انصراف ایران از ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا

انصراف ایران از ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز با بیان اینکه فعلا ایران هیچ برنامه‌ای برای ساخت خط لوله صادرات گاز به اروپا ندارد، گفت: گاز ایران از مسیر محموله‌های LNG به اروپا صادر می‌شود.

علیرضا کاملی درباره مهمترین برنامه های ایران برای ورود به بازار جهانی LNG، گفت: ایران به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان باید به تمامی بازارها ورود پیدا کند و قطعا ورود به بازار LNG یکی از سیاست‌های کلان وزارت نفت است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اعلام اینکه ورود به این بازار مانند این است که در بازار نفت خام وارد بازار فرآورده‌های نفتی شویم، تصریح کرد: به عبارت دیگر، ورود به این بازار دارای ارزش افزوده بیشتر از گاز طبیعی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه از طرف دیگر بازار براساس سیستم عرضه و تقاضا پیش می رود و قیمت نهایی است که مشخص می‌کند چه کسی می تواند در بازار دوام بیاورد و کدام کشورها از بازار حذف می‌شوند، اظهار داشت: از سوی دیگر، هزینه نهایی تولیدی ایران جز ارزان ترین هزینه تولید نفت و گاز در جهان بوده و از این رو ایران می تواند با موفقیت در بازار حضور پیدا کند.

وی با بیان اینکه به طور کلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باید یک خط لوله چهار تا پنج هزار کیلومتر احداث شود، بیان کرد: ساخت این خط لوله انتقال گاز مستلزم عبور از چندین کشور خواهد بود که علاوه بر ساخت خط لوله، هزینه‌های مختلف ترانزیت و عبور خط را هم در بر می‌گیرد.

کاملی با یادآوری اینکه در شرایط فعلی هزینه صادرات گاز از مسیر خط لوله به کشورهای اروپایی بسیار بالا است، اظهارداشت: صادرات گاز از مسیر خط لوله در مقایسه با LNG به کشورهای اروپایی فعلا توجیه اقتصادی ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با بیان اینکه حتی در صورت افزایش قیمت نفت خام هم صادرات گاز از مسیر خط لوله به اروپا توجیهی ندارد، تاکید کرد: این در حالی است که بازارهای نزدیک تری هم وجود دارد که می توانیم ساده تر گاز خود را به آنها صادر کنیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه هم اکنون در خصوص نحوه صادرات ال ان جی به اروپا مذاکرات خاصی نداریم، گفت: سیاست فعلی این است که در مرحله اول با کشورهای جنوب غرب آسیا که از رشد مصرف بالاتر گاز طبیعی نسبت به کشورهای اروپایی برخوردارند، همچون هند، چین، ژاپن و کره جنوبی شروع کنیم و سپس به اروپا فکر کنیم.

رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت هم اخیرا با بیان اینکه ایران فعلا برنامه‌ای برای ساخت خطوط لوله انتقال و صادرات گاز به اروپا ندارد، اعلام کرده است: به زودی ایران عضو باشگاه تولیدکنندگان و صادرکنندگان LNG جهان خواهد شد.

در همین حال سعید صبوری تحلیلگر بازار نفت و گاز اخیرا با تاکید بر اینکه در حال حاضر اجرای طرح تولید ایران ال. ان. جی در عسلویه از پیشرفتی بیش از ۶۰ درصد برخوردار است، گفته است: با لغو تحریم‌ها این طرح با ظرفیت تولید سالانه ۱۰.۵ میلیون تن LNG می‌تواند در مدت زمان کوتاهی وارد مدار شود و برای نخستین بار ایران را به یکی از کشورهای صادرکننده LNG در جهان تبدیل کند.

در طول چند ماه گذشته تاکنون، ایران با سه کشور بزرگ اروپایی به منظور انتقال، ترانزیت و ذخیره سازی گاز طبیعی به توافق رسیده به طوری که تاکنون مذاکرات و توافق مقدماتی با لهستان و شرکت او. ام. وی اتریش به منظور ذخیره سازی گاز طبیعی و با اسپانیا به منظور تخلیه محموله های LNG در پایانه‌های گازی در جنوب این کشور انجام گرفته است.

از سوی دیگر اخیرا با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: ایران قصد دارد با صادرات ال. ان. جی به‌جای ساخت لوله گاز ضمن پرهیز از رقابت گازی با روس‌ها و حذف ترکیه از نقشه صادرات گاز خود، بخشی از بازار اتحادیه اروپا در دوران پساتحریم را در اختیار بگیرد.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا