رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان مطرح کرد

فرصت طلایی صادرات گاز مایع به ترکمنستان

فرصت طلایی صادرات گاز مایع به ترکمنستان

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: ترکمنستان به دلیل تعمیرات داخلی پالایشگاه ها و فرارسیدن فصل سرما فرصت طلایی ایران برای صادرات گاز مایع است.

محمود سیادت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خراسان، با بیان اینکه شرایط فعلی فرصتی طلایی برای استفاده وزارت نفت از بازار سوختی ترکمنستان است، عنوان کرد: به دلیل ترمیم پالایشگاه‌های گاز ترکمنستان، بالا بودن قیمت گاز به علت فرارسیدن فصل سرما و محدودیت‌های صادراتی این کشور افزایش صادرات گاز مایع به ترکمنستان باید برنامه اصلی وزارت نفت باشد.

وی با بیان اینکه شرایط صادرات فرآورده‌های نفتی از ایران در مقاطع مختلف زمانی تغییر کرده است، اظهار کرد: از حدود 10 سال قبل، صادرات گازوئیل به این کشور به شکل بازارچه‌ای و برای مصرف مرزنشینان بود و شکل تجاری نداشت.

سیادت با اشاره به اینکه عمده نیاز افغانستان به محصولات نفتی مانند گازوئیل و بنزین از طریق ترکمنستان تامین می‌شود، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی وزارت نفت ایران به منظور ارزش‌گذاری برای توسعه تجاری با کشورهای همسایه، قرار است محموله‌های گازی در مقادیر مختلف صادر شود.

وی مشکل اساسی محموله‌های صادراتی ایران را پرداخت 200 دلار حق گمرک به ازای هر تن محموله نفتی دانست و افزود: این در حالی است که محموله‌های نفتی کشورهای ترکمنستان، روسیه و... که از مرزهایی غیر ایرانی صادر می‌شود مشمول معافیت مالیاتی می‌گردد.

سیادت در ادامه خاطرنشان کرد: تاییدیه آمریکا برای تامین هزینه‌های ارتش افغانستان به صورت رایگان باعث شده تا معافیت گمرکی هم در آن قرارداد در نظر گرفته شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به اینکه بسیاری از تجار از این شکاف قانونی به نفع خود استفاده می‌کنند، گفت: این تاجران با زدوبند و پرداخت رشوه کار خود را پیش برده و محموله‌های تجاری ایران در مرز دوغارون با تفاوت 130 دلاری و با 25 تا 30 درصد افزایش قیمت به فروش می‌رسند.

وی با تاکید بر اینکه این نوع تجارت به شکل سنگین و گسترده برای بازرگانان ایرانی صرفه ندارد، تصریح کرد: متاسفانه خرید و فروش تولیدات نفتی در طول سال روند یکسانی را طی نمی‌کند و نمی‌شود روی آن حساب ویژه‌ای کرد.

وی درخصوص شرایط فعلی بازار سوخت نیز اظهار کرد: لازمه استفاده از این شرایط برنامه‌ریزی دقیق وزارت نفت بوده و دستگاه دیپلماسی نیز باید با ایجاد رابطه مناسب با کشور ترکمنستان تقاضای حق معافیت مالیاتی مانند سایر کشورها کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با تاکید بر اینکه ایران می‌تواند سهم خوبی از بازار سوختی ترکمنستان داشته باشد، تصریح کرد: باید کار خود در حوزه اکتشاف ذخایر نفتی در افغانستان را قبل از ورود غربی‌ها آغاز کرده و در کار خود جدیت داشته باشیم.

وی درخصوص میزان ذخایر نفتی ایران نیز گفت: آمار مشخصی در دست نداریم و وجود تحریم‌ها و بی‌نظمی‌های اعصار گذشته باعث نداشتن اطلاعات دقیق شده است.

سیادت روند تولید محموله‌های نفتی را آسیب‌پذیر دانست و افزود: خوشبختانه اراده جدی برای توسعه صادرات شکل گرفته و امیدواریم در توسعه روابط خود با افغانستان و ترکمنستان بتوانیم نیازهای مردم آن کشورها و درآمد مناسب برای ایران را فراهم آوریم.

انتهای پیام

بازگشت به شاخه اخبار صنعت و اقتصاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا