای غربی، پیشتاز آن هستند...


به گزارش دنیای معدن، کمبود سنگ آهن برای تغذیه کوره های ذوب فولاد تا سال 1404، موضوعی است که امروز مدیران شرکت های بزرگ فولادی و سنگ آهنی را دور یک میز نشاند. اینکه ایران – بر اساس اکتشافات انجام شده در دهه های گذشته- 3 میلیارد تن ذخیره قطعی دارد، چندان امید بخش نیست به ویژه آنکه هنوز گزارش دقیقی از اینکه چقدر از این ذخایر سطحی و چه مقدار زیرزمینی است، منتشر نشده و جزئیات آن چندان روشن نیست.
امروز در جلسه ای که با حضور مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو انجام شد، این نکته مورد تاکید قرار گرفت که بخش عمده ای از این ذخایر زیرزمینی هستند؛ حال آنکه حتی شرکت های بزرگ سنگ آهن ایران، به دلیل ارزانی، تنها به برداشت ذخایر رو زمینی تکیه داشته اند. این در حالی است که عمر این نوع ذخایر رو به پایان است و باید به فکر برداشت از ذخایر زیرزمینی بود. البته ناحیه معدنی سنگان در نقطه شمال شرقی و هم مرز با افغانستان برای مجموعه فولاد مبارکه و نیز معدن D19 برای چادرملو جای امیدی برای تامین ماده اولیه در افق 1404 باز کرده است. البته سنگان مشکل حمل و نقل به مراکز فولادی و تامین آب دارد و دی19 هم در کشاکش با دوستداران محیط زیست است.
اما چالش تامین سنگ آهن سبب شده امروز ایمیدرو خواستار همگرایی شرکت ها برای انجام کار پایه ای در بخش اکتشاف شوند. کرباسیان در این جلسه خواسته شرکت ها از نگاه بخشی دوری کنند و منافع آتی صنعت فولاد ایران را ببینند. حال آنکه اکتشاف کاری ریسک پذیر و زمان بر است اما نیازی است که کرباسیان آن را جدی خوانده و روی میز گذاشته است.
وی در عین حال با بیان این که ما از اکتشاف دوری نخواهیم کرد، گفته است: دولت در چارچوب اختیارات خود به ویژه در بخش ماشین آلات معدنی کمک خواهد کرد به طوری که از تسهیلات و بازپرداخت معقول برخوردار باشند.
در این جلسه ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر گفته: تشکیل دو کنسرسیوم برای معادن زیرزمینی و اکتشاف؛ مسیر را برای تامین سنگ آهن هموار خواهد کرد. محمود نوریان مدیرعامل معدنی و صنعتی چادرملو هم نسبت به اتمام ذخایر فعلی سنگ آهن سخن گفته که برطرف شدن این دغدغه، نیازمند اقدام هماهنگ فولادی ها و سنگ آهنی ها است. در ادامه بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه، محمد کشانی مدیر عامل شرکت فولاد خوزستان، اردشیر سعد محمدی عضو هیات عامل ایمیدرو، وجیه ا... جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هر یک دغدغه های خود را در این باره مطرح کرده اند.
چالش تامین خوراک برای کوره های ذوب فولاد تا چشم اانداز سال 1404، شاید همزمان با ادامه یافتن و جدی تر شدن طرح های اکتشافی، برنامه شرکت های ایرانی برای خرید معادن سنگ آهن در خارج کشور را نیز توسعه دهد. کاری که اکنون سه شرکت فکور صنعت، چادرملو و گل گهر با خرید معدنی در استرالیای غربی، پیشتاز آن هستند.

منبع :minebusinesstoday

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا