انجمن‌های معدنی یاری‌گر پروژه‌های دانشگاهی باشند

انجمن‌های معدنی یاری‌گر پروژه‌های دانشگاهی باشند

دنیای معدن - یازدهمین جلسه کمیته آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران چندی پیش برگزار شد.

ایجاد ارتباط انجمن‌های صنفی فعال در حوزه معدن با دانشگاه‌ها به منظور افزایش تعامل صنعت و دانشگاه از جمله مباحث مهمی بود که حاضران در این جلسه بر آن اتفاق نظر داشتند. تعریف پروژه‌های کاربردی و اقتصادی از سوی دانشجویان و حمایت‌های فنی و اقتصادی از سوی انجمن‌ها و شرکت‌های معدنی جزو مواردی است که در صورت اجرا شدن آنها می‌توانیم شاهد پیوند صنعت و دانشگاه باشیم.


آموزش در معدن کمرنگ شده است
کوروش شعبانی، مدیر آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در این جلسه اظهار کرد: در جلسه گذشته که با حضور نمایندگان انجمن‌های صنفی برگزار شد بر تامین نیازهای آموزشی و پژوهشی تاکید شد تا راهکارهایی برای آن در نظر گرفته شود. یکی از اهداف اصلی این است که صنعت و دانشگاه را به یکدیگر پیوند دهیم. به گفته وی، این در حالی است که امروزه بحث آموزش در حوزه معدن نسبت به گذشته کمرنگ شده و در آن ضعف داریم چراکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های معدنی، توانایی حداقلی نیز برای اجرای کار ندارند. بنابراین در این زمینه پیشنهاد شد که مدیریت کسب و کار یا همان« mbi»های معدنی را راه‌اندازی کنیم. شعبانی ادامه داد: در این زمینه جلسه‌ای با دانشگاهیان برگزار کردیم و جمع‌بندی ما این بود که بین سازمان نظام مهندسی معدن و دانشگاه تهران در بخش آموزش‌های آزاد تفاهمنامه‌ای منعقد شده و برایش طرح موضوع انجام شود. برای نمونه در بخش آموزش‌های آزاد می‌توانیم این بحث را راه‌اندازی کرده و فعالیت جدیدی را آغاز کنیم. مدیر بخش آموزش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران در ادامه افزود: مواردی همچون جایگاه مواد معدنی در جهان، پیش‌بینی بازار، شیوه معامله‌های بین‌المللی و قراردادهای آن را می‌توان در دستور کار قرار داد و از نظر و مشاوره کسانی که در دیگر کشورهای توسعه‌یافته معدنی فعال هستند، کمک گرفت.به گفته وی، برنامه‌ریزی برای دوره‌های کارآموزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.


صنعت از تئوری دور مانده است
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران نیز به عنوان یکی دیگر از حاضران در این جلسه به نوع ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: مشکلی که در ۲ بخش صنعت و دانشگاه وجود دارد این است که دانشگاه به شدت به تئوری وابسته است و صنعت نیز به شکل دیوانه‌وار به فعالیت‌های عملی.وی با بیان این مطلب ادامه داد: در واقع این موضوع به سود هیچ کدام نیست زیرا اگر صنعت بدون پشتوانه در مسیر خود به سوی تئوری گام بردارد و حرکت کند در بلندمدت منجر به از هم پاشیدگی آن خواهد شد. به گفته وی، فعالیت‌های موازی یا همان موازی‌کاری اکنون در کشور وجود دارد و همه به شکل جزیره‌ای عمل می‌کنند. حال اگر یک مجموعه به عنوان محور برای تمام فعالیت‌ها در نظر قرار گیرد و بتواند این گروه‌ها را به هم متصل کند لازم است دوباره مسیر مشخصی برای انجام امور تعریف شود. به گفته وی، درحال‌حاضر بسیاری از تشکل‌های بزرگ و تخصصی معدن توانسته‌اند اقدامات بزرگی در حوزه معدن انجام دهند و با موفقیت روبه‌رو شوند. در این میان یکی از سازمان‌هایی که «ان‌جی‌او» نیست و رویکرد فنی دارد، سازمان نظام مهندسی معدن است که می‌تواند تمرکز خوبی بر فعالیت‌های معدنی داشته باشد. وی درباره مسائل آموزشی بخش معدن نیز گفت: زمانی یک مهندس معدنکار آموزش را مهم تلقی می‌کند که به آن نیاز پیدا کند. پس باید در گام نخست اشتغال پایدار برای این افراد ایجاد کنیم. این در حالی است که در سال‌های گذشته، دوره‌های آموزشی بسیاری برگزار شده و حالا ما می‌توانیم در دوره‌های جدید جزوه‌ای در اختیار افراد قرار دهیم و در انتها آزمونی نیز برگزار کنیم.


استفاده از استارت‌آپ برای پروژه‌های معدنی
کیوان جعفری طهرانی، کارشناس و تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن نیز در جلسه کمیته آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران اظهار کرد: چندی پیش یکی از دانشجویان رشته معدن، تراورتن مصنوعی ساخت و از من خواست آن را به شکل استارت‌آپی برای جذب سرمایه‌گذاری و تجارت معرفی کرده و اقدامی انجام دهم. به گفته این کارشناس و تحلیلگر بازارهای بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن، اگر کمیته استارت‌آپ نیز در سازمان نظام مهندسی معدن ایجاد شود به نتیجه خوبی خواهیم رسید.


تامین اعتبار مالی از سوی شرکت‌ها و انجمن‌ها
امید اصغری، رئیس دانشکده معدن دانشگاه تهران نیز در جلسه کمیته آموزش و پژوهش اظهار کرد: یکی از پیشنهادهایی که می‌توان برای ایجاد همکاری و تعامل میان دانشگاه‌ها و انجمن‌های صنفی مطرح کرد این است که سازمان‌های نظام مهندسی معدن از انجمن‌های معدنی بخواهند هر کدام از آنها بین ۵ تا ۲۰ پروژه را تعریف کنند و به سازمان بدهند. همچنین انجمن‌ها موظف باشند بخشی از هزینه‌های پروژه را تامین کنند.  البته در این میان می‌توان انگیزه‌ای برای استادان دانشگاه‌ها نیز ایجاد کرد و زمینه جذب درآمد را برای آنها از نتیجه پروژه‌های دانشجویان فراهم کرد.
 وی ادامه داد: پیشنهاد دیگر این است که هر انجمن ۱۰طرح با اعتبار ۲۰میلیون تومانی تعریف کرده و این رقم را صرف امور مختلف کند زیرا برخی از دانشجویان برای تامین بعضی هزینه‌ها دچار مشکل هستند. همچنین انجمن‌ها می‌توانند پروژه‌ها را برای شرکت‌های زیرمجموعه خود تعریف کنند تا دانشجو به شکل مستقیم به این شرکت‌ها لینک شده و زمینه اشتغالش فراهم شود.


محوریت کار مشخص شود
میرصالح میرمحمدی، عضو هیات علمی دانشکده معدن دانشگاه تهران نیز در این جلسه معتقد بود برای انجام کارها و پروژه‌ها با کمک انجمن‌ها لازم است محوریت آن مشخص شود. در واقع زمانی که تعداد انجمن‌های تخصصی زیاد شود ممکن است فعالیت‌های آنها با یکدیگر همپوشانی داشته باشند. وی با بیان این مطلب ادامه داد: اگر درخواست‌ها و نیازها از سوی نظام مهندسی مطرح شود می‌توان آنها را هدفمند در نظر گرفت. اگر هر انجمنی به شکل مستقل کارهای خود را انجام دهد و در نهایت با یکدیگر دیده شوند، نتیجه بهتری خواهند گرفت. بنابراین می‌توان برای پروژه‌های مختلف در بخش معدن، برنامه‌ریزی کرد تا آنها تنها به تعداد مشخصی از انجمن‌ها مراجعه کنند و در نهایت بتوانند اقدامات خود را پیش ببرند.


دانشگاه و صنعت به هم اعتماد ندارند
علی سلگی، نماینده انجمن سنگ‌آهن ایران نیز در جلسه کمیته آموزش و پژوهش درباره ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه گفت: اکنون شاهدیم که در هر ۲بخش صنعت و دانشگاه بی‌اعتمادی وجود دارد. صنعت می‌گوید پروژه‌هایی که از دانشگاه به ما داده می‌شود نتیجه‌اش کاربردی نیست و به عبارتی اقتصادی نشده و بیشتر حالت تئوری دارد. وی ادامه داد: در این زمینه انجمن سنگ‌آهن ایران از دانشجویانی که طرح‌های خود را ارائه می‌کنند خواسته تا پروژه‌هایی که توجیه اقتصادی دارند را در اولویت قرار دهند یعنی بگویند از طرح‌های آنها می‌توان چه استفاده‌ای کرد و اینگونه نباشد که انجمن تنها به عنوان حامی اجرای آن در کنار دانشجویان باشد و امکان استفاده از طرح وجود نداشته باشد. وی ادامه داد: پروژه‌ها و طرح‌ها به انجمن سنگ‌آهن ایران ارائه می‌شود و ما آن را در کارگروه ویژه رسیدگی به این کار بررسی می‌کنیم. گفتنی است در دوره‌های گذشته نیز کارهای بسیار خوبی از سوی انجمن انجام شده است.


انجمن‌های صنفی با دانشجویان همکاری کنند
نادعلی اسماعیلی دهج، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور، به عنوان یکی از حاضران در جلسه کمیته آموزش و پژوهش سازمان نظام مهندسی معدن استان تهران گفت: سامان نظام مهندسی معدن یک وظیفه ملی دارد که باید به آن عمل کند. در کنار این موضوع آرزو دارم روزی سازمان نظام مهندسی معدن ایران نیز مانند سازمان نظام پزشکی شود و تنها در صورتی که مهر این سازمان پای مجوزهای بخش معدن خورده باشد، امکان استفاده از مجوزها وجود داشته باشد. اسماعیلی دهج ادامه داد: در این زمینه حدود ۳ سالی است که با جدیت تمام در حال فعالیت هستیم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز موافق این موضوع است و نگاه خیلی خوبی به آن دارد چراکه سازمان نظام مهندسی معدن کشور با داشتن حدود ۳۷هزار عضو، همچون چتری روی موسسه‌ها، انجمن‌های صنفی و... قرار گرفته است. وی ادامه داد: در این میان اگر پروژه‌ای از سوی دانش‌آموختگان یا دانشجویان بخش معدن به ما داده شود آن را بررسی خواهیم کرد تا در حد امکان به اجرایی شدنش کمک کنیم. اسماعیلی دهج در ادامه سخنانش درباره اینکه تا چه اندازه انجمن‌های صنفی و تخصصی می‌توانند در اجرای پروژه‌های معدنی نقش داشته باشند نیز گفت: انجمن‌هایی همچون انجمن سرب و روی، سنگ‌آهن و... باید بپذیرند که اگر پروژه‌ای از سوی دانشجویان مطرح شده و به تایید دانشگاه رسیده، باید در اجرایی شدن آن سهیم شوند. البته سازمان نظام مهندسی معدن نیز به عنوان هماهنگ‌کننده طرح، آنها را همراهی خواهد کرد. به گفته وی، سازمان نظام مهندسی معدن کشور، بانک اطلاعاتی خوبی از معادن کشور دارد که می‌تواند آن را در اختیار افراد مختلف قرار دهد، در غیر این صورت این بانک استفاده مفیدی نخواهد داشت. در واقع این سازمان از چنین موضوعی استقبال می‌کند و درباره موضوع استارت‌آپ نیز آماده است زمینه مناسبی را برای اجرایی شدنش به شکلی که میزان بروکراسی به کمترین میزان ممکن برسد، فراهم کند.

بازگشت به شاخه اخبار معدن بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا