همه چیز درباره بازنشستگی صندوق های بازنشستگی / وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان درسال97 چه می شود؟

همه چیز درباره بازنشستگی صندوق های بازنشستگی / وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان درسال97 چه می شود؟

دنیای معدن - همه چیز درباره بازنشستگی صندوق های بازنشستگی و شرایط حقوقی بازنشستگان را در خانه ملت بخوانید.

همسان سازی حقوق بازنشستگان از عبارت های است که در چند سال اخیر زیاد شنیده می شود اما آیا این حقوق ها همسان می شوند یا خیر نکته قابل تاملی است چرا که بخشی از بازنشستگان از تبعیض در پرداخت حقوقشان گلایه دارند.اینکه حقوق دو بازنشسته با شرایط مشابه،متفاوت باشد غیرقابل قبول است. در این گزارش می توانید هر آنچه درباره حقوق ، شرایط بازنشستگی و نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت را می خواهید ، بدانید .

 

1- تفاوت حقوق دو بازنشسته با شرایط مشابه چگونه است؟

در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان، مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم مصوبه ای داشت تا حقوق بازنشسته ها در مدت پنج سال همسان شود به این صورت که حقوق دو بازنشسته با شرایط مشابه همسان شود که برای انجام این مهم باید هرسال در لایحه بودجه علاوه بر افزایش حقوق سالانه منابعی برای همسان سازی در نظر گرفته شود.

به عبارت دیگر باید شان و جایگاه بازنشسته های که خدمات صادقانه ای به جامعه داشته اند، حفظ شود و در این راستا اولویت این است حداقل موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان عملیاتی شود. در جریان بررسی لایحه بودجه 97 ، کمیسیون تلفیق برای همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان دو هزار میلیارد تومان اختصاص داد. و این یعنی منابع مالی بیشتری برای انجام این مهم در لوایح بودجه اختصاص داد تا حداقل بعد از 5 سال حقوق بازنشسته ها متعادل شود.

 

2- درباره حقوق بازنشسته ها بیشتر بخوانید؛

۲هزارمیلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان​

لزوم همترازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و تامین اجتماعی

معلمان بازنشسته نگران پاداش پایان خدمتشان نباشند

مقصران زیان دهی صندوق های بازنشستگی چه کسانی هستند؟ / تلاش برای افزایش حقوق بازنشستگان پیش از سال۸۹

اتخاذ تصمیمات اساسی برای پرداخت مطالبات بازنشستگان صنعت فولاد در مجلس

نحوه نقل و انتقال سوابق پرداختی حق بیمه یا کسور بازنشستگی

 

 

3- وضعیت صندوق های بازنشستگی

در خصوص وضعیت و مسائل بازنشستگان به سراغ رسول خضری کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفته ایم . به گفته خضری وضعیت صندوق های بازنشستگی و بازنشستگان در مجموع مناسب نیست و تعداد قابل توجهی از صندوق ها در معرض ورشکستگی هستند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره اینکه باید ابرچالش وضعیت نامناسب صندوق های بازنشستگی حل شود، وی در این راستا معتقد است،ساختار صندوق های بازنشستگی اشکال دارد و در حال حاضر پرداخت ها براساس مزایای معین انجام می شود اما در دنیا پرداخت براساس سهم معین است.

انتقاد از مدیریت ضعیف صندوق های بازنشستگی

خضری که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عضویت دارد در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، اشاره دارد که صندوق های بازنشستگی در دنیا در قالب صنعت بیمه فعالیت دارند، اما به دلیل ساختار و مدیریت ضعیف صندوق های بازنشستگی در کشور، ابرچالشی در این حوزه ایجاد شده است.

بررسی طرح ارتقا و کارآمد سازی صندوق های بازنشستگی کشوری در کارگروه مجلس

این نماینده مجلس می افزاید که طرح ارتقا و کارآمد سازی صندوق های بازنشستگی کشوری در کارگروهی در مجلس در حال آماده شدن است که از اعضای کمیسیون های اجتماعی،اقتصادی و بودجه مجلس در این کارگروه عضویت دارند.

خضری معتقد است علاوه بر ساختار ضعیف صندوق های بازنشستگی، نظارت ها در این صندوق ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و معمولا بصورت حیاط خلوتی برای دولت ها محسوب شده اند که در زمان کمبود نقدینگی، برداشت از منابع صندوق ها صورت گرفته است.

وی در باره علل زیان ده شدن صندوق های بازنشستگی می گوید:بسیاری از صندوق های بازنشستگی زیان ده شده اند، چرا که بجای مدیریت مالی در این صندوق ها، فعالیت های بنگاه داری و کارخانه داری، انجام شده است.خضری همچنین ادامه داد که بکارگیری بسیاری از مدیران صندوق های بازنشستگی و شرکت های زیرمجوعه براساس رانت و ارتباطات بوده است که این موضوع از عوامل تاثیرگذار در زیان دهی صندوق های بازنشستگی بوده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، یکی از اولویت های کاری نمایندگان مجلس، را در هنگام بررسی لایحه بودجه در صحن، توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان دانست و یادآور شد که حقوق بخشی از بازنشستگان سال های گذشته، مخصوصا بازنشسته های قبل از سال 89 بسیار کم است که حتی با افزایش 20درصدی نیز با رشد چندانی روبرو نمی شود چرا که پایه حقوق این قشر بازنشستگان بسیار کم بوده و بدیهی است با رشد 20 درصدی نیز حقوقشان با رشد محسوسی روبرو نمی شود.

 

4- مصوبه کمیسیون تلفیق برای اختصاص 2هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان

یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان گفت:دولت هزار میلیارد تومان و مجلس نیز هزار میلیارد تومان دیگر یعنی در مجموع 2 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان در نظر گرفته است.

 

5- اختصاص 5هزار میلیارد تومان برای پرداخت پاداش پایان خدمت و همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی در کمیسیون تلفیق

یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی در سال97 گفت:براساس مصوبه امروز کمیسیون تلفیق، 5هزار میلیارد تومان، برای پاداش پایان خدمت بازنشستگان آموزش و پرورش و همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی اختصاص داده شد.

 

6- نحوه محاسبه پاداش پایان خدمت بازنشستگان در سال97

پرداخت پاداش پایان خدمت کارکنان یکی دیگر از مباحثی است که برای جامعه بازنشستگی اهمیت دارد که در این راستا کمیسیون تلفیق بودجه سال 97، پاداش پایان خدمت کارکنان را پس از 30سال کار،حداکثر 252میلیون تومان تعیین کرد که سقف این پاداش به شرح ذیل تعیین می شود:

در بند الحاقی به تبصره 12 لایحه بودجه سال 97 که در کمیسیون تلفیق نیز به تصویب رسید به شرح ذیل است:

موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری کارکنان دولت مصوب 26بهمن ماه سال 75 و اصلاحات آن و پاداش هایی مشابه به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه از جمله وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی ایران، حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت (تا سقف 30سال) که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می گیرند، خواهد بود.

هر گونه پرداخت خارج از ضوابط این بند تحت هر عنوان در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب و مرتکب مشمول مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) می شود. براین اساس هفت برابر حداقل حقوق ماهانه در سال با توجه به اینکه در حال حاضر ماهانه حداقل حقوق یک میلیون و 200 هزار تومان بوده، این رقم پس از گذشت 30سال خدمت به 252میلیون تومان می رسد.

خبرگزاری خانه ملت؛در هرصورت علی رغم اینکه منابع بودجه ای محدود است اما این دلیلی نمی شود که حقوق بازنشستگان بعد از سال ها خدمت به جامعه کفاف مخارج زندگی را ندهد در این راستا باید علاوه بر پرداخت حقوق مناسب باید خدمات مناسب بیمه ای نیز به بازنشستگان ارائه شود./

بازگشت به شاخه اخبار فولاد بازگشت به صفحه نخست

نظرات کاربران

دسته بندی های "بازتاب رسانه ها" استیل پدیا