دلایل نوسانات نرخ ارز از نگاه سیده فاطمه مقیمی، عضو هیات رییسه اتاق تهران

بانک مرکزی قاطعانه نرخ گذاری ارز را بدست بگیرد

بانک مرکزی قاطعانه نرخ گذاری ارز را بدست بگیرد

بازار ارز مدتی است، اگر نوسان نداشته باشد روز را به شب نمی رساند و میدان فردوسی نیز تمام معاملات خود را با افت و خیز و بلاتکلیفی از سر می گذراند

به گزارش صدای اقتصاد ورود نرخ دلار به کانال 3 هزار و 600 تومانی دیروز در حالی از سوی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی تایید شد که او عنوان کرد بانک مرکزی برای کاهش التهاب مجدد در بازار ارز مداخله خواهد کرد.

به این ترتیب حال و هوای گرگ و میش این روزهای نرخ ارز «صدای اقتصاد» را بر آن داشت که دلیل عمده بالا و پایین رفتن های این اسکناس سبز رنگ را از عضو هیات رییسه اتاق تهران جویا شود. سیده فاطمه مقیمی درمورد نرخ گذاری ارز از دولت گلایه دارد. او می گوید: تا زمانی که دولت خط مشی دقیق و کاملی از نرخ دولت مشخص نکند و قاعده خود را بر مبنای برگشت تعادل به بازارها نگذارد وضعیت این بازار به همین شکل ادامه خواهد داشت. مقیمی در این شرایط خواستار به دست گرفتن نرخ گذاری بازار از سوی بانک مرکزی و دولت شد. در ادامه مشروح این گپ و گفت درخصوص دلایل نوسانات اخیر قیمت ارز را می خوانید.

بازار ارز دوباره به روهای پر سر و صدای خود بازگشته، از دیدگاه شما دلایل نوسانات اخیر چه بوده است؟

افزایش نرخ ارز و نوسانات در این بازار در چند وقت اخیر مشهود بوده، که البته امیدواریم بیش از این نوسانات ادامه دار نشود که دوباره شاهد آثار مخرب آن بر اقتصاد کشور باشیم. تا زمانی که دولت و بانک مرکزی خط مشی کامل و دقیقی در این بازار مشخص نکنند و قاعده اصلی خود را بر مبنای بازگرداندن تعادل به این بازار نگذارند، هیچگونه تضمینی برای بازگشت آرامش به این بازار وجود ندارد. بنابراین بر این باورم که دولت باید نرخ واقعی ارز را مبنا قرار دهد و برای آن تدابیر لازم را اتخاذ کند. چرا که رها کردن بازار ارز در چنین شرایطی ممکن است دوباره بحران را همانند 4 سال پیش چاشنی بازار صرافان کند.

از سوی دیگر باید یک موضوع دیگر را در نظر داشت و آن چشم داشتن به بازارهای خارج از کشور و چشم دوختن به آنها است. که یکی دیگر از عواملی است که باید مانع از دخالت آن در بازار ارز کشور شد. نرخ ارز نباید از کشورهای مثل دوبی تبعیت کند و در این بازارها تعیین شود.

بنابراین شما بر این باورید که دوباره پای دولت برای سر و سامان دادن به این بازار باید به میان بیاید. پیشنهاد دیگری ندارید؟

در شرایط فعلی نیازمند اقتدار دولت در بازار اترز هستیم. تاکید من بر این است که دولت و علی الخصوص بانک مرکزی در افت و خیزها و نوسانات اخیر بازار ارز دخالت کنند. زیرا باید بپذیریم که بسیاری از بخش های اقتصاد کشور بستگی به تعیین نرخ ارز دارد. کما اینکه دولت بارها قول داده است که ارز را تک نرخی کند. یکسان سازی نرخ همچنان هم در هاله ابهام قرار دارد.

فکر می کنید در این شرایط آقای سیف می تواند به وعده خود درمورد تک نرخی کردن ارز جامعه عمل بپوشاند؟

بسیار بعید می دانم که یکسان سازی نرخ ارز تا پایان امسال شدنی باشد. فعالان اقتصادی چندین سال است که این خواسته را بارها با دولت مطرح کرده اند اما تاکنون که نتیجه ای نگرفته اند. تا زمانی که بانک مرکزی اهتمام نکند و یک بار برای همیشه بر سر تصمیم خود راسخ نباشد نمی توان به یکسان سازی نرخ ارز خوشبین بود. نمی شود که بازار مهمی مثل ارز اینگونه باشد. هر روز یک نرخ و هر روز یک حرف جدید. در تصمیم گیری ها راسخ باشند.

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا