اتحاد استراتژیک ایرانی - استرالیایی در صنعت سنگ آهن

اتحاد استراتژیک ایرانی - استرالیایی در صنعت سنگ آهن

دنیای معدن - برای نخستین بار جزئیات تاسیس و راه اندازی این شرکت مشترک ایرانی-استرالیایی از سوی جواد کربلایی صادق معاون شرکت فکور صنعت در اختیار شماره جدید مجله Mine & Business Today قرار داده شد.

شاید تماس نخستین شرکت استرالیایی IDG (Infrastructure Development Group) به شرکت فکور صنعت تهران (FST) نقطه آغازین حضور یک شرکت ایرانی در نیمکره جنوبی و ساحل غربی استرالیا باشد.

غرب استرالیا غنی از معادن سنگ آهن است و سالانه 800 میلیون تن از این ماده معدنی را به چین صادر می کند. این منطقه، جایی است که معدن مورد نظر در آن واقع شده است. 90درصد از ذخایر سنگ آهن استرالیا هماتیت (Fe2O3) و تنها 10درصد مگنتیت (Fe3O4) است که مورد نیاز صنایع فولاد ایران است. غرب استرالیا در عین حال جایگاه ویژه ای در اقتصاد آن کشور دارد به طوری که 120 میلیارد دلار از 291 میلیارد دلار صادرات کشور را در اختیار دارد.

به گفته کربلایی صادق، از دو سال پیش تیم بزرگی از FST به همراه مدیران شرکت های بزرگ سنگ آهن ایران همچون گل گهر و چادرملو، عازم آن کشور شدند. پس از مطالعه و بررسی های انجام شده، در آوریل 2016 شرکت مشترکی با طرف استرالیایی به نام F&I JV تاسیس شد که نخستین شرکت ایرانی ثبت شده در غرب آن کشور است.

این شرکت هم سرمایه گذاری و هم اجرا را برعهده دارد با این توضیح که بخش کوچکی از سرمایه با سهم آورده شرکت های سنگ آهن ایرانی است و مابقی با استفاده از وام بانکی (Finance) تامین خواهد شد. البته آن طور که کربلایی صادق می گوید حضور در این پروژه برای شرکت های سنگ آهن یا فولادی ایرانی سودآوری دارد. هم اینکه توان صادراتی به چین پیدا می کنند که فکور صنعت روی آن ها هم حساب باز کرده است. Feasibility Study طرح نشان می دهد سرمایه گذاری 552 میلیون دلاری برای این پروژه نیاز است که 20درصد مربوط به سهم شرکا و مابقی به صورت وام بانکی تهیه خواهد شد.

دسترسی به بندر، فاصله نزدیک به خط لوله گاز از جمله مزیت های این معدن است.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا